سیستم مراقبت‌های بهداشتی اوکراين پس از صدها حمله در آستانه فروپاشی است

بیش از ۷۰۰ مرکز بهداشتی و درمانگاه و کارکنان آن‌ها، از زمان تهاجم ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ روسیه هدف حمله قرار گرفته‌اند

موزگووا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: همه چیز در حال پوسیدن و از هم پاشیدن است-SERGEY BOBOK / AFP

والنتینا موزگووا شیشه‌های شکسته و قطعات وسایل خراب‌شده را از سالن‌های خالی بیمارستان بمباران‌شده جارو می‌کند، بیمارستانی که او در آن کارش را آغاز کرد. این کارشناس ۵۵ ساله که در پناهگاه زیرزمینی زندگی می‌کند، هم اکنون به عنوان نگهبان و نطافت‌چی کار می‌کند.

همان‌طور که حمله‌های توپخانه روسیه بیمارستان‌های منطقه مرکزی مارینکایا را در سال ۲۰۱۷ لرزاند، دوباره این حمله‌ها در سال ۲۰۲۱ تکرار شد. حمله‌های متعدد در طول هفت ماه گذشته کارکنان و کادر پزشکی بیمارستان را مجبور به فرار کرده است و بخش‌های کلیدی بیمارستان، مانند بخش مغز و أعصاب، زنان و همچنین یک کلینیک پزشکی عمومی در این حمله‌ها از بین رفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موزگووا ماندن را انتخاب کرده است. او که از زمان فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی در اواخر دهه ۱۹۸۰ در آزمایشگاه‌ بیمارستان‌ها کار می‌کرد، موافقت کرد که به‌عنوان نگهبان بیمارستان با حقوق ۲۵۰ دلار در ماه کار کند. موزگووا و شوهرش به‌زودی همراه پنج نفر دیگر که خانه‌، سگ و گربه خود را طی حملات از دست داده بودند، به پناهگاه زیرزمینی رفتند. 

موزگووا سه روز در هفته از ساعت ۸ صبح جارو برمی‌دارد تا راهروها را نظافت کند و با دقت بین تکه‌های باقی‌مانده راکت کاتیوشای روسی راه می‌رود تا از یک انفجار دیگر اجتناب کند.

موزگووا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «همه چیز در حال پوسیدن و از هم پاشیدن است، اما من خیلی خسته شده‌ام. می‌خواهم به زندگی‌ عادی برگردم. در رختخوابم بخوابم، تلویزیونم را تماشا کنم، با صدای انفجار نپرم، آرام به سر کار بروم و کارم را انجام دهم.»

یک سال پس از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، صدها حمله علیه سیستم مراقبت‌های بهداشتی وضعیت را وخیم کرده است. بر اساس داده‌های تاییدشده از طرف پنج سازمان که در داخل اوکراین فعالیت می‌کنند، بیش از ۷۰۰ مرکز بهداشتی و درمانگاه و کارکنان آن‌ها، از زمان تهاجم ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ روسیه هدف حمله قرار گرفته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی نیز بیش از ۷۵۰ حمله به مراکز بهداشتی و درمانی و ۱۰۱ کشته را مستند کرده است. وزیر بهداشت اوکراین اخیرا گفته است که بیش از ۱۲۰۰ تاسیسات، مستقیم یا غیر مستقیم آسیب دیده‌اند که شامل ۱۷۳ بیمارستان می‌شود.

ساکنان شهر خرسون می‌گویند زمانی که نيروهای روسيه از این شهرعقب‌نشينی کردند، بيشتر آمبولانس‌ها را با خود بردند. در شهر ماریوپول حمله هوایی روسیه یک زایشگاه را ویران کرد و روس‌ها آخرین بیمارستان فعال شهر را در دست گرفتند. حمله‌های بی وقفه روسیه در مجموع، بیمارستان‌ها را مجبور به تعطیلی یا کاهش شدید خدمات کرده است.