فواید «ملکه ادویه‌ها»: از سکس بهتر تا کاهش وزن

همه‌چیز درباره فواید هل

ترکیبات موجود در هل ممکن است به مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک کنند-canva

منشا هل از هند است اما امروز در سراسر جهان در دسترس است و پای ثابت ادویه‌های میلیون‌ها آشپز در سراسر جهان شده است.

در گذشته، مانند هر ادویه اسرارآمیزی که از شرق آمده برای هل هم خواص معجزه آسایی در نظر گرفته شده بود. مثلا گفته شده که  دانه، روغن و عصاره‌ هل دارای خواص دارویی چشمگیری است و بر این اساس قرن‌هاست در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

متون پزشکی باستانی هندی، هل را به عنوان یک ماده تقویت کننده جنسی ذکر کرده‌اند که می‌تواند با بهبود گردش خون به اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی کمک کند.

 چای هل را در هند برای درمان سرفه و سرماخوردگی می‌نوشند و عقیده دارند هر سه دوشا [انواع انرژی در آیورودا، پزشکی باستانی هندی] - واتا، پیتا و کافا - را در بدن ما متعادل می‌کند.

اما این ادعاها چقدر واقعیت دارند و دانش پزشکی در این‌باره چه نظری دارد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند فایده هل برای سلامتی به صورت علمی ثابت شده است که  نشریه هلث‌لاین برترین‌های آن را اینگونه  معرفی کرده است:

خواص آنتی اکسیدانی و ادرارآور

هل ممکن است برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید باشد. در یک مطالعه محققان روزانه سه گرم پودر هل را به ۲۰ بزرگسالی دادند که به تازگی تشخیص داده شده بود فشار خون بالا دارند. پس از ۱۲ هفته سطح فشار خون آنها به شکل قابل توجهی به محدوده طبیعی کاهش یافت.

نتایج امیدوارکننده این مطالعه ممکن است مربوط به وجود سطوح بالای آنتی اکسیدان‌ها در هل باشد. در واقع وضعیت آنتی اکسیدانی شرکت‌کنندگان تا پایان مطالعه ۹۰ درصد افزایش یافته بود. آنتی اکسیدان‌ها با کاهش فشار خون مرتبطند.

ترکیبات ضد سرطان

ترکیبات موجود در هل ممکن است به مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک کنند. مطالعات روی موش‌ها نشان داد که پودر هل می‌تواند فعالیت آنزیم‌های خاصی را که به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند افزایش دهد.

این چاشنی همچنین ممکن است توانایی سلول‌های قاتل طبیعی برای حمله به تومورها را افزایش دهد.

یک مطالعه نشان داد که ترکیب خاصی در این چاشنی از تکثیر سلول‌های سرطانی دهان در لوله‌های آزمایش جلوگیری می‌کند.

اثرات ضد التهابی

هل سرشار از ترکیباتی است که می‌توانند با التهاب مبارزه کنند. التهاب زمانی رخ می‌دهد که بدن شما در معرض مواد خارجی قرار گیرد. التهاب ناگهانی ضروری و مفید است، اما التهاب طولانی‌مدت می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن شود.

آنتی اکسیدان‌هایی که به وفور در هل یافت می‌شوند، از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کرده و از بروز التهاب جلوگیری می‌کنند.

 ترمیم زخم دستگاه گوارش

هزاران سال است که هل برای کمک به هضم غذا استفاده می‌شود. هل اغلب برای تسکین ناخوشی، حالت تهوع و استفراغ با سایر چاشنی‌های دارویی مخلوط می‌شود.

از آنجایی که هل با رفع مشکلات معده ارتباط دارد بیشترین خاصیت بررسی شده آن توانایی احتمالی هل در بهبود زخم است.

در یک مطالعه موش‌ها قبل از قرار گرفتن در معرض دوزهای بالای آسپرین برای ایجاد زخم معده، با عصاره هل، زردچوبه و برگ سبز یک گیاه دارویی در آب داغ تغذیه شدند. این موش‌ها در مقایسه با موش‌هایی که فقط آسپرین دریافت کرده‌ بودند، زخم‌های کمتری پیدا کردند.

