انتقاد از کمک‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به روسیه در جلسه شورای امنیت

راجر واترز، موسیقیدان و کنشگر آمریکایی، به دعوت نمایندگی روسیه در این نشست حضور یافته بود

ایندیپندنت فارسی

جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تهدیدهای جنگ اوکراین علیه صلح و امنیت بین‌المللی، چهارشنبه، هشتم فوریه (۱۹ بهمن) با حضور نماینده اوکراین و نیز راجر واترز، موسیقیدان و کنشگر آمریکایی، که به دعوت نمایندگی روسیه در این نشست حضور یافته بود، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایندیپندنت در سازمان ملل، ایزومی ناکامیتسو، نماینده عالی امور خلع‌سلاح سازمان ملل، در این نشست در مورد آخرین وضعیت ارسال سلاح به روسیه و اوکراین طی جنگ یک‌ ساله اخیر گزارش داد. او تاکید کرد که «افزایش ورود سلاح به هر درگیری، فقط تنش‌ها را تشدید خواهد کرد». او گفت کمک‌های نظامی برای اوکراین شامل انتقال تسلیحات متعارف سنگین، مهمات، خودروهای زرهی، سامانه‌های دفاع هوایی، سیستم‌های توپخانه با کالیبر بالا، خودروهای جنگی بدون سرنشین، سیستم‌های موشکی، و نیز سلاح‌های کوچک‌تر است. او افزود که با ادامه جنگ، ارسال سلاح‌های سنگین‌ افزایش‌ یافته است و تسلیحات پیچیده‌تر مانند تانک، نیز‌ به اوکراین ارسال می‌شوند. او بدون اشاره مستقیم به ایران، گفت کشورهای دیگری نیز وجود دارند که پهپاد به روسیه ارسال می‌کنند. او افزود: «حتی سیستم‌های راکتی نیز به روسیه فرستاده می‌شوند.»

فریت هوجا، نماینده دائم آلبانی در سازمان ملل متحد، نیز در این نشست از ارسال تسلیحات به روسیه از ایران و کره شمالی، به شدت انتقاد کرد. او تصریح کرد: «تا صحبت از ارسال سلاح است، باید توجه ما به محموله‌های بزرگ سلاح‌ از ایران و کره شمالی باشد. این دو کشور که این شورا آن‌ها را تحریم کرده است، آشکارا قطعنامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کنند.»

نماینده عالی امور خلع سلاح سازمان ملل تاکید کرد که «شفافیت در انتقال سلاح بسیار مهم است»، و توضیح داد: « شفافیت، تنش‌ها را کاهش می‌دهد و موجب ابهام کمتر بین کشورهای عضو سازمان ملل می‌شود.» او از اعضای شورای امنیت خواست که از قوانین بین‌المللی در مورد ارسال سلاح‌ تبعیت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش دفتر کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از آغاز جنگ اوکراین، بيش از ۱۸ هزار غيرنظامی در این کشور کشته شده‌اند. شمار تلفات واقعی بالاتر به نظر می‌رسد. بیشتر غیرنظامیان بر اثر اصابت موشک و گلوله‌های توپخانه سنگین کشته می‌شوند. کمبود آب، گاز، برق و وسایل گرمایشی در نتیجه حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، بحران انسانی موجود را در اوکراین وخیم‌تر کرده است. نماینده عالی امور خلع سلاح سازمان ملل همچنین از کشورهای عضو شورای امنیت خواست که حمله به اهداف غیرنظامی را فورا متوقف کنند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل،  نیز در این جلسه گفت: «چیزی که جنگ را طولانی خواهد کرد، دخالت دولت‌های غربی در ارائه سلاح به اوکراین است.» او افزود: «با جریان بی‌پایان ارسال تسلیحات به اوکراین، سهام تولیدکنندگان و صادرکنندگان تسلیحات در آمریکا ۲۰ درصد افزایش یافته است» او سپس از شورای امنیت پرسید: «این شرکت‌ها چگونه می‌توانند در برابر این سود مقاومت کنند؟» نماینده روسیه استدلال کرد که برای کشورهای غربی، اوکراین به یک جنگ نیابتی تبدیل شده است. او با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آلمان که پیش‌تر سخن گفته بود، افزود که «حتی آنالنا بائرباک این را اعتراف کرد»، و در ادامه گفت: «کشورهای غربی، تحت پوشش توافق مینسک، هشت سال گذشته را صرف مسلح کردن اوکراین و آماده‌سازی این کشور برای جنگ با روسیه کرده‌اند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به انتقاد روسیه از ارسال تسلیحات به اوکراین، گفت: «چشم‌انداز آمریکا دنیایی است که اوکراین در آن آزاد است، و اینکه تمام کشورها جهت سیاست خارجی خودشان را انتخاب کنند.» او به شورا يادآوری کرد که بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، اوکراین حق دفاع از خود را دارد. نماینده آمریکا افزود: «روسیه این واقعیت را نمی‌پذیرد، بنابراین روایتی پیدا خواهد کرد که به داستانش کمک کند.»

