افشاگری ملی‌پوش جمهوری چک درباره همجنس‌گرایی‌اش

یاکوب یانکتو سومین بازیکن حرفه‌ای است که در دو سال گذشته درباره گرایش جنسی‌اش سخن می‌گوید

همجنس‌گرایی یکی از تابوهای فوتبال است و کاوالو، دانیلز و یانکتو از محدود بازیکنانی‌اند که پیش از بازنشستگی دست به افشاگری زده‌اند- REUTERS/Valentyn Ogirenko

یاکوب یانکتو، بازیکن تیم ملی جمهوری چک، در یک فایل ویدیویی افشا کرد که همجنس‌گرا است. او مشهورترین بازیکن فعال فوتبال جهان است که دست به چنین افشاگری می‌زند. پیش از این جاش کاوالو، بازیکن آدلاید یونایتد، و جک دانیلز، بازیکن بلکپول، به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ گرایش جنسی‌شان را فاش کرده بودند. یانکتوی ۲۷ ساله بازیکن تیم ختافه است که در حال حاضر قرضی به اسپارتا پراگ پیوسته است.

یاکوب یانکتو در ویدیویی که در توییتر منتشر کرد، گفت: «سلام. من یاکوب یانکتوام. من هم مثل هر انسان دیگری نقاط قوت و ضعف خودم را دارم. من هم خانواده و دوستانی دارم. شغلی دارم که سال‌ها با جدیت، رفتار حرفه‌ای و شور آن را دنبال کرده‌ام. من هم مثل همه دوست دارم که آزادانه و بدون ترس، بدون پیشداوری، بدون خشونت، ولی با عشق، زندگی کنم. من همجنس‌گرایم و نمی‌خواهم بیش از این آن را پنهان کنم.»

باشگاه اسپارتای پراگ در بیانیه‌ای، از تصمیم این بازیکن به افشاگری حمایت کرد و نوشت: «یاکوب چند وقت پیش بی‌پرده درباره گرایش جنسی‌اش با باشگاه صحبت کرد. هر چیزی درباره این موضوع، به زندگی شخصی‌اش مربوط است. بدون هیچ توضیح اضافه‌ای. بدون هیچ پرسشی. تو حمایت ما را داری. یاکوب به زندگی خودت مشغول باش. هیچ چیز دیگری اهمیت ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حساب رسمی توییتر لیگ برتر انگلستان در پاسخ به پیام یانکتو نوشت: «ما همراه توایم یاکوب. فوتبال برای همه است.» اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال جهان هم نوشت: «یاکوب برای خودت زندگی کن. با افتخار.»

همجنس‌گرایی یکی از تابوهای فوتبال است و کاوالو، دانیلز و یانکتو از محدود بازیکنانی‌اند که پیش از بازنشستگی دست به افشاگری زده‌اند. جاستین فاشانو که بازیکن مشهوری در فوتبال انگلستان بود، اکتبر سال ۱۹۹۰ افشاگری مشابهی کرد و پس از آن، این رویه متوقف شده بود.

هافبک چک اولین بازیکن لالیگا است که درباره همجنس‌گرایی‌اش افشاگری کرده است. یانکتو نخستین بار در ۲۰۱۷ برای تیم ملی چک بازی کرد و در ۴۵ بازی، چهار گل زده است. او بیشتر دوران فوتبالش را در باشگاه‌های ایتالیایی، مانند اودینزه، آسکولی و سمپدوریا گذراند و در ۲۰۲۱ به ختافه پیوست. او تابستان امسال راهی اسپارتا پراگ شد و در ۱۰ بازی لیگ جمهوری چک، یک گل زده و یک پاس گل داده است.

بیشتر از فوتبال