روسیه از پیشرفت در جنگ خبر داد؛ اوکراین خواستار کمک‌های نظامی سریع‌تر شد

کرملین در هفته‌های اخیر حملات خود را در جنوب و شرق اوکراین تشدید کرده است

روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهایش از دو خط دفاعی مستحکم اوکراین در جبهه شرقی عبور کرده‌اند. در همین حال، ‌کی‌یف از متحدانش خواست سریع‌تر و قبل از حمله پیش‌بینی‌شده روسیه، کمک‌های نظامی به این کشور ارسال کنند.

به گزارش رویترز،‌ وزارت دفاع روسیه خبر داد که اوکراینی‌ها در مقابل حملات گسترده نیروهای این کشور در منطقه لوهانسک عقب‌نشینی کرده‌اند؛ اگرچه جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود افزود: «در طول حمله، سربازان اوکراینی تا فاصله سه کیلومتری از خطوطی که پیش‌تر تصرف شده بود، عقب‌نشینی کردند. حتی خط دوم دفاعی قوی‌تر دشمن نیز نتوانست مانع از پیشرفت ارتش ما شود.»

کرملین در هفته‌های اخیر حملات خود را در بخش‌هایی از جنوب و شرق اوکراین تشدید کرده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند  در آستانه یک سالگی تهاجم نظامی مسکو به کی‌یف، ارتش روسیه یک حمله جدید بزرگ انجام دهد.

تلاش اصلی روسیه در حال حاضر بر شهر باخموت استان دونتسک در مجاورت لوهانسک متمرکز شده است.

در سوی دیگر، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در خبرهای صبح چهارشنبه خود به هیچ شکست قابل‌توجهی در لوهانسک اشاره نکرد. در بیانیه اوکراین آمده است که نیروهای این کشور حملاتی را در بیش از ۲۰ شهرک از جمله باخموت و وولدار دفع کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه هشدار داد که روسیه برای دستیابی به قدرت احتمالی که از پیروزی بر اوکراین به دست خواهد آورد، عجله دارد. او با اشاره به ملاقات وزاری دفاع ناتو در بروکسل گفت: «در شرایط فعلی سرعت از هر چیز مهم‌تر است؛ سرعت در همه‌چیز از جمله تصمیم‌گیری، اجرای تصمیم‌ها، ارسال تجهیزات و آموزش نیروها زندگی مردم ما را نجات می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصرف باخموت برای روسیه گام مهمی به منظور پیشروی در دو شهر بزرگ‌تر، کراماتورسک و اسلوویانسک در دونتسک خواهد بود. از این رو، پوتین پس از ماه‌ها شکست در میدان نبرد، به حملات خود در مناطق مختلف اوکراین شتاب بخشیده است.

زلنسکی در سخنرانی عصر سه‌شنبه افزود: «وضعیت در خط مقدم به‌ویژه در مناطق دونتسک و لوهانسک همچنان بسیار دشوار است. نبردها به معنای واقعی کلمه برای دفاع از سرزمین اوکراین‌ در جریان‌اند.»

اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراینی، درباره آنچه در مناطق درگیری می‌گذرد، گفت که در باخموت «در اطراف هر خانه» درگیری وجود دارد. او در ویدیویی در یوتیوب توضیح داد: «وضعیت بسیار دشوار است اما کنترل شهر هنوز در دست نیروهای ما است.»

اوکراین می‌گوید برای مقابله با حمله روسیه و بازپس‌گیری سرزمین‌های ازدست‌رفته به هواپیماهای جنگنده و موشک‌های دوربرد نیاز دارد.

در همین حال، نمایندگان ۲۷ کشور اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بروکسل گرد هم می‌آیند تا درباره مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه بحث کنند. هرگونه اقدام جدید مستلزم حمایت همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

مسکو که این تهاجم را یک «عملیات نظامی ویژه» برای از بین بردن تهدیدهای امنیتی می‌نامد، اعلام کرده است که ناتو هر روز خصومتش با روسیه را بیشتر نشان می‌دهد و بیشتر خود را در این نبرد درگیر می‌کند.

روسیه اکنون بخش‌هایی از مناطق جنوبی اوکراین، خرسون و زاپوریژژیا (از جمله نیروگاه هسته‌ای)، تقریبا تمام لوهانسک و بیش از نیمی از دونتسک را در اختیار دارد. پوتین سال ۲۰۲۲ در اقدامی که بیشتر اعضای سازمان ملل آن را غیرقانونی خواندند، این چهار منطقه را به خاک خود ضمیمه کرد.

کرملین همچنین اعلام کرد که قصد دارد تمام شهرک‌ها در منطقه خارکیف در شمال شرقی اوکراین را که سال گذشته به کی‌یف تسلیم کرد، پس بگیرد.

گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، حاکی از آن است که مسکو دست‌کم شش هزار کودک اوکراینی را در اردوگاه‌هایی در کریمه و روسیه نگهداری کرده که به نظر می‌رسد هدف اصلی بازآموزی سیاسی آن‌ها بوده است. سفارت روسیه در واشنگتن در پاسخ به این گزارش اعلام کرد که مسکو کودکانی را که به همراه خانواده‌هایشان از بمباران اوکراین فرار کرده‌اند، می‌پذیرد.

بیشتر از جهان