توییتر در ترکیه فیلتر شد

محدودیت‌های دولت اردوغان در حالی اعمال می‌شود که کاربران نسبت به شرایط عادی بیشتر برای ارتباط، کمک‌ و خبر‌رسانی به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند

همزمان با موج انتقادهای داخلی در ترکیه از عملکرد دولت رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در مدیریت بحران زلزله، گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد مقام‌های دولت اردوغان دسترسی بسیاری از کاربران به شبکه اجتماعی توییتر را مسدود کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز شامگاه چهارشنبه هشتم فوریه (۱۹ بهمن‌ماه) به‌نقل از داده‌های پایگاه نت‌بلاک، نهاد مستقل ناظر بر شبکه اینترنت، نوشت: چند شرکت اصلی ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در ترکیه دسترسی کاربران به شبکه اجتماعی توییتر را مسدود کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده است شرکت‌های «ترک‌سل‌» و «ترک‌تلکوم» از جمله شرکت‌هایی‌اند که به‌طور کامل جلوی دسترسی کاربران به شبکه اجتماعی توییتر را گرفته‌اند.

دولت ترکیه پیشتر هم در شرایط بحرانی و اضطرای محدودیت‌های گسترده‌ای برای دسترسی کاربران به شکبه‌های اجتماعی وضع کرده است.

در ماه اکتبر گذشته، پارلمان ترکیه قانونی را تصویب کرد که به‌ دولت این کشور اجازه می‌دهد به‌منظور جلوگیری از کارزار «اطلاعات نادرست»، مجموعه اقدام‌های محدود‌کننده‌ را اعمال کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قانون جدید، دولت می‌تواند از شرکت‌های فناوری بخواهد که یک محتوا مشخص را حذف کنند یا اطلاعات مشخصی را در اختیار مقام‌های دولتی قرار دهند.

به‌موجب این قانون، در صورتی که شرکت‌ها فناوری به‌ درخواست‌های دولت ترکیه بهایی ندهند، دولت می‌تواند جلوی ارائه خدمات آن‌ها در ترکیه را بگیرد یا سرعت ارائه خدمات را محدود کند.

محدودیت‌های دولت ترکیه در حالی اعمال می‌شود که با توجه به شرایط اضطراری در مناطق زلزله‌زده‌، کاربران بیش از شرایط عادی برای ارتباط، کمک‌ و خبر‌رسانی به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند.

بر اساس آخرین برآوردهای رسمی، دست‌کم ۱۱ هزار تن تاکنون در زمین‌لرزه شامگاه دوشنبه در ترکیه و سوریه جان خود را از دست داده‌اند. این زمین‌لرزه، مرگ‌بارترین زلزله جهان در بیش از یک دهه گذشته به‌شمار می‌رود.

بیشتر از جهان