آمريکا و بيش از ۵۰ کشور ديگر اینک به اوکراين برای دفاع از خود کمک‌های امنيتی و نظامی ارائه ادامه می‌دهند و به گفته نماینده آمریکا، به این کمک‌ها ادامه خواهند داد. 

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه سخنانش گفت: «این سلاح‌ها برای متوقف کردن گلوله‌باران بی‌امان روسیه به سمت شهرهای اوکراین، و از بین بردن موشک‌هایی است که شبکه برق و دیگر اهداف فاقد ارزش نظامی را هدف قرار می‌دهند.» او روسیه را متهم کرد که «از شورای امنیت برای منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی از تجاوز مسلحانه به یک کشور عضو سازمان ملل استفاده می‌کند، و افزود: «اگر می‌خواهید در مورد انتقال سلاح‌های خطرناک صحبت کنید، بگذارید در مورد صدها پهپاد ایرانی که تهران به روسیه منتقل می‌کند و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند، صحبت کنیم.» او در پایان سخنانش گفت: «دستورالعمل پوتین روشن است؛ تخریب، هرج‌ومرج و مرگ»، و افزود: «هدف پوتین متقاعد کردن جهان است که گویا اگر اجازه دهید روسیه اوکراین را اشغال کند، همه چیز آسان‌تر خواهد بود.»

سرگی کیسلیتسیا، نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل متحد، نیز خطاب به شورای امنیت گفت: «اگر رژیم جنایتکار روسیه خواسته‌های مجمع عمومی سازمان ملل و دیوان بین‌المللی دادگستری را اجرا نکند و سربازان خود را از خاک اوکراین و از داخل مرزهای اوکراین که از طرف جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است خارج نکند، شکست نظامی برای روسیه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.» نماینده اوکراین همچنین ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد را تکرار کرد که در آن آمده است: «در صورتی که حمله مسلحانه‌‌ای علیه اعضای سازمان ملل رخ دهد، تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی انجام نداده باشد، هیچ چیز در این منشور جلو حق دفاع از خود را، به صورت فردی یا جمعی، نمی‌گیرد.»

نماینده اوکراین سپس با اشاره به روسیه، از شورای امنیت برای «تحمل حضور یک جنایتکار جنگی» انتقاد کرد و گفت: «بنابراین مشکل در خود شورا است.» او با اشاره به حضور راجر واترز‌ در این جلسه، خطاب به او گفت: «آقای واترز، شما به نواختن گیتار ادامه دهید، این بیشتر به شما می‌آید تا اینکه به شورای امنیت در مورد چگونگی انجام کارش درس دهید.» 

راجر واترز  در سخنانش از پایان جنگ طرفداری کرد و از بهره‌برداری تولیدکنندگان تسلیحات از ادامه جنگ انتقاد کرد. واترز از  زمان شروع جنگ به دلیل حمایتش از روسیه، با انتقاد هواداران اوکراین مواجه شده است.

در همین حال، یک دیپلمات در شورای امنیت که نامش فاش نشده است، از تصمیم روسیه برای دعوت از واترز برای سخن گفتن در این جلسه انتقاد کرد و گفت: «دیپلماسی روسیه قبلا جدی بود. بعد از این چه خواهد شد؟»

بیشتر از جهان