مایک پومپئو: به تحریم مقامات ایران به دلیل نقض حقوق بشر ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه آمریکا از دریافت ۲۰ هزار پیام مربوط به سرکوب ایرانیان خبر داد

مایک پومپئو در کنفرانس خبری گفت جمهوری اسلامی مضنون به ترور مخالفان در خارج از خاک خود است/MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

مایک پومپئو در ۱۰ روز اخیر تقریبا هر روز واکنشی نسبت به اعتراض‌های مردمی در ایران، سرکوب خشن اعتراض‌ها، قطعی اینترنت و … حمایت از زنان ایرانی داشته است.

پومپئو در تازه‌ترین واکنش خود به تحولات اخیر در ایران ضمن اعلام این خبر که تا کنون ۲۰ هزار پیام مربوط به سرکوب و آزار و اذیت ایرانیان دریافت کرده، اعلام کرد که آمریکا همچنان به تحریم مقامات جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران از جمله مقاماتی است که در هفته گذشته به دلیل نقش داشتن در قطع اینترنت و نقض آزادی بیان از سوی خزانه‌داری آمریکا تحریم شد.

پومپئو پیش‌تر با اعلام یک حساب تلگرامی از ایرانیان خواسته بود پیام‌ها، تصاویر و ویدئو‌های مربوط به اعتراض‌های مردمی هفته گذشته در ایران و سرکوب خشونت آمیز نیروهای امنیتی را به آن ارسال کنند تا عوامل سرکوب تحت پیگرد قرار گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌های مردمی در ایران جمعه ۲۴ آبان‌ماه به دنبال افزایش سه برابری بهای بنزین آغاز شد و به سرعت به تظاهرات علیه حکونت و وضعیت وخیم اقتصادی تبدیل شد و به بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر ایران گسترش یافت.

از همان روز نخست برخورد خشونت‌آمیزی با مردم معترض انجام شد و به گزارش عفو بین‌الملل ۱۴۳ نفر در جریان اعتراض‌ها کشته شدند. البته تعداد آمار غیررسمی کشته شده‌ها بسیار بیشتر از این رقم است. این اعتراض‌ها هزاران زخمی و بازداشتی به دنبال داشته که هنوز جمهوری اسلامی تعداد آنها را اعلام نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت:«من و پرزیدنت ترامپ از نزدیک اعتراض‌هایی که اخیرا در ایران علیه سوء‌مدیریت اقتصادی به وقوع پیوست را دنبال می‌کردیم.» او بار دیگر از سرکوب و نقض حقوق بشر و آزادی بیان و قطع اینترنت از سوی جمهوری اسلامی علیه مردم انتقاد کرد و گفت مردم ایران ۴۰ سال است که با یک حکومت بی‌رحم مقابله کرده‌اند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به ترور مسعود مولوی در ترکیه اشاره و مدعی شد جمهوری اسلامی  مضنون به ترور مخالفان در خارج از خاک خود است. مسعود مولوی فعال رسانه‌ای بود که به ترکیه پناهنده شد و هفته گذشته به طور مشکوکی کشته شد.

مقامات جمهوری در یک هفته گذشته بارها نسبت به اعلام حمایت آمریکا از مردم ایران اعتراض کرده‌اند و آمریکا و اسرائیل و اپوزیسیون خارج از کشور را به رهبری اعتراض‌های مردمی در ایران متهم کرده‌اند. 

بیشتر از