سازمان ملل و ازبکستان کمک زمستانی به افغانستان فرستادند

در سال ۲۰۲۲ خشکسالی گسترده، زمین‌لرزه‌های مرگبار و سرازیر شدن سیلاب‌ شرایط افغانستان را بحرانی‌تر کرد

کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل مرکز «ترمز» را برای عملیات‌های بشردوستانه تاسیس کرد- کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل

کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با حمایت دولت ازبکستان، روز چهارشنبه، ۱۹ بهمن (۸ فوریه)، ۱۲ کامیون حامل پوشاک زمستانی به افغانستان فرستاد.

در بیانیه این نهاد آمده است که این کامیون‌ها حامل بیش از ۴۸ هزار پوشاک زمستانی است که بین آوارگان و افراد آسیب‌پذیر افغانستان توزیع خواهد شد. 

کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و حکومت ازبکستان اطمینان داده‌اند که به کمک‌های بشردوستانه برای نجات جان مردم افغانستان ادامه خواهند داد.

در بخش دیگری از بیانیه این نهاد آمده است: «به لطف حمایت دولت ازبکستان و شرکای محلی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌تواند به سرعت برای رفع نیازهای فوری زنان، کودکان و مردان در افغانستان کمک کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۱ مرکز «ترمز» را برای عملیات‌های بشردوستانه در دو کیلومتری مرز افغانستان و ازبکستان تاسیس کرد تا بتواند سریع‌تر به کمک نیازمندان در منطقه بشتابد. 

این نهاد بین‌المللی تاسیس این مرکز را گام مهمی برای ارائه کمک در مواقع اضطراری به افغانستان، ایران، پاکستان، آسیای مرکزی و حتی فراتر از آن، دانسته است: «در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۱، این مرکز ۲۱۷ کامیون از اقلام ضروری موردنیاز خانواده‌هایی که به اجبار آواره شده‌اند، و نیز در هنگام گرفتار شدن به بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، ارسال کرد.»

در سال ۲۰۲۲، زمین‌لرزه‌های مرگبار، وقوع سیلاب‌ها و خشکسالی گسترده در بخش‌هایی از افغانستان رخ داد. کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل در این سال به شش میلیون نفر در ۳۴ استان افغانستان کمک کرده است.

افغانستان یکی از سردترین زمستان‌ها را در سال‌های اخیر سپری می‌کند و میلیون‌ها شهروند افغان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.

اقتصاد افغانستان زیر کنترل حکومت طالبان به بحرانی‌ترین نقطه ممکن رسیده است و میزان فقر و بیکاری هر روز افزایش می‌یابد.

طالبان هدف حکومت خود را اجرای «شریعت اسلامی» می‌دانند و بهبود وضعیت اقتصادی مردم جزو اولویت‌های آنان نیست. 

طالبان فعالیت کارکنان زن را در نهادهای امدادرسان ممنوع کردند و این اقدام باعث شد که شماری از این نهادها فعالیتشان را متوقف یا تعلیق کنند، یا سطح خدماتشان را کاهش دهند. 

مقام‌های طالبان به درخواست‌های مکرر سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان مبنی بر رفع ممنوعیت کار زنان در این نهادها پاسخ مثبت ندادند، و به هشدارها در مورد مختل شدن روند امدادرسانی اعتنایی نکردند.

پیش‌تر، نهادهای امدادرسان هشدار داده بودند که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در زمستان امسال با گرسنگی مواجه‌ خواهند بود و بیش از سه میلیون کودک به سوء‌تغذیه دچارند.

تن ندادن به تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن در افغانستان و صدور دستورهای زن‌ستیزانه، از جمله دلایل به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان است و این امر باعث شده است که کشورهای کمک‌کننده، کمک‌های خود را در اختیار حکومت طالبان نگذارند.

بیشتر از جهان