گروه هکری «عدالت علی» سندی از تجاوز جنسی به دو معترض زن منتشر کرد

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، این نخستین بار است که سندی در تایید شکنجه و تجاوزهای جنسی به متهمان منتشر می‌شود

در پایان این سند افشاشده دولتی تاکید شده که این گزارش‌ها باید «محرمانه» بماند - ROSLAN RAHMAN / AFP

یک سند افشا‌شده از سازمان زندان‌های حکومت ایران نشان می‌دهد نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان بازداشت دو تن از معترضان زن در تهران به‌ آن‌ها تجاوز کرده‌اند.

روزنامه گاردین بامداد روز پنجشنبه نهم فوریه (۲۰ بهمن‌ماه) در گزارشی نوشت بر پایه مفاد یک سند قضایی که گروه هکری «عدالت علی» افشا و روزنامه گاردین نیز آن را ملاحظه کرده است، دو تن از نیروهای سپاه پاسداران به دو زن جوان ۱۸ و ۲۳ که در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران دستگیر شده‌اند، در طول دوران بازداشت تجاوز کرده‌اند.

نام این دو مامور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علیرضا صادقی و علیرضا حسینی عنوان شده است و آن‌ها بازداشت شده‌اند.

گاردین در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود به این نکته اشاره می‌کند که هرچند فعالان و گروه‌های حقوق بشری، بارها گزارش‌هایی درباره اذیت‌‌ و آزارها یا شکنجه‌های جنسی افراد بازداشت‌شده منتشر کرده‌اند، اما این برای اولین بار، از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، است که یک سند قضایی دولتی در تایید گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری افشا و منتشر شده است. در گزارش گاردین اشاره شده که این اسناد قضایی، نخستین بار در اختیار تلویزیون «ایران اینترنشنال» در لندن قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های افشا شده بر اساس نامه روز ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ محمد شهریاری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب تهران، خطاب به علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران است.

بر اساس سند افشاشده گروه هکری «عدالت علی»، دو تن از زنان بازداشت شده با مراجعه به کلانتری ۱۲۴ قلهک، در شمال تهران، قصد دارند از تجاوز جنسی ماموران در طول دوران بازداشت شکایت کنند اما در نهایت این شکایت ثبت نمی‌شود.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، این پرونده پس از آن پیگیری می‌شود یکی از قربانیان، صدای مامور سپاه پاسداران را در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی ضبط و افشا می‌کند.

در نامه معاون دادستان تهران اشاره شده که علیرضا صادقی همراه با پدرش حسین صادقی در خیابان پیروزی تهران بازداشت می‌شوند و در حین بازداشت مقدار زیادی فشنگ جنگی، جلیقه‌های ضد‌گلوله، اوراق سازمان‌های امنیتی، بی‌سیم و نیز دلار آمریکا از خانه کشف می‌شود. بر اساس این گزارش، مامور دوم نیز جداگانه بازداشت شده است.

در سند افشا‌شده گروه هکری «عدالت علی» اشاره شده که دو مامور سپاه پاسداران به عمل خود اعتراف کرده‌اند.

در پایان این سند دولتی توصیه شده که با توجه به احتمال درز این اطلاعات به شبکه‌های اجتماعی، دستورات لازم برای «محرمانه» گزارش‌ صادر شود.

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، هزاران نفر در شهرهای کوچک و بزرگ ایران بازداشت شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل، در آخرین گزارش خود به موارد شکنجه، آزارهای جنسی و تجاوز به برخی از متهمان اشاره کرده است.