دریچه بازگشت یک میلیون کودک بازمانده از تحصیل در بودجه بسته شد

کاهش کیفیت آموزشی، از راهکارهای نظام جمهوری اسلامی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است

وظایف آموزش پرورش از ۳۲۹ مورد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به ۵۹ مورد کاهش یافته است -- تسنیم

دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف شدند و گزارش‌ها از افزایش شمار کودکانی حکایت دارد که هر روز به دلایل مختلفی از مدرسه جدا می‌شوند.

معصومه نجفی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، روز چهارشنبه، ۱۹ بهمن (۸ فوریه)، خبر داد که آمار ترک تحصیل کودکان در مقطع اول ابتدایی به مرز نگران کننده‌ای رسیده است.

نجفی گفت، بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ «تکرار پایه» در دوره ابتدایی سه درصد و در پایه اول ابتدایی ۱۰ درصد است که «آمار وحشتناکی است و باید به طور ویژه به آن توجه کرد».

او افزود که در نرخ «تکرار پایه»، اوضاع روستاها از شهرها بدتر است و نرخ «ترک تحصیل» هم در اول ابتدایی حادتر بوده است.

«تکرار پایه» به این معنا است که دانش‌‌آموزانی که به شرایط ترک تحصیل می‌رسند، سال تحصیلی بعد می‌تواند در همان پایه قبلی، تحصیل خود را ادامه دهند.

به گفته این مقام، در آغاز سال تحصیلی جاری، ۲۰۴ هزار و ۳۱۲ نفر بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که تا امروز ۴۵ هزار و ۵۳۸ نفر از آنان به چرخه آموزش برگشته‌اند.

به گفته او، همچنین ۲۰ عامل موجب ترک تحصیل کودکان شناسایی شده است که اجبار به تحصیل در منطقه دیگر، ابتلا به بیماری صعب‌العلاج یا فقر خانواده را می‌توان از مهم‌ترین عوامل دانست.

بازماندن کودکان از تحصیل، از مهم‌ترین آسیب‌های نظام آموزشی در ایران به شمار می‌آید و به دلیل گسترش فقر در خانواده‌ها، روز به روز به تعداد چنین کودکانی افزوده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت آموزش و پرورش نیز که اصلی‌ترین متولی آموزش کودکان در ایران محسوب می‌شود، در این میان در پروژه موسوم به «مولد‌سازی» نه‌تنها در معرض فروش برخی از اموالش قرار گرفته، بلکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هم وظایفش از ۳۲۹ مورد به ۵۹ مورد کاهش یافته است.

سایت «رویداد ۲۴» گزارش داده است که حذف برنامه جذب بازماندگان از تحصیل، جزو وظایفی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از دوش آموزش و پرورش برداشته شده است.

جمهوری اسلامی ایران به علت بی‌پولی، سیاست‌ حمایت‌های اجتماعی را کاهش، و مالیات‌ و عوارض را افزایش می‌دهد، و می‌کوشد که تا حد ممکن، هزینه‌های خود را در بخش‌های مختلف حذف، یا از جیب مردم تامین کند.

حذف اعتبارات در حوزه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، تغذیه و رفت‌و‌آمد دانش‌آموزان مناطق محروم، باعث شده است که بودجه‌ آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، به یکی از ضعیف‌ترین بودجه‌های این نهاد در چهار دهه گذشته تبدیل شود.

بنا به اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، در حال حاضر ۹۱۱ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و ۲۷۹ هزار دانش‌آموز ترک‌‌تحصیلی در ایران حضور دارند که بودجه مربوط به جذب آن‌ها برای سال آینده، حذف شده است.

جمعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل طی پنج سال اخیر با ۱۷ درصد رشد، از ۷۷۷ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به ۹۱۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی دارای بیشترین فراوانی بازماندگان از تحصیل‌اند.

صادق ستاری‌فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، نیز به تازگی از حذف بودجه مربوط به توزیع رایگان کتاب‌های درسی در مناطق محروم خبر داده است.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌هد که سازمان برنامه و بودجه در ردیف سرانه، تمام موارد مختلف نظام آموزشی را تجمیع کرده که رقم کلی آن ۴۹۰۰ میلیارد تومان (روزانه دو هزار تومان به ازای هر دانش‌آموز)  است. سرانه پرورشی روزانه هم به ازای هر دانش‌آموز ۴۰ تومان تعیین شده است که با آن یک حبه قند هم نمی‌توان خرید.