توصیه پزشک: از برداشتن چربی گونه خودداری کنید

چربی گونه لایه‌ای گوشت کاملا طبیعی است که بین استخوان گونه و فک قرار دارد

برداشتن این چربی با عمل جراحی انجام می‌شود و پزشک از داخل دهان بیمار چربی گونه‌ها را بیرون می‌کشد - Canva

برداشتن چربی گونه یا عمل جراحی زیبایی گونه‌تراشی، تازه‌ترین مد زیبایی هالیوودی است و نتیجه‌اش کاملا چشمگیر است: چانه و تیغه فک فرد بسیار واضح و تیز، و استخوان‌های گونه‌اش برجسته و متمایز می‌شوند.

هرچند مدت‌ها است که تاکید بر خطوط صورت، اغلب با استفاده از لوازم آرایش، محبوبیت دارد، برداشتن چربی گونه را می‌توان راهی برای تبدیل این تاکید خیالی موقت بر خطوط صورت به تاکیدی کاملا دائمی دانست.

کاربران رسانه‌های اجتماعی مدام در مورد اینکه کدام چهره‌های مشهور این عمل جراحی را انجام داده‌اند حدس و گمان می‌زنند، حال آنکه هیچ‌‌یک از آن‌ها، جز کریسی تیگن، در عرصه عمومی انجام این عمل را تایید نکرده‌اند.

این مدل در سال ۲۰۲۱ در روایتگر اینستاگرام خود با انتشار ویدیویی اعلام کرد که این عمل جراحی را انجام داده است.

او در آن ویدیو گفت: «عمل برداشتن چربی گونه دکتر دایموند را اینجا انجام دادم و واقعا دارم نتایج آن را می‌بینم و راضی‌ام.»

چربی گونه چیست و کجاست؟
ما همه چربی گونه داریم. لایه‌ای گوشت کاملا طبیعی است که بین استخوان گونه (معروف به قوس زگوماتیک) و فک قرار دارد.

برداشتن چربی گونه چیست؟
برداشتن این چربی با عمل جراحی انجام می‌شود و پزشک از داخل دهان بیمار چربی گونه‌ها را بیرون می‌کشد.

چون این عمل جراحی در داخل دهان انجام می‌شود، اصلا جای زخم یا نشانه‌ای از آن بر خود چهره نمی‌ماند. این عمل کاملا جنبه زیبایی‌شناختی دارد و برداشتن چربی گونه هیچ فایده‌ای برای سلامتی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظر متخصصان درباره برداشتن چربی گونه چیست؟
دکتر یانیس الکساندریدس، جراح زیبایی و موسس درمانگاه شماره ۱۱۱ هارلی استریت، دسامبر در مصاحبه با ایندیپندنت گفت در بازه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ پزشکان درمانگاهش ۹۹ عمل برداشتن چربی گونه انجام داده‌اند و ۶۷ درصد مراجعان زن و ۳۳ درصد مرد بوده‌اند.

او توضیح داد که «برداشتن چربی گونه»ممکن است برای بعضی افراد بزرگسال که حس می‌کنند «چهره بچگانه‌ای» دارند «گزینه خوبی» باشد، و گفت بسیاری از مراجعان تحت‌تاثیر مدهای زیبایی در فرهنگ عامه بوده‌اند.

اما دکتر تونک تیریاکی، متخصص جراحی زیبایی در درمانگاه کدوگن لندن، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت که برداشتن چربی گونه برای داشتن چهره‌ای با خطوط مشخص، «درمان غلطی» است. او این عمل را به مراجعانش توصیه نمی‌کند.

او گفت: «برداشتن چربی گونه موجب تمایز خطوط چهره نمی‌شود، بلکه فقط میان گونه و فک را خالی نشان می‌دهد»، و افزود که اثرات پیری خودبه‌خود به از دست رفتن کلاژن منجر می‌شود.

دکتر تیریاکی گفت: «در نهایت وقتی پیر می‌شویم گونه‌هایمان توخالی می‌شوند. آن‌وقت بیماران کم‌کم بسیار لاغر و تقریبا شبیه روح به نظر می‌رسند. من به بیماری که می‌خواهد به چهره‌اش شکل بدهد، برداشتن چربی گونه را توصیه نمی‌کنم.»

دکتر تیریاکی گفت، شاید اپلیکیشن‌های تعاملی فیلتر چهره مانند اینستاگرام و اسنپ‌چت عامل این رونق یافتن برداشتن چربی گونه باشند که محبوبیت فزاینده چهره‌های تراشیده‌ را بیشتر می‌کند.

او می‌گوید: «همه فیلترها طوری طراحی شده‌اند که باعث شوند چهره آدم «هفتی‌شکل» و خطوط آن پررنگ‌تر شود. البته وقتی به دنیای واقعیت بازگردیم، [می‌بینیم که] این با واقعیت کالبد ما سازگاری ندارد.»

تلفظ برداشتن چربی buccal
واژه « buccal» مانند «buckle» (باکل) تلفظ می‌شود.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی