درخشان‌ترین لحظات مد بر صحنه بزرگ‌ترین شب موسیقی

معتبرترین رویداد موسیقی به همراهی نزدیک و تنگاتنگش با دنیای مد شناخته می‌شود

شصت و پنجمین دوره جوایز گرمی، روز یکشنبه پنجم فوریه، در سالن کریپتو دات کام در شهر لس‌آنجلس آمریکا برگزار شد. در رویداد امسال ریانا با آلبوم «رنسانس» پرافتخارترین هنرمند جوایز گرمی شد، تیلور سوئیفت جایزه بهترین موزیک ویدیو را دریافت کرد، شروین حاجی‌پور در بخش «آهنگ برای تغییرات اجتماعی» دوباره توجه دنیا را به خود جلب کرد و جایزه بهترین آلبوم آواز پاپ برای آلبوم «خانه هری» نصیب هری استایلز، خواننده بریتانیایی شد. نامزد‌های جوایز گرمی و ستاره‌‌‌هایی که در این مراسم پرزرق‌وبرق حضور داشتند، ساعت‌ها پیش از شروع اعلام نتایج، با طراحی‌های لباس منحصربه‌فرد بر فرش قرمز خودنمایی کردند.

جوایز گرمی اولین بار در چهارم مه ۱۹۵۹، ۳۰ سال پس از اولین مراسم جوایز اسکار برگزار شد. اهمیت این رویداد به‌عنوان یکی از معتبرترین شب‌ها در صنعت موسیقی، به‌دلیل همراهی نزدیک و تنگاتنگ مد با این رویداد هنری است. در این مطلب نگاهی داریم به معروف‌ترین لباس‌ها و لحظه‌‌های مد در مراسم جوایز گرمی.

آرتا فرانکلین در گرمی ۱۹۷۲

سرتاپا نارنجی و شالی بر سر

فرانکلین که به «ملکه روح» (queen of soul) معروف بود، در پانزدهمین جوایز سالانه گرمی با لباسی قرمز نارنجی که سوزن‌دوزی‌های طلایی بر آن نقش بسته بود و با روسری هم‌رنگ حضور داشت. فرانکلین علاقه زیادی به استفاده از رنگ‌های قرمز و نارنجی با حاشیه‌های توری یا سوزن‌دوزی شده داشت. آرایش و سایه متالیک چشم این خواننده، توجه بسیاری از هواداران مد آن زمان را به خود جلب کرد. فرانکلین این مدل آرایش چشم را تا سال‌ها روی صورت خود حفظ کرد.

پروانه‌ای بر تن شر، خواننده‌ای با چشم‌های درشت!

 شرلین سرکیسیان مشهور به «شر»، خواننده و بازیگر سرشناس آمریکایی که در رسانه‌ها با نام «الهه پاپ» از او یاد می‌شود، به‌عنوان تجسم زنانه یک صنعت مردسالار توصیف شده‌ است. شر در سال ۱۹۷۴ با بدنی برنزه و تاپ نیم‌تنه سفید که پروانه‌ای بزرگ روی آن نصب شده بود و حریری هم‌رنگ که بر شانه‌اش افتاده بود، با گل سری بزرگ و با آن چشم‌های درشت و مژ‌ه‌های معروفش، به نمادی از این مراسم تبدیل شد.

«سلطان پاپ» و ژاکت نظامی!

مایکل جکسون در مراسم جوایز گرمی سال ۱۹۸۴، با پوشیدن یک ژاکت نظامی خیره‌کننده با سرشانه‌های طلایی و یک جفت دستکش سفید، دوربین خبرنگاران و عکاسان رو به خود جذب کرد.

سال ۲۰۰۰ و پیراهن سبزی که تاریخی شد!

بیست سال بعد: «خب گوگل، پیراهن جنگل ورساچه اصلی را به من نشان بده»

پیراهن سبز بلند جلوباز، با نقش و نگار برگ درخت‌های استوایی که به «پیراهن جنگل» شهرت دارد، اولین بار در مراسم جایزه گرمی سال ۲۰۰۰ بر تن جنیفر لوپز، خواننده و بازیگر آمریکایی به نمایش درآمد. این پیراهن در سال ۲۰۲۰ با حضور دوباره در هفته مد میلان که لوپز آن را بر تن داشت، شروعی برای خلق موتور جست‌وجوی تصویر در سایت گوگل بود.

ریانا و صورتی رویایی!

در پنجاه و هفتمین دوره از مراسم جوایز گرمی که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد، ریانا، خواننده آمریکایی که امسال دوباره رکورددار جایزه گرمی شد، با پیراهنی صورتی که پر از چین و پف‌های توری عروسکی بود، رو‌بروی عکاسان قرار گرفت. این پیراهن دکلته که با کمر مدل امپراتوری بر بدن ریانا ایستاده بود، کار دست جامباتیستا والی، طراح مد ایتالیایی بود.

