ویروس ماربورگ چیست و چگونه منتشر می‌شود؟

گونه‌های خاصی از این ویروس می‌تواند تا ۸۸ درصد از بیماران را بکشد

این یک ویروس به وجود‌آورنده تب خونریزی‌دهنده از همان خانواده ویروس عامل ابولا است - CTV news

گینه استوایی برای اولین بار ۹ مورد مرگ در اثر ویروس ماربورگ (Marburg)، یک بیماری بسیارعفونی شبیه ابولا، را تایید کرد و مقام‌های بهداشتی در حال حاضر در حال بررسی ۱۶ مورد مشکوک دیگرند.

سازمان بهداشت جهانی پس از تایید نمونه‌ها در آزمایشگاهی در سنگال، اولین همه‌گیری ‌این بیماری در این کشور را اعلام کرد.

این سازمان گفت که برای جلوگیری از شیوع بیماری، متخصصان پزشکی به کمک به مقام‌های این کشور می‌فرستد و همچنین برای صدها کارگر تجهیزات حفاظتی ارسال می‌کند.

این سومین کشور مستقل غرب آفریقا است که در سه سال گذشته یک مورد ماربورگ را گزارش می‌کند و این در حالی است که این ویروس پیش از همه‌گیری بزرگ‌تر که سال گذشته در غنا رخ داد، در سال ۲۰۲۱ در گینه شناسایی شد.

در سال ۲۰۰۴، شیوع این ویروس در آنگولا به مرگ ۹۰ درصد از ۲۵۲ بیمار منجر شد.

ویروس ماربورگ چیست؟

این یک ویروس به وجود‌آورنده تبی خونریزی‌دهنده از همان خانواده ویروس عامل ابولا است.

این ویروس می‌تواند از طریق قرار گرفتن در معادن یا غارهای محل زندگی گروهی خفاش‌های روزتوس (Rousettus) حامل عامل بیماری‌زا، منتقل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنگامی که فردی آلوده می‌شود، ماربورگ می‌تواند از طریق انتقال انسان به انسان از راه تماس مستقیم با خون، ترشحات، اندام‌ها یا سایر مایعات بدن ‌این افراد و سطوح و مواد آلوده به‌ این مایعات سرایت کند.‌ این بیماری از طریق هوا منتقل نمی‌شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، ‌این ویروس به طور متوسط نیمی از مبتلایان را می‌کشد اما مضرترین گونه‌ها تا ۸۸ درصد از بیماران را کشته‌اند که آن را به یکی از کشنده‌ترین عوامل بیماری‌زای روی کره زمین تبدیل کرده است.

ویروس ماربورگ اولین بار در سال ۱۹۶۷ و پس از آن کشف شد که در آن سال، یکسری همه‌گیری در شهرهای ماربورگ و فرانکفورت آلمان و بلگراد، پایتخت صربستان، اتفاق افتاد.

از آن زمان، شیوع بیماری در کنیا، جنوب آفریقا، اوگاندا و زیمبابوه گزارش شد. در ۴۰ سال گذشته، تنها یک نفر در اروپا بر اثر ‌این بیماری جان خود را از دست داده است.

علائم و بیماری

دوره نهفتگی بیماری ویروس ماربورگ‌ــ مدت زمانی که طول می‌کشد تا علائم ظاهر شوندــ از دو تا ۲۱ روز متغیر است.

با ‌این حال به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیماری «به طور ناگهانی» با تب بالا، سردرد شدید و ضعف شروع می‌شود. دردهای عضلانی و درد گرفتگی عضلات نیز از ویژگی‌های رایج آن‌اند.

سال گذشته در غنا، دو بیمار غیرمرتبط که بر اثر‌ این ویروس جان خود را از دست دادند، علائمی از جمله اسهال، تب، تهوع و استفراغ داشتند. یک مورد مردی ۲۶ ساله بود که ۲۶ ژوئن به بیمارستان مراجعه کرد و یک روز بعد فوت شد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که نفر دوم مردی ۵۱ ساله بود که ۲۸ ژوئن به بیمارستان مراجعه کرد و در همان روز درگذشت.

در موارد کشنده، مرگ معمولا بین ۸ تا ۹ روز پس از شروع بیماری رخ می‌دهد.

درمان و پیشگیری از بیماری ویروسی ماربورگ

برای این بیماری هیچ درمان ضدویروسی یا واکسنی وجود ندارد. با‌ این حال، طیف وسیعی از داروها و درمان‌های‌ ایمنی در دست تولیدند.

با هیدراته [رساندن آب کافی به سلول‌های بدن] نگه داشتن بیماران به کمک مایعات خوراکی یا داخل وریدی [سرم] و حفظ سطح اکسیژن می‌توان شانس زنده ماندن آنان را ارتقا داد.

گاوی (Gavi) سازمانی بین‌المللی که واکسن را ترویج می‌کند، می‌گوید که مردم آفریقا باید از خوردن یا دست زدن به گوشت خام اجتناب کنند و پزشکان و خانواده‌ها باید در تماس با جسد فرد مبتلا هم مراقب باشند؛ زیرا ممکن است پس از مرگ نیز مسری باقی بمانند.

© The Independent