حوصله کمیسیون انتخابات به سر آمد؛ نتایج اعلام می‌شود

به گفته یک منبع آگاه کمیسیون انتخابات هفته آینده نتایج را اعلام خواهد کرد

یک منبع آگاه در کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با شرط حفظ نام خود، به ایندپندنت فارسی گفته است که این کمیسیون هر طور که باشد نتایج انتخابات را در آغاز هفته آینده اعلام خواهند کرد. 

بنا به گفته این منبع، گفت‌وگو‌ها با تیم‌های انتخاباتی هنوز هم ادامه دارد، ولی در صورتی که این گفت‌وگو‌ها به نتیجه نرسد، کمیسیون نتایج انتخابات را حتی بدون بازشماری پنج مرکزی که در شمال و شمال غرب افغانستان از سوی تیم ثبات و همگرایی بسته نگه داشته شده است، اعلام خواهد کرد. 

تعدادی از تیم‌های انتخاباتی، از جمله تیم ثبات و همگرایی به رهبری دکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری که خود را پیشتاز انتخابات نیز می‌داند، در اعتراض به باطل نشدن ۳۰۰ هزار رای که از دید این تیم باطل است، بازشماری آرا را در مراکز استانی، بدون آن که سرنوشت آن ۳۰۰ هزار رای مشخص شود، تحریم کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عوامل و طرفداران این تیم‌ها، از بازشماری آرا، نخست در هفت استان شمالی افغانستان و نهایتا در پنج استان، جلوگیری کرده‌اند. مسدود ماندن این تعداد از مراکز آرا، باعث شد که کمیسیون نتواند در مهلت تعیین شده، نتایج را اعلام کند و برای بار دوم، اعلام نتایج به تعویق افتاد. 

کمیسیون برای حل این مشکل، یک رشته گفت‌وگو‌ها را با این تیم‌های انتخاباتی آغاز کرد. اما مشکل اساسی این است که نه تیم‌های معترض از ادعای خود مبنی بر باطل عنوان کردن ۳۰۰ هزار رای کوتاه آمده‌اند و نه کمیسیون انتخابات که می‌گوید این آرا پس از بررسی، پاک تشخیص داده شده‌اند. 

البته آرای بیش از ۱۱۰۰ محل رای دهی باطل شده‌اند، که نشان از پذیرش بخشی از خواست‌های تیم‌های معترض انتخاباتی دارد. در نتیجه، این گفت‌وگو‌ها تا امروز همچنان بی‌نتیجه باقی مانده است. 

حال، کمیسیون هشدار می‌دهد که در صورت بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگو‌ها و تاکید تیم‌های معترض بر بسته نگهداشتن پنج مرکز رای دهی در شمال و شمال غرب افغانستان، آنان با استفاده از یک مکانیزم دیگر، نتایج آرا را اعلام خواهد کرد. به نظر می‌رسد که کمیسیون انتخابات، با در نظر گرفتن «ریزلشیت»‌ها (فرم‌های ابتدایی نتایج که در مراکز رای‌دهی نصب شدند) و آرای اولیه ثبت شده در این مراکز مسدود شده، نتایج انتخابات را اعلام کند. 

البته احتمال می‌رود که با اعلام نتایج آرا، تنش‌ها در افغانستان افزایش یابد. اما مسئولان کمیسیون انتخابات عقیده دارند که هم‌اکنون نیز وضعیت به‌شدت بحرانی است و نمی‌توان بحرانی بالاتر از وضعیت موجود را تصور کرد.

تیم ثبات و همگرایی، آماده اعتراضات 

همزمان، تیم انتخاباتی معترض ثبات و همگرایی، آمادگی‌ خود را برای برپایی تظاهرات در شهر کابل در آغاز هفته جدید، اعلام کرده است. روز سه‌شنبه هفته جاری، رهبری تیم ثبات و همگرایی به کمیسیون انتخابات هشدار داد که اگر آن کمیسیون تا روز شنبه آینده، آن ۳۰۰ هزار رای را باطل عنوان نکند، این تیم اعتراضات گسترده‌ای را در افغانستان راه خواهد انداخت. 

این تیم با تاکید بر باطل بودن ۳۰۰ هزار رای، می‌گوید که کمیسیون انتخابات به صورت غیرقانونی و زیر فشار حکومت، اقدام به «پاک» اعلام کردن ۳۰۰ هزار رای تقلبی کرده است. این تیم همچنین کمیسیون را به حمایت از تیم «دولت ساز» به رهبری اشرف غنی متهم کرده است. 

اما چرا این ۳۰۰ هزار رای این قدر مهم و حساس شده است؟ 

از دید تیم ثبات و همگرایی، با باطل عنوان کردن ۳۰۰ هزار رای، تفاوت آرای تیم ثبات و همگرایی با تیم دولت ساز زیاد می‌شود و این تیم می‌تواند معیار «پنجاه به‌علاوه یک» را تکمیل کند و در همان دور اول، برنده انتخابات اعلام شود. اما تیم دولت ساز بر این باور نیست. 

تیم دولت ساز می‌گوید که با باطل کردن ۳۰۰ هزار رای (که به عقیده آنان پاک و قابل اعتماد است)، انتخابات در دور اول برنده‌ای نخواهد داشت و به دور دوم خواهد رفت. کمیسیون انتخابات نیز همین باور را دارد و می‌گوید که باطل کردن بیشتر آرا، به عدم پیروزی قطعی یکی از تیم‌ها انتخاباتی خواهد انجامید و انتخابات به دور دوم خواهد رفت. 

تیم‌های دیگر انتخاباتی نیز با این توقع که انتخابات به دور دوم برود، با تیم ثبات و همگرایی هم گام شده‌اند. برای این تیم‌ها مهم نیست که چه کسی در دور دوم پیروز خواهد شد. مهم‌ترین چیز برای آنان، امکان چانه زدن و ائتلاف کردن است، که در دور دوم ایجاد خواهد شد. 

هر یک از نامزد‌های انتخابات، بر این پندار است که نامزد‌های پیشتاز برای به دست آوردن رای بیشتر در دور دوم، به حمایت آنان هم نیاز خواهند داشت و به همین خاطر، زمینه معامله‌گری و به‌دست آوردن امتیاز، برای آنان میسر می‌شود.

قراین چنین نشان می‌دهد که تیم ثبات و همگرایی در مخالفت با تصمیم کمیسیون مبنی بر اعلام نتایج در هر صورت ممکن در آغاز هفته نو، در نظر دارد که با یک حرکت اعتراضی، مانع عملی شدن آن تصمیم شود.  

حالا باید منتظر آغاز هفته و واکنش‌های کمیسیون انتخابات (که به محافظه‌کاری و هراس از تیم‌های انتخاباتی متهم شده است) بود تا مشخص شود که این کمیسیون روی تصمیم خود بر اعلام نتایج در هر صورت ممکن، پایبند است یا بار دیگر مصلحت‌ها باعث خواهد شد که کمیسیون نتواند نتایج را اعلام کند.

بیشتر از