رنگ نقره‌ای در گرمی ۲۰۱۹

انعکاس نور بر پیراهن گاگا، لوپز و لیپا

لیدی گاگا در سال ۲۰۱۹، با پیراهنی از نشان تجاری سلین (Celine)، جنیفر لوپز با یک طراحی از رالف و روسو (Ralph And Russo) و دوآ لیپا در پیراهنی از نشان ورساچه (Versace) از مهم‌ترین نقره‌ای‌پوشان آن شب بودند. کتی پری در همین مراسم با پیراهنی به رنگ «صورتی آدامس بادکنکی» که یقه‌ای نقره‌ای روی آن طراحی شده بود، موج انتقاد‌ را به سمت خود روانه کرد.

لیدی گاگا استاد پوشیدن لباس‌های عجیب و پرهیاهو!

لباس بین کهکشانی با ستاره‌ای از نور

گاگا در اولین سال‌های فعالیتش، نماد لباس‌های غیرمتعارف و غیرمعمول بود. او در سال ۲۰۱۰ که اولین جایزه گرمی را با خود به خانه برد، با پیراهنی که آرمانی پریو طراحی کرده بود بر روی فرش قرمز مراسم درخشید. گاگا در حالی این پیراهن را که با دایره‌های بزرگ سه‌بعدی تزیین شده بود به تن داشت که یک ستاره نوک‌تیز میله‌ای بزرگ را همه‌جا با خود به همراه داشت! پاشنه‌های غیرمعمول که برای این طراحی در نظر گرفته شده بود توانست چشم‌ها را به خود خیره کند و تا هفته‌ها موضوع بحث منتقدان مد باشد.

شصت و پنجمین مراسم جوایز گرمی

جایزه‌ای برای ایران: بانوی اول آمریکا در پیراهن نقره‌‌ای

جیل بایدن، همسر رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیراهنی بلند و نقره‌ای پوشیده از گل و برگ‌های نقره‌ای دوخته شده با طراحی اسکار دلارنتا، برنده جایزه بخش «آهنگ برای تغییرات اجتماعی» را اعلام کرد. شروین حاجی پور برای تک آهنگ «برای…» برنده جایزه این بخش شد.

 سم اسمیت، خواننده و آهنگساز بریتانیایی، بعد از موزیک ویدیوی جنجالی‌اش، در یک لباس تک‌رنگ (مونوکروم) قرمز از نشان والنتینو ظاهر شد. کاردی بی، خواننده سبک رپ با ظاهری نمایشی، پیراهن آبی لاجوردی رنگی به تن داشت که طراح هندی، گاوراو گوپتا در هفته مد لباس فاخر پاریس آن ‌را معرفی کرده بود. در این مراسم هری استایلز، خواننده بریتانیایی که جایزه بهترین آلبوم آواز پاپ برای آلبوم «خانه هری» را برد، در حالی یک لباس سرهمی با طرح لوزی‌های درشت که با کریستال‌های سوارفسکی پوشانده شده بود به تن داشت که بسیاری از منتقدان آن را به‌عنوان یکی از بدترین لباس‌های مراسم گرمی انتخاب کردند.

پیراهن ریش‌ریش صورتی کیسی ماسگریوز، خواننده سبک کانتری هم به مذاق منتقدان خوش نیامد و این لباس و شنل پردار والنتینو را در فهرست بدترین‌ها گذاشتند. لیزو، خواننده آمریکایی، شنل بلندی که با گل‌های درشت پارچه‌ای از دولچه و گابانا از مجموعه آلتا مودا (Alta Moda) آراسته شده بود، به تن داشت و تیلور سوئیفت که برنده جایزه بهترین موزیک ویدیو شد، در نیم‌تنه منجوق‌دوزی شده آبی که روبرتو کاوالی ایتالیایی طراحی کرده بود خوش درخشید. این پیراهن که با الهام از نیمه‌شب طراحی شده بود، با گوشواره‌های بزرگ لوزی و دامن بلند و تنگ، تصویری از یک نیمه‌شب پرستاره را به نمایش می‌گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرز بین محبوبیت و نفرت در مد بسیار باریک است. فارغ از اصول خیاطی و طراحی، سلیقه مهم‌ترین امر برای ابراز نظر است. این منطقی است که همه طرفداران مد از یک طراحی خوششان نیاید و این قانون مد است. تنوع برای همه، چون زیبایی نسبی است. هواداران صنعت مد از امروز خود را برای پیگیری اخبار مراسم جوایز آکادمی اسکار که در ماه مارس برگزار می‌شود، آماده می‌کنند. باید دید این صنعت قرار است چه پدیده‌هایی را بر فرش قرمز مهم‌ترین مراسم صنعت فیلم به نمایش بگذارد.

بیشتر از مُد و زیبایی