میزبانی سپاهان از زنیت؛ بی‌توجهی به تحریم فوتبال روسیه

صدرنشین لیگ روسیه که از مسابقات اروپایی کنار گذاشته شده است در اصفهان، با صدرنشین لیگ ایران روبرو شد

بازیکنان سپاهان بر خلاف تیم میهمان انگیزه زیادی برای این بازی داشتند - Irasin

در روزهایی که ورزش روسیه به‌دلیل تهاجم این کشور به خاک اوکراین منزوی شده است، سپاهان در ورزشگاه نقش جهان، میزبان تیم زنیت سن‌پترزبورگ بود. تیم‌های ایرانی به ندرت فرصت بازی با تیم‌های تراز اول اروپایی را پیدا می‌کنند و بازی مقابل صدرنشین لیگ روسیه هم تجربه فوق‌العاده‌ای برای بازیکنان سپاهان بود، ولی نمی‌توان این بازی را به دور از جنگ روسیه – اوکراین و پیامدهای آن ارزیابی کرد.

این بازی بخشی از توافق خواهرخواندگی باشگاه سپاهان اصفهان و زنیت سن‌پترزبورگ بود و تیم روسی که پیش از این، در اردوی روسیه به سر می‌برد با تمام بازیکنان ملی‌پوش روس و بازیکنان خارجی‌ مشهورش به اصفهان سفر کرده بود. باشگاه سپاهان تماشای این بازی را رایگان اعلام کرد تا تماشاگران زیادی به ورزشگاه نقش جهان بروند. همچنین تعدادی تماشاگر روس هم برای حمایت از زنیت در ورزشگاه حضور داشتند.

سپاهان که تا پایان هفته بیستم صدرنشین لیگ برتر است، با هماهنگی سازمان لیگ این بازی دوستانه را پیش از بازی یک‌هشتم نهایی جام حذفی مقابل پرسپولیس برگزار کرد. مورایس با توجه به بازی حساس چهارشنبه ترجیح داد بازی را بیشتر با بازیکنان ذخیره‌اش شروع کند و در نیمه دوم به تدریج بازیکنان اصلی‌اش را هم به زمین فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازیکنان سپاهان بر خلاف تیم میهمان انگیزه زیادی برای این بازی داشتند و در دقیقه چهارم با بغل پای محمد قربانی به گل رسیدند. دانشگر، مدافع سپاهان که سازنده گل اول بود، در آخرین ثانیه‌های نیمه اول روی یک حرکت انفرادی دیدنی گل دوم تیمش را به ثمر رساند. سرگی سماک، سرمربی زنیت، در نیمه دوم تعدادی از بازیکنان اصلی تیمش از جمله مالکوم، مهاجم سابق بارسا را به زمین فرستاد، ولی نتوانست فاصله را کمتر کند و مانع شکست تیمش شود.

محمدرضا ساکت، مدیرعامل سپاهان، پیش از بازی از تمدید تفاهم‌نامه بین دو باشگاه خبر داد که شامل توافقی برای برگزاری بازی دوستانه بین تیم فوتبال زنان دو باشگاه است.

فدراسیون فوتبال روسیه بعد از تحریم یوفا در حال بررسی پیوستن به فوتبال آسیا است و سفر زنیت به ایران هم می‌تواند بخشی از این فرآیند تصمیم‌گیری باشد. حضور در فوتبال آسیا به تیم ملی روسیه کمک می‌کند که بتواند به جام جهانی ۲۰۲۶ صعود کند، ولی باشگاه‌های روسی به‌دلیل کاهش درآمدهای مالی و کیفیت پایین‌تر فوتبال تمایل چندانی برای حضور در آسیا ندارند.

آندری آرشاوین، مهاجم سابق زینت و آرسنال، پیش از این بازی درباره آن گفته بود: «طبیعتا هر مسابقه بین‌المللی در شرایطی که نمی‌توانیم در رقابت‌های اروپایی بازی کنیم، مهم است. بنابراین ما مجبوریم دنبال ارتباط‌های جدید باشیم. به علاوه، این آخرین تمرین جدی برای زنیت پیش از بازی در جام حذفی روسیه محسوب می‌شود.»

بیشتر از فوتبال