آزمایش خون جدید با دقت ۹۴ درصد سرطان پروستات را تشخیص می‌دهد

این آزمایش جدید نه تنها بسیار دقیق، بلکه سریع و ارزان است و میزان تهاجمی بودنش در کمترین حد است

سرطان پروستات زمانی ایجاد می‌شود که یاخته‌های پروستات شروع به رشد بی‌رویه کنند - Canva

محققان آزمایش خون جدید و «چشمگیری» با دقت ۹۴ درصد برای سرطان پروستات ابداع کردند.

آکسفورد بیودینامیک با همکاری امپریال کالج و دانشگاه آنگلیای شرقی (UEA) دریافت که با ترکیب این آزمایش با آزمایش استاندارد آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA)، موارد بیشتری را می‌توان تشخیص داد.

این گروه تحقیقاتی با انتشار یافته‌های خود در نشریه سرطان‌ها (Cancers) اعلام کرد که آزمایش پی‌اس‌ای کنونی که سازمان خدمات ملی سلامت از آن استفاده می‌کند، دقت لازم را ندارد. در نتیجه، موارد متعددی از نمونه‌برداری غیرضروری پروستات برای مردان غیرمبتلا به سرطان انجام می‌شود. این آزمایش‌ها همچنین باعث شده است که «برخی از مردان مبتلا به سرطان بی‌جهت خیالشان راحت» شود.

مطالعه‌ای مقدماتی بر روی ۱۴۷ بیمار، با ارزیابی آزمایش جدید به این نتیجه رسید که این آزمایش به طرز چشمگیری تشخیص بیماری را بهبود می‌بخشد. تمام مردان مورد مطالعه مبتلا به سرطان پروستات بودند و همین باعث شد تا گروه تحقیقاتی نتیجه‌ بگیرد که ۹۴ درصد دقت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آزمایش جدید نه تنها بسیار دقیق، بلکه سریع و ارزان است و میزان تهاجمی بودنش در کمترین حد است. مرحله بعدی این تحقیق، استفاده از این آزمایش روی گروهی از مردان خواهد بود که وضعیت ابتلا به سرطان در آن‌ها مشخص نیست.

سرطان پروستات زمانی ایجاد می‌شود که یاخته‌های پروستات شروع به رشد بی‌رویه کنند. در برخی موارد سرطان می‌تواند به سرعت رشد کند، در سایر نواحی بدن پخش شود و نیاز به درمان را ضروری کند.

به گزارش موسسه سرطان پروستات بریتانیا، سالانه در انگلستان ابتلای بیش از ۴۷ هزار مرد به این بیماری تشخیص داده می‌شود. بیش از ۱۰ هزار نفر از این تعداد جان خود را از دست می‌دهند و در سراسر بریتانیا از هر هشت مرد، ابتلای یک نفر به سرطان پروستات در طول عمرش تشخیص داده می‌شود.

با این حال، این بیماری همیشه علائم ندارد، به همین دلیل، درک خطر آن و انجام آزمایش بسیار مهم است. برخی ممکن است دچار مشکلات ادراری همراه با درد کمر، باسن یا لگن، مشکل نعوظ یا حفظ نعوظ، وجود خون در ادرار یا مایع منی، یا در موارد پیشرفته‌تر دچار کاهش وزن غیرقابل توضیح شوند.

سرطان پروستات در درجه اول بر مردان بالای ۵۰ سال اثر می‌گذارد و خطر آن با افزایش سن افزایش می‌یابد. این خطر حتی برای مردان سیاهپوست و افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند بیشتر است.

پروفسور دیمیتری پشژتسکی، از دانشکده پزشکی نورویچ یو‌یی‌ای، می‌گوید: «در حال حاضر هیچ تک‌آزمایشی برای تشخیص سرطان پروستات وجود ندارد، اما آزمایش خون پی‌اس‌ای در کنار معاینه‌های فیزیکی، تصویربرداری ام‌آر‌آی و نمونه‌برداری، پرکاربردترین آزمایش‌ها به‌شمار می‌روند.»

«با این حال، آزمایش خون پی‌اس‌ای معمولا برای غربالگری سرطان پروستات استفاده نمی‌شود، زیرا نتایج آن ممکن است غیرقابل اعتماد باشد. فقط حدود یک‌چهارم از افرادی که به دلیل افزایش سطح پی‌اس‌ای تحت نمونه‌برداری پروستات قرار می‌گیرند، مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده می‌شوند.»

«بنابراین، انگیزه‌ ابداع آزمایش خون جدید و با دقت بیشتر، وجود داشته است.»

«آزمایش پی‌اس‌ای (PSE) وقتی برای غربالگری یک گروه جمعیتی در معرض خطر انجام شد، عملکرد چشمگیری در تشخیص سریع سرطان پروستات با کمترین میزان تهاجم داشت. این نشان می‌دهد که واقعا در رسیدن به هر دو هدف تشخیص و غربالگری مفید است.»

© The Independent