نمایندگان کنگره به بایدن و وزیران: جلوی کمک تهران به مسکو را بگیرید

شصت‌ویک نماینده از کاخ سفید خواستند «به متحدان فشار آورد تا با شرکت‌های توزیعی بی‌احتیاط در اروپا و آسیا برخورد کنند»

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن خواستار مقابله با همکاری ایران و روسیه شدند -- AFP

شصت‌ویک نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس ‌جمهوری این کشور، و سه عضو کابینه او، خواهان رویکردی هماهنگ برای مقابله با همکاری جمهوری اسلامی ایران با حکومت روسیه شدند. این نمایندگان خواهان ایجاد اختلال در شبکه تامین پهپاد جمهوری اسلامی ایران و‌ مقابله با روابط رو به گسترش تهران و مسکو، و نیز تعطیلی شرکت‌های پوششی‌‌اند که برای دور زدن تحریم‌ها برپا شده‌‌‌اند.

این نامه که روز سه‌شنبه، ۷ فوریه ۲۰۲۳، ارسال شد، علاوه بر بایدن، سه وزیر را نیز خطاب قرار داده است: آنتونی بلینکن، جنت یلن و جینا ریموندو که به ترتیب وزیر خارجه، خزانه‌داری و بازرگانی‌‌اند.

نمایندگان به‌ویژه از این نکته ابراز نگرانی می‌کنند که پهپادهای ایرانی که در اوکراین پیدا شده‌ است، حاوی قطعات آمریکایی‌اند. آن‌ها از واشنگتن می‌خواهند که «بر متحدان فشار آورد تا با شرکت‌های توزیعی بی‌احتیاط در اروپا و آسیا برخورد کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه از قانونگذاران آمریکایی تاکید می‌کنند که به اقدامات دولت بایدن توجه دارند، اما می‌خواهند قوه مجریه در این زمینه به سرعت عمل کند و به کنگره گزارش دهد. نامه یادآوری می‌کند که حکومت ایران در ماه‌های اخیر صدها پهپاد در اختیار حکومت روسیه قرار داده است؛ از جمله پهپادهای معروف به «انتحاری» شاهد ۱۳۶ و شاهد ۱۳۱، و نیز پهپاد تجسسی «مهاجر ۶» که قابلیت حمله هوا به زمین دارد. 

این نامه را نمایندگانی از هر دو حزب و جناح‌های مختلف آن امضا کرده‌اند؛ از جمله هنری کوئلار، نماینده دموکرات ایالت تگزاس که از محافظه‌کارترین اعضای فراکسیون دموکرات‌ها محسوب می‌شود، دبی واسرمن شولتز، نماینده دموکرات فلوریدا و رئیس سابق کمیته سراسری حزب دموکرات که از جناح میانه و غالب حزب است، و کیتی پورتر، نماینده دموکرات کالیفرنیا و معاون رئیس «فراکسیون مترقی»، که متشکل از چپگرایان است. کیتی پورتر نماینده منطقه‌ای در نزدیکی لس‌آنجلس است که رای‌دهندگان ایرانی بسیاری دارد. از میان امضاکنندگان جمهوری‌خواه می‌توان به پت فالون، نماینده تگزاس، کوری میلز، نماینده فلورید،ا و آماتا کولمن، نماینده بدون رای کنگره از جزایر ساموآی آمریکا اشاره کرد.