شکست بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز با وجود تزریق ۶.۵ میلیارد دلار به بازار

نرخ دلار آزاد روز یکشنبه ۲۳ بهمن تا ۴۷ هزار تومان بالا رفت

تلاش‌های بانک مرکزی برای کاهش نرخ دلار به زیر ۲۹ هزار تومان شکست خورده است‌‌ــ iipa

بانک مرکزی جمهوری اسلامی با وجود تزریق ۶.۵ میلیارد اسکناس دلار به بازار طی ۴۰ روز اخیر، هنوز نتوانسته است این بازار را تحت کنترل درآورد.

مقام‌های اقتصادی دولت سیزدهم نرخ واقعی دلار در ایران را ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان می‌دانند و از قرار معلوم تلاش‌های گسترده‌ای برای تحقق آن آغاز کرده‌اند که تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود با تزریق این مقدار دلار به بازار، نرخ این ارز راهبردی در ایران کاهش یابد. به گفته فرزین، قیمت کنونی دلار رسمی در بازار موردقبول دولت نیست و «جریانی تلاش می‌کند در بازار ارز قیمت‌های بالایی را ایجاد کند که از مردم تقاضا می‌کنیم به آن‌ها توجه نکنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازار غیر رسمی دلار مهم‌ترین بازاری است که پس از تصمیم بانک مرکزی در حذف دلار توافقی در ایران ایجاد شد و به نظر می‌رسد منظور فرزین فعالان این بازار باشد.

او در این‌باره می‌گوید اقدام آن‌هایی که با دلار آزاد کالا می‌خرند و از «سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند» نوعی «پولشویی» است که «با آن برخورد و کالا‌ها را هم قاچاق محسوب می‌کنیم».

به نظر می‌رسد این اظهارات هشداری درباره تشدید اقدام‌های انتظامی در بازار ارز باشد. در پی افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته، بانک مرکزی برای مدیریت بازار از ابزار انتظامی بیشتر بهره گرفته است.

عده‌ای از معامله‌گران در واکنش به این سخنان فرزین گفته‌اند که بخشی از وعده‌های او تکراری‌اند و «اگر قیمت دلار با خبردرمانی کنترل شود، در بلندمدت دوباره صعودی خواهد شد».

قیمت بازار رسمی دلار در ایران در حال حاضر بین ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان و قیمت غیررسمی آن بین ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان در نوسان است. مقام‌های بانک مرکزی امیدوارند با تزریق دلار و دخالت در بازار بتوانند هم قیمت دلار را به زیر ۲۹ هزار تومان برسانند و هم بازار غیررسمی را برچینند؛ دو هدفی که تاکنون در تحقق آن ناکام مانده‌اند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که محدودیت انتقال ارز از افغانستان، محدودیت تجار ایرانی با همتایان عراقی، انحلال اینستکس و برنامه‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا برای بستن راه‌های دور زدن تحریم‌های جمهوری اسلامی در تشدید تلاطم بازار در ایران نقش داشته‌اند.

چشم‌انداز بازار ارز و سکه در ایران چندان روشن نیست؛ به طوری که حتی حسن بیادی، فعال سیاسی محافظه‌کار، هم پیش‌بینی کرده است نرخ ارز تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۶۹ هزار تومان هم برسد.

بیشتر از اقتصاد