عطرهای بدون جنسیت هر روز محبوب‌تر می‌شوند

آنچه امروز در نسل جوان می‌بینیم، این است که آن‌ها دیگر نمی‌خواهند با یک برچسب خاص شناخته شوند

هنگامی که عطر سی‌کی وان (CK One) کلوین کلاین در سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد، در صنعت عطر انقلابی به وقوع پیوست. این عطر نه تنها رایحه‌ نت‌های آناناس، نارنگی، ترنج، هل، لیمو و پاپایا را داشت، بلکه یکی از اولین عطرهای بدون‌جنسیتی بود که محبوب شد و راه را برای ساخت عطرهای تک‌جنسیتی دیگر هموار کرد.

محبوبیت عطرهای بدون‌جنسیت در دهه گذشته افزایش یافته است اما این بدین معنا نیست که رایحه‌های جنسیتی خاص منسوخ شده‌اند. نت‌های روشن، گلی و شیرین رایحه‌های زنانه در مقابل رایحه‌های چوبی، مُشکین و اسیدی مردانه همچنان جایگاه خود را حفظ کرده‌اند اما مرز بین آن‌ها در حال محو شدن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس یک مطالعه موردی که هوش مصنوعی رووز (Revuze) در سال ۲۰۲۱ انجام داد، گفت‌وگو درباره عطرهای بدون جنسیت در بحث‌های آنلاین ۱۷۶ درصد رشد داشته است. این تعداد رو به افزایش است و در نتیجه صنعت عطرسازی فهرستی از بوها را که بیشتر بر شخصیت رایحه‌ها متمرکزند تا نقش‌های جنسیتی، معرفی می‌کند.

رمز موفقیت عطرهای بدون‌جنسیت چیست و چه چیزی ممکن است مانع از رشد آن‌ها در بازار شود؟

نسل‌ها و برچسب‌های جدید

دسته‌بندی‌های زنانه و مردانه از لحاظ تاریخی به محدود کردن گزینه‌ها در انتخاب عطر منجر شده است اما مصرف‌کننده امروزی احتمالا کمتر یک رایحه را صرفا زنانه یا مردانه تعریف کند. آنچه امروز در نسل جوان می‌بینیم، این است که آن‌ها دیگر نمی‌خواهند با یک برچسب خاص شناخته شوند؛ جنسیت، سن یا قومیت فرقی نمی‌کند. آن‌ها می‌خواهند با خواسته‌ها و سلیقه‌های فردی‌شان شناخته شوند.

آزمایش مرزهای جدید

یکی از دلایل محبوبیت بیشتر عطرهای تک‌جنسیتی این است که امروزه مصرف‌کنندگان عطر را ابزاری برای جذب جنس مخالف تصور نمی‌کنند. در عوض، هدف آن‌ها درک نت‌ها، منابع مواد اولیه و هنر درگیر در محصولاتی است که می‌خرند.


چشم انداز کسب‌‌وکار

با همه این احوال، عطرسازان که می‌دانند رایحه‌های جنسیتی هنوز نسبت به رایحه‌های بدون جنسیت، سود بیشتری دارند، این صنعت را هدایت می‌کنند. عطرهای تک‌جنسیتی اغلب با بسته‌بندی ساده و مینیمالیستی به فروش می‌رسند که نتیجه کار را ارزان‌تر می‌کنند، اما ارائه آن‌ها به بازار باید خاص باشد که این هزینه‌بر است.

هرچند جامعه هدف رایحه‌های تک‌جنسیتی گروه بزرگ‌تری از مردم را دربرمی‌گیرد، آن‌ها در تعداد کمتری تولید می‌شوند و از آنجایی که تولید در تعداد بالاتر مقرون‌به‌صرفه‌تر است، بنابراین تولید یک رایحه خاص تک‌جنسیتی چندان سودآور نیست. در نتیجه، این عطرها در دسته عطرهای خاص قرار می‌گیرند که قیمت بالاتری دارند و این خود باعث می‌شود مصرف‌کننده برای صرفه‌جویی به عطرهای سنتی‌ روی بیاورد.

آینده عطرهای بدون‌جنسیت

لازمه تبدیل شدن عطرهای بدون‌جنسیت به جریان اصلی، تعهد نشان‌های تجاری بر اصل تنوع و فراگیری است. با افزایش تعداد متقاضیان عطرهای تک‌جنسیتی، مارک‌ها باید سرمایه‌گذاری خود را به این سمت سوق دهند؛ هرچند برای برخی از نام‌های بزرگ دشوار است.

در نهایت الگوی مصرف خریداران عطر تغییر کرده است. امروزه مصرف‌کنندگان بیشتر به یادگیری رایحه‌ها و مواد اولیه عطرها علاقه نشان می‌دهند که می‌تواند برای تولید‌کنندگان در جهت تولید عطرهای بدون‌جنسیت انگیزه‌ موثری باشد.

بیشتر از مُد و زیبایی