ابراز همدردی شهبانو فرح پهلوی با قربانیان اعتراض مردمی در ایران

«اطمینان دارم از خودگذشتگی ایرانیان برای نیل به آزادی به ثمر خواهد رسید»

گزارش عفو بین‌الملل حاکی از آن است که دست‌کم ۱۴۳ نفر در جریان اعتراض‌های هفته گذشته در ایران کشته شده‌اند/AFP

شهبانو فرح پهلوی در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با قربانیان اعتراض‌های مردمی اخیر در ایران، ابراز امیدواری کرد که از خودگذشتگی ایرانیان برای رسیدن به آزادی و مردم‌سالاری به نتیجه خواهد رسید.

در این بیانیه که در شبکه‌های اجتماعی متعلق به فرح پهلوی منتشر شده، آمده است:«من این روزها را مثل همه روزها در کنار شما می‌گذرانم و همراه با شما سوگوار عزیزانی هستیم که در این اعتراض‌ها جان باخته‌اند». در بخش دیگری از این بیانیه به همراهی ایرانیان ساکن کشورهای مختلف جهان در همراهی و همدلی با ایرانیان مقیم ایران اشاره شده است.

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران نیز پیش‌تر در بیانیه‌ای سوگ ملی اعلام کرده و خواستار همراهی و همدلی با خانواده قربانیان اعتراض‌های اخیر شده بود.

اعتراض‌های مردمی هفته گذشته در ایران به گزارش عفو بین‌الملل ۱۴۳ کشته و بنا بر گزارش‌های غیر رسمی بیش از ۲۰۰ کشته بر جای گذاشته است. مردم معترض به وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی پس از اعلام افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین (۲۴ آبان) به خیابان‌ها آمدند و از همان ساعات اولیه نیروهای امنیتی به طور گسترده و بسیار خشن نسبت به سرکوب مردم اقدام کردند.

در این سرکوب از گلوله‌های جنگی استفاده شده و مقامات جمهوری اسلامی تایید کرده‌اند که از فاصله نزدیک و پشت یا پهلو به اغلب معترضان شلیک شده است.

اینترنت نیز برای ۵ روز تقریبا به طور کامل قطع شد تا ارتباط معترضان با جهان خارج قطع شده و ابعاد این سرکوب گسترده کمتر در رسانه‌های بین‌المللی منعکس شود.

بیشتر از