واکنش تهران به حمله به سرکنسولگری ایران در نجف

وزارت امور خارجه عراق: این حمله منعکس کننده دیدگاه بغداد نیست

به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در نجف ، ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹/HAIDAR HAMDANI / AFP

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن حمله به ساختمان سرکنسولگری ایران در نجف خواستار برخورد قاطع و موثر با عوامل این حمله شد. شب گذشته (چهارشنبه) معترضان عراقی با حمله به کنسولگری ایران در نجف آن را به طور کامل به آتش کشیدند.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی مراتب اعتراض خود را به سفیر عراق در تهران  ابلاغ کرده است.

این در حالی است که کنسولگری ایران در کربلا نیز تا کنون بارها از سوی معترضان عراقی مورد حمله قرار گرفته است. یکی از حمله‌ها به کنسولگری ایران در کربلا همزمان بود با ۱۳ آبان‌ماه سال جاری و چهلمین سالگرد بالا رفتن دانشجویان خط امام از دیوار سفارت آمریکا و گروگانگیری ۵۲ کارمند و دیپلمات سفارت آمریکا به مدت ۴۴۴ روز.

مردم معترض عراق از نهم مهرماه در اعتراض به فساد حکومتی، وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی و بیکاری به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار سرنگونی حکومت هستند. این اعتراض‌ها تا کنون بیش از ۳۰۰ کشته و هزاران زخمی و بازداشتی بر جای گذاشته است.

مردم عراق به دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق نیز معترض هستند. در حمله‌های متعدد به کنسولگری‌های ایران در عراق، جمعیت معترض علیه سیاست‌ها و مقامات عالی جمهوری اسلامی شعار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای حمله به کنسولگری ایران و مراجع شیعه در این کشور را محکوم کرده و این حمله‌ها را تلاشی در جهت تخریب روابط تاریخی عراق و ایران توصیف کره است. 

در بیانیه دستگاه دیپلماسی عراق تاکید شده که این حمله منعکس کننده دیدگاه عراق نیست و ماموریت‌های دیپلماتیک که در عراق در حال فعالیت هستند، بسیار مورد احترام و ارزشمند هستند.

لوی الیاسری، استاندار نجف نیز گفته که در جریان حمله شب گذشته معترضان به کنسولگری ایران در نجف، ۴۷ مامور امنیتی زخمی شده‌اند و ماموران تلاش کرده‌اند معترضان را با پرتاب گاز اشک‌آور متفرق کنند.

به گزارش ایرنا، استاندار نجف همچنین در گفت وگو با رسانه‌های عراقی گفته است که موسسه‌های دولتی این کشور در روز ۲۸ نوامبر (امروز ) تعطیل هستند.

شبکه الجزیره قطر هم اعلام کرد که بعد از برقراری منع رفت و آمد، آرامش به شهر نجف بازگشته است.

بر اساس این گزارش، به دنبال بروز ناآرامی ها هم اکنون مقررات منع رفت و آمد در شهر نجف برقرار است.

گفته می‌شود که نیروهای امنیتی از قبل کارمندان و اعضای کنسولگری ایران در نجف را از این ساختمان خارج کرده بودند.

در دو ماه گذشته معترضان در عراق، علاوه بر تظاهرات علیه حکومت این کشور، شعارهایی علیه مقامات عالی رتبه ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سرداده‌اند. آنها مخالف دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق هستند.

رویترز پیش‌تر گزارش داده بود که عادل‌عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با وجود موافقت ضمنی در ماه گذشته برای تن دادن به خواست مردم و اعلام کناره‌گیری، با لابی قاسم سلیمانی بر سر کار مانده است. ایران اتهام دخالت در امور داخلی عراق را رد می‌کند. 

همچنین گفته می‌شود که فرمانده سپاه قدس به مقامات عراقی توصیه کرده به تجربه ایران در سرکوب معترضان توجه کنند. اعتراض‌های مردمی مشابه در ایران در هفته گذشته علیه وضعیت وخیم اقتصادی به شدت از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شد و تنها در مدت پنج روز، ۱۴۳ کشته و هزاران زخمی و مجروح باقی گذاشت. فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بارها به روشنی و با افتخار از توانایی سرکوب خشونت‌بار در کوتاه‌ترین زمان سخن گفته‌اند.

بیشتر از