شورای کریکت آسیا سهم افغانستان از عواید جام آسیا را افزایش داد

سهم افغانستان از جام کریکت آسیا از شش درصد به ۱۵ درصد رسید

استرالیا بازی با تیم کریکت افغانستان را به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده علیه زنان در ورزش، لغو کرد -  ISHARA S. KODIKARA / AFP

شورای کریکت آسیا، روز دوشنبه ۱۷ بهمن، اعلام کرد که شیوه توزیع مالی خود را تغییر داده است. در این مدل جدید، سهم افغانستان از شش درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته است. این میزان برابر با دیگر کشورهای آسیایی است و به این معنا است که سهم هند، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا نسبت به گذشته کاهش یافته است.

کریکت بورد افغانستان، در سال ۲۰۱۷، عضویت کامل شورای کریکت آسیا را به دست آورد. با این حال، در جام کریکت آسیای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، کریکت بورد افغانستان تنها شش درصد سهم از عواید مسابقات جام آسیا داشت.

شورای کریکت آسیا به تازگی اعلام کرد که به‌دلیل مشکلات اقتصادی در افغانستان و کمبود بودجه کریکت بورد، تصمیم گرفته است تا سهم افغانستان را از عواید مسابقات جام آسیا برابر با دیگر کشورها بسازد. این در حالی است که کریکت بورد افغانستان به‌دلیل بحران مالی در افغانستان، در دو ماه گذشته، قادر به پرداخت حقوق کامل کارمندان خود نبوده است. 

شورای کریکت آسیا همچنین اعلام کرد که هرچند هزینه‌های عملیاتی کریکت افغانستان را شورای بین‌المللی کریکت پرداخت می‌کند، اما در صورتی که مسابقه‌ای وجود نداشته باشد، این شورا نیز نمی‌تواند بودجه اضافی در اختیار کریکت افغانستان بگذارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که تیم ملی کریکت استرالیا ماه گذشته، اعلام کرد که مسابقه با تیم افغانستان را که قرار بود در ماه مارس در امارات متحده عربی برگزار شود، به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده علیه زنان لغو کرده است. شورای کریکت آسیا گفت که لغو این مسابقه نیز سبب کاهش بودجه کریکت بورد افغانستان شده است. پس از این تصمیم استرالیا بود که در اوایل ژانویه، کریکت بورد پاکستان (PCB) تعهد خود را برای انجام سه مسابقه سری «تی۲۰» (T20) در برابر افغانستان در ماه مارس تایید کرد. 

به گزارش شورای کریکت آسیا، کریکت بورد افغانستان بخشی از بودجه‌اش را تا ماه دسامبر ۲۰۲۲، از بودجه دولتی (طالبان) تامین کرده است، اما برای ادامه کار به کمک شورای کریکت آسیا و شورای بین‌المللی کریکت نیاز دارد.

تیم کریکت افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، مورد توجه و عنایت رهبران طالبان به‌ویژه شبکه حقانی قرار گرفت. حمایت طالبان از این گروه و ارتباط این گروه با رهبران طالبان، سبب شد که بسیاری از علاقمندان و حامیان آن‌ها در داخل و خارج از افغانستان، از این تیم دلسرد شوند؛ به‌ویژه پس از لغو شدن بازی استرالیا در برابر تیم افغانستان که دلیل آن محدودیت‌های اعمال‌شده علیه تحصیل، کار و ورزش دختران و زنان در افغانستان اعلام شد، این واکنش‌ها شدت گرفت.

کریکت بورد افغانستان، کمیته ملی المپیک و دیگر نهادهای ورزشی افغانستان هم‌اکنون، تحت کنترل طالبان فعالیت می‌کنند.

بیشتر از ورزش