از بین بردن بوی بد دهان

استفاده از هل برای درمان بوی بد دهان و بهبود سلامت دهان یک درمان قدیمی است.

در برخی از فرهنگ‌ها معمول است که بعد از غذا نفس خود را با خوردن غلاف هل تازه می‌کنند.  دلیل اینکه هل می‌تواند منجر به نفس تازه نعناعی شود ممکن است به توانایی آن در مبارزه با باکتری‌های رایج دهان مربوط باشد.

یک مطالعه نشان داد که عصاره هل در مبارزه با پنج باکتری که می‌توانند باعث ایجاد پوسیدگی‌های دندانی شوند موثر است. در برخی از آزمایش‌ها در لوله آزمایش عصاره‌ها از رشد باکتری تا ۲.۰۸ سانتی‌متر جلوگیری کردند.

اثرات ضد باکتریایی

هل همچنین دارای اثرات ضد باکتریایی در خارج از دهان است و ممکن است بتواند عفونت‌ها را درمان کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره‌ها و اسانس‌های هل دارای ترکیباتی‌اند که با چند سویه رایج باکتری‌ها مبارزه می‌کنند.

یک مطالعه در لوله آزمایش تاثیر این عصاره‌ها را روی گونه‌های مقاوم به دارو کاندیدا، مخمری که می‌تواند باعث عفونت‌های قارچی شود، بررسی کرد. عصاره‌ها توانستند رشد برخی از سویه‌ها را مهار کنند.

مطالعات موجود در مورد اثرات ضد باکتریایی هل تنها به بررسی سویه‌های جدا شده از باکتری‌ها در آزمایشگاه‌ها پرداخته‌اند. بنابراین شواهد در حال حاضر به اندازه کافی قوی نیستند که ادعا کنند این چاشنی همان اثر را بر انسان خواهد داشت.

 کاهش  سطح قند خون

وقتی هل به صورت پودر مصرف شود ممکن است بتواند قند خون را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب و کربوهیدرات بالا (HFHC) باعث می‌شود که سطح قند خون آنها برای مدت طولانی‌تری نسبت به زمانی که با رژیم غذایی معمولی تغذیه می‌شدند، بالا بماند.

علاوه بر مزایای سلامتی ذکر شده، هل به طور کلی برای اکثر مردم بی‌خطر است و ممکن است از جهات دیگری نیز برای سلامتی شما مفید باشد.

-محافظت از کبد: عصاره هل ممکن است سطح آنزیم‌های کبدی، تری گلیسیرید و کلسترول بالا را کاهش دهد.

-اضطراب: یک مطالعه روی موش‌ها نشان می‌دهد که عصاره هل ممکن است از بروز رفتارهای اضطرابی جلوگیری کند.

-کاهش وزن: مطالعه‌ای روی ۸۰ زن دارای اضافه وزن و چاقی پیشادیابتی نشان داد که بین هل و کاهش اندک اندازه دور کمر ارتباط وجود دارد.

رایج‌ترین روش استفاده از هل در پخت و پز یا نان‌ها و شیرینی‌جات و یا دم‌ کردن به همراه چای و دیگر دمنوش‌ها است. هل یک چاشنی همه کاره است و اغلب به کاری و غذاهای هندی و همچنین شیرینی‌های زنجبیلی، نان و سایر محصولات پخته شده اضافه می‌شود.

در پایان باید گفت که هل یک داروی باستانی است که ممکن است خواص دارویی زیادی داشته باشد. با این حال تحقیقات انسانی کمی برای تعدادی از ادعاهای فواید سلامت مرتبط با این چاشنی وجود دارد.

عصاره‌ها و مکمل‌های هل نیز ممکن است فوایدی داشته باشند اما باید با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شوند.

بیشتر از زندگی