نگرانی هواداران منچستر یونایتد و مدافعان حقوق بشر از مالکیت قطر بر این باشگاه

شیخ جاسم بن حمد آل ثانی، رئیس یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های قطر و پسر نخست‌وزیر سابق گفت که می‌خواهد باشگاه را به افتخارات سابقش بازگرداند

اگر با پیشنهاد قطر موافقت شود، منچستر یونایتد هم به شمار فزاینده‌ای از تیم‌های اروپایی متعلق به کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد پیوست- Paul Ellis/AFP

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند پیشنهاد قطر برای مالکیت باشگاه منچستر یونایتد به دلیل نگرانی در مورد نفوذ دولت و نقض حقوق انسانی در این کشور، نباید پذیرفته شود.

به گزارش گاردین، شعبه منچستر سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که شماری از هواداران این باشگاه که از شنیدن این خبر بسیار نگران بودند، با عفو بین‌الملل تماس گرفته‌اند.

هواداران جامعه «ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌پلاس» در باشگاه Rainbow Devils می‌گویند نگرانی عمیقی درباره این پیشنهاد دارند. گروه حقوق بشری FairSquare نیز به یوفا نامه نوشت و از این سازمان خواست که از تصاحب باشگاه به دست قطر جلوگیری کند.

پیشنهاد خرید این باشگاه فوتبال روز جمعه فاش شد و  شیخ جاسم بن حمد آل ثانی، رئیس یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های قطر و پسر نخست‌وزیر سابق این کشور، گفت می‌خواهد باشگاه را به افتخارات سابق‌ آن بازگرداند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده گلیزر قصد فروش منچستر یونایتد را دارند و گفته‌ می‌شود که چندین پیشنهاد در حد پنج میلیارد دلار دریافت کرده‌‌اند. به‌غیر از سرمایه‌دار قطری، سر جیم رتکلیف، میلیاردر بریتانیایی و مالک گروه مواد شیمیایی Ineos و Elliott و یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری مستقر در ایالات متحده نیز از علاقه‌مندان به خرید این باشگاه معروف بریتانیایی‌اند. خریداران بالقوه تا جمعه پیش مهلت داشتند تمایل خود را اعلام کنند.

قطر که سال گذشته میزبان جام جهانی فوتبال بود، با انتقادهای گسترده‌ای در مورد نقض حقوق بشر، از جمله رفتار با کارگران مهاجر و رعایت نکردن حقوق دگرباشان جنسی مواجه شده است. در جریان آماده‌سازی جام جهانی، گزارش‌هایی مبنی بر آزار کارگران به شکل گستره منتشر شد. همجنس‌گرایی نیز در قطر غیرقانونی است.

کاترین فلچر، از دفتر عفو بین‌الملل منچستر، به گاردین گفت: «اکثر هواداران یونایتد احتمالا خوشحال خواهند شد. فوتبال برای آن‌ها نماد شادی است و اندیشیدن به حقوق بشر در یک کشور دور، برای آن‌ها اولویت ندارد. اما به چه قیمتی خواهان موفقیت باشگاهیم؟ ما از مردم نمی‌خواهیم از تیم خود حمایت نکنند، بلکه به پیامدهای درگیر شدن با کشوری فکر کنند که رعایت حقوق بشر در آن ضعیف است.»

گروه حقوق بشری FairSquare با ارسال نامه‌ای به یوفا، از این نهاد خواست از فروش باشگاه به خریدار قطری جلوگیری کند، چون به‌گفته این گروه، اطمینان حاصل کردن از اینکه خریداران از نفوذ دولت آزاد باشند، «ناممکن» است.

جیمز لینچ، مدیر این گروه حقوق بشری، گفت تصاحب منچستر یونایتد به دست قطر یعنی تمام قدرت یک نام تجاری و دسترسی به پایگاه هواداران، اختصاصی به قطر داده می‌شود. او همچنین گفت این اقدام، یک سرمایه‌گذاری تجاری نیست، بلکه بخشی از یک پروژه دولتی برای تقویت وجهه قطر است و با خریدن این باشگاه‌، می‌خواهند به اهداف سیاسی‌ خود برسند.

اگر با پیشنهاد قطر موافقت شود، منچستر یونایتد هم به شمار فزاینده‌ای از تیم‌های اروپایی متعلق به کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد پیوست. اکثر سهام منچستر‌سیتی از ۲۰۰۸ در مالکیت امارات متحده عربی است، و نیوکاسل یونایتد نیز در ۲۰۲۱ با سرمایه‌گذاری ۳۰۵ میلیون پوندی عربستان سعودی خریداری شد.

بیشتر از فوتبال