خسارت شرکت‌های هواپیمایی به صندلی‌های چرخ‌دار

شرکت‌های هواپیمایی از ژانویه ۲۰۱۹ تا کنون به ۷۷۴۷ صندلی چرخ‌دار صدمه زده‌اند

شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا در سالی که گذشت، به صندلی چرخ‌دار هزاران مسافر صدمه زده‌اند. عکس آرشیوی‌ست

یک سناتور آمریکایی می‌گوید: «این تجهیزات پزشکی جزئی از بدن فرد توان‌یاب‌اند».

آمار جدید نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا در سالی که گذشت، به صندلی چرخ‌دار هزاران مسافر صدمه زده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۹، شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی هنگام حمل دست‌کم ۷۷۴۷ (به طور متوسط روزی ۲۹) صندلی چرخ‌دار به آن‌ها صدمه وارد کرده‌اند.

مدافعان حقوق افراد کم‌توان می‌گویند احتمالاً تعداد واقعی صندلی‌های چرخ‌دار آسیب‌دیده در حین حمل از این رقم بالاتر است. آنان ادعا می‌کنند بسیاری از مسافران صدمه وارد آمده را رسماً به شرکت‌های هواپیمایی گزارش نمی‌دهند یا اصلاً همان موقع متوجه نمی‌شوند صندلی چرخ‌دارشان صدمه دیده.

این آمار پس از آن اعلام شده که سناتور آمریکایی «تَمی داک‌وُرث»، که خود کم‌توان است و از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کند، سال گذشته هنگام تعیین مجدد اختیارات سازمان هواپیمایی فدرال، بندی به اختیارات آن اضافه کرد که بر طبق آن شرکت‌های هواپیمایی ملزم به پیگیری صدمات وارده به «صندلی‌های چرخ‌دار» و «پاروَک‌هایی» هستند که مردم به آن‌ها سپرده‌اند.

این ماده تصویب شد و بدین ترتیب از ماه دسامبر ۲۰۱۸ شرکت‌های هواپیمایی تجاری موظف شدند آمار صندلی‌های چرخ‌دار و پاروَک‌های پذیرش شده و همچنین آمار خرابی، مفقودی، تأخیر در حمل یا سرقت آن‌ها را هر ماه به وزارت حمل و نقل آمریکا اعلام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار نشان داده در نه ماه اول سال ۲۰۱۹ شرکت‌ هواپیمایی امریکن با کوتاهی در حمل ۲۰۶۴ صندلی چرخ‌دار و پاروَک، بدترین شرکت هواپیمایی برای کاربران این وسیله‌ها بوده‌. این رقم معادل ۳.۴ درصد کل صندلی‌های چرخ‌دار و وسایل مشابهی است که این شرکت‌ حمل کرده‌ و بسیار بالاتر از میزان متوسط ۱.۶ درصدی این شرکت برای کل بارها است.

یکی از سخنگویان شرکت خطوط هوایی امریکن به «یو اس ای تودی» گفت: «داریم سخت تلاش می‌کنیم تجهیزات و آموزش‌هایی فراهم کنیم که همه صندلی‌های چرخ‌دار به بهترین شکل به دست مسافران برسند. از این داده‌ها و سایر اطلاعات برای برنامه‌ریزی جامعی استفاده می‌کنیم تا مسافران در درازمدت تجربه بهتری با ما داشته باشند».

فعالان این عرصه می‌گویند بخشی از مشکل مربوط به خدمه هواپیمایی‌هاست که صندلی چرخ‌دار را چیزی می‌بینند مانند چمدان، نه یک وسیله ضروری که مسافران کم‌توان با آن می‌توانند به صورت مستقل راه بروند.

سناتور داک‌ورث گفت: «این تجهیزات پزشکی اساساً قسمتی از بدن فرد کم‌توان هستند.

«تصور کنید چه می‌شد اگر یک شرکت هواپیمایی فقط در عرض یک سال، پاهای آن‌‌همه آدم را به خاطر پرواز می‌شکست. اثر این اتفاق مثل همان است».

پس از انتشار این آمار، بسیاری از افراد داستان‌هایی از شکستن ویلچر مسافران شرکت‌های هواپیمایی را نقل و پخش کرده‌اند.

در ماه ژوئیه ۲۰۱۹،‌ یکی از مسافران کم‌توان هواپیمایی امارات داستان شکستن صندلی چرخ‌دارش و برخورد «بسیار بد» این شرکت با خود را برملا کرد. او گفت هواپیمایی امارات از هرگونه پاسخگویی به مدت نزدیک سه ماه سر باز زد. 

جن وارن، که متخصص بیهوشی است و دو فرزند دارد، اهل راگبی در وست میدلندز است. او گفت پس از پرواز با هواپیمایی امارات در روز ۲۴ آوریل، این شرکت او را «پا در هوا» نگه داشته و «واقعاً ناراحت» کرده.

او به ایندیپندنت گفت: «با من بسیار بد برخورد کرده‌اند. نه تنها صندلی چرخ‌دارم را داغان کرده‌اند، بلکه اهمیتی هم برایم قائل نیستند».

پس از پیگیری‌ ایندیپندنت درباره این موضوع، شرکت امارات بالاخره رسماً به خانم وارن نامه زد و گفت ۶۵۰ پوند برای خرید صندلی چرخ‌دار جدید به ایشان می‌پردازد. 

یکی از سخنگویان این شرکت گفت: «شرکت امارات جداً مسئولیت تأمین نیازهای مسافران کم‌توان خود را به عهده می‌گیرد و از این مسافر بابت مدت زمانی که حل و فصل این موضوع به طول انجامیده عذرخواهی می‌کنیم. ما مستقیماً با این مسافر تماس گرفته‌ایم و در روز ۱۸ ژوئیه خسارت ایشان را پرداخت کردیم».

© The Independent

بیشتر از جهان