سرکوب خونین معترضان عراقی پس از حمله به کنسولگری ایران

مقتدی صدر: عدم استعفای عبدالمهدی، آغاز پایان عراق است

به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در نجف، ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹/AFP

با گذشت دو ماه از اعتراض‌های مردمی در عراق، پنجشنبه هفتم آذرماه به عنوان یکی از خونین‌ترین روزهای این اعتراض‌ها تا کنون به ثبت رسید.

گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال حمله معترضان به کنسولگری جمهوری اسلامی در نجف، ۴۵ نفر از معترضان در شهرهای ناصریه، کربلا و نجف با تیراندازی نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

معترضان از نهم مهرماه به خیابان‌ها آمدند تا به فساد گسترده حکومتی، وضعیت وخیم اقتصادی و بیکاری اعتراض ‌کنند. از همان روزهای نخست اعتراض‌ها، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و مقامات ارشد آن و سیاست‌های تهران برای مداخله در امور داخلی عراق به گوش می‌رسید.

در این مدت کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا نیز مورد حمله معترضان قرار گرفت.

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه ۲۹ نفر از معترضان در جنوب ناصریه کشته شده‌اند و مراکز درمانی نیز از زخمی‌ شدن ده‌ها نفر خبر داده‌اند.

همزمان چهار نفر در بغداد و ۱۲ نفر نیز در نجف کشته شده‌اند. در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه دولتی عراق گزارش داده که نخست وزیر عراق، ژنرال جمیل شمری، یکی از فرماندهان مامور برقرار نظم در ناصریه را برکنار کرده است. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از فرمانداران محلی نیز پس از اعلام آمار بالای کشته شدگان از استعفا داده است. سازمان عفو بین‌الملل درگیری‌های خونین در ناصریه را به یک منطقه جنگی تشبیه کرده و آسوشیتدپرس نیز گزارش داده که اوضاع در جنوب عراق در حال خارج شدن از کنترل است. 

ناظران محلی بر این باورند که تعداد کشته‌های به ثبت رسیده پس از حمله به کنسولگری ایران در نجف، یک رقم کم‌سابقه در جریان اعتراض‌های دوماهه در عراق بوده است. این در حالی است که عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز گذشته خواستار برخورد قاطع و تاثیرگذار با عوامل حمله شده بود.

به دنبال به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در نجف، مرز مهران تا اطلاع ثانوی بسته اعلام شده است. هرچند مقامات عراق و روحانیون بانفوذ این کشور حمله به کنسولگری ایران در نجف را محکوم کرده‌اند، رسانه‌های بین‌المللی در گزارش‌های خود به عمق خشم مردم عراق از جمهوری اسلامی اشاره کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

الجزیره به نقل از معترضان و تحلیلگران نوشته که حمله به کنسولگری‌های ایران نشان‌دهنده خشم فزاینده نسبت به مداخله ایران در امور داخلی عراق است. آنها در عین حال اشاره می‌کنند که این خشم نسبت به مردم ایران نیست.

رویترز در گفتگو با افرادی که در زمان حمله به کنسولگری ایران در محل حضور داشتند به نقل از آنها می‌نویسد که این انتقامی از جمهوری اسلامی است.

اما در حالی که گفته می‌شود عادل عبدالمهدی،‌ نخست‌وزیر عراق با لابی قاسم سلیمانی، ‌فرمانده نیروی قدس در قدرت حفظ شده، مقتدی صدر هشدار داده که عدم استعفای او به معنی آغاز پایان عراق خواهد بود.

این روحانی بانفوذ شیعه و شماری از معترضان خواستار برکناری عبدالمهدی و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند. هرچند ماه گذشته خبرهایی به نقل از رئیس‌جمهور عراق مبنی بر آمادگی عبدالمهدی برای استعفا منتشر شد، رویترز گزارش داد که قاسم سلیمانی در ملاقات با مقامات ارشد عراق آنها را تشویق کرده که از عبدالمهدی حمایت کنند. نیویورک‌تایمز نیز اخیرا با دستیابی به گزارشی ۷۰۰ صفحه‌ای از روابط وزارت اطلاعات ایران با عراق، عمق نفوذ جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق را به تصویر کشیده بود.

اعتراض‌ها در عراق بیش از ۳۰۰ کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته و معترضان می‌گویند تا زمانی که حکومت سرنگون نشود، خیابان‌ها را ترک نمی‌کنند. 

بیشتر از