سوئد با تهدید فزاینده اسلامگرایان افراطی روبرو است

سرویس امنیتی سوئد: رخدادهای اخیر منافع و امنیت داخلی سوئد را تهدید می‌کند

دستگاه‌های اطلاعاتی: سوئد در کانون توجه بنیادگرایان اسلامی قرار گرفته است - SANAULLAH SEIAM/AFP

ارزیابی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی سوئد نشان می‌دهد بعد از مجموعه‌ای از اقدام‌های نیروهای راست افراطی در سوئد در آتش‌زدن قرآن و اقدام‌های مشابه، سوئد در کانون توجه بنیادگرایان اسلامی و گروههای تندرو قرار گرفته است.

سرویس امنیتی سوئد (SAPO) روز چهارشنبه هشتم فوریه (۱۹ بهمن‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد رخدادهای اخیر در سوئد و واکنش‌ها به آتش‌زدن قرآن، منافع و امنیت داخلی سوئد را تحت تاثیر قرار داده است و تهدید می‌کند.

سرویس امنیتی سوئد، در بخش دیگری از بیانیه روز چهارشنبه خود نوشت تحولات جاری به‌این معنا است که سوئد بیشتر از گذشته، در کانون توجه بنیادگرایان اسلامی و گروه‌های خشن در سطح جهان قرار دارد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ضمن اشاره به درخواست‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در پیمان نظامی ناتو نوشت: «دولت ترکیه، روند عضویت این دو کشور در ناتو متوقف کرده است.»

به‌زعم دولت ترکیه، سوئد و فنلاند به‌‌اندازه کافی در برابر فعالیت‌های گروه‌های کرد مخالف اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکیه، اقدام نکرده‌اند. دولت ترکیه، فعالان کرد مخالف خود در اروپا را «تروریست» می‌داند.

در این میان، راسموس پالودان، یک فعال راست افراطی سوئدی-دانمارکی، نیز چند مرتبه نسخه‌ای از قرآن در برابر ساختمان‌های سفارت ترکیه در استکهلم و کپنهاگ آتش زده است. اقدامی که با خشم نیروهای تندرو در ترکیه و دولت اردوغان مواجه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترکیه، سوئد را متهم می‌کند که در برابر آتش‌زدن قرآن اقدام مشخصی انجام نداده است.

دولت ترکیه همچنین به اقدام نمادین گروهی از مخالفان اردوغان در آویزان کردن یک آدمک عروسکی از اردوغان، به‌شدت اعتراض کرده است.

در حال حاضر، مذاکرات مشترک با دولت ترکیه برای پیوستن به سوئد به ناتو متوقف شده است. با این حال، مقام‌های ارشد سوئد ابراز امیدواری کرده‌اند که روند درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، در نهایت تا تابستان سال جاری میلادی نهایی شود.

وزارت خارجه سوئد به شهروندان این کشور توصیه کرده است که از سفر به ترکیه خودداری کنند و به تجمع‌های مسلمانان معترض نزدیک نشوند.

پس از زلزله اخیر ترکیه، به‌نظر می‌رسد موقعیت سیاسی دولت اردوغان در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شکننده‌تر شده است. بسیاری از ناظران بر این باورند که دولت اردوغان از جایگاهی که در ناتو دارد، در راستای پیگیری اهداف سیاسی داخلی و راضی نگاه داشتن حامیان سنتی‌ و مذهبی خود استفاده می‌کند.

بیشتر از جهان