برگ دیگری از طرح فرزند‌آوری؛ توزیع کیت‌های آزمایشگاهی بدون مجوز

کیت‌های آزمایشگاهی بدون مجوز مرتبط با ناباروری از آذرماه در بازار ایران توزیع شده‌اند

این کیت‌ها نه از اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو مجوز گرفته‌اند، نه از آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت‌ــ فارس

گزارش‌ها از ایران حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر سه نوع کیت فاقدمجوز برای آزمایش ذخیره تخمدان مربوط به درمان ناباروری، آنتی‌بادی‌ ضدهسته‌ای و التهابات دستگاه گوارش به سیستم بهداشت و درمان وارد شده است.

این خبر را خبرگزاری آنا در دی‌ماه فاش کرد و نوشت این کیت‌ها در سکوت نهاد‌های نظارتی و «بدون پروانه ساخت و برچسب اصالت» در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز ناباروری توزیع شده‌اند.

آن‌طور که در این گزارش آمده، یک کارخانه واقع در شهرک صنعتی بهارستان استان البرز که یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان کیت‌های آزمایشگاهی است، این کیت‌ها را تولید و به بازار عرضه کرده است. این کیت‌ها نه از اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو مجوز دارند و نه از آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، مجوز و پروانه ساخت گرفته‌اند.

نوید حسنی، مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز، در همان زمان بروز این تخلف را تایید کرد و مدعی شد این کیت‌ها از بازار جمع‌آوری شده‌اند و پرونده این کارخانه هم به سازمان غذا و دارو ارسال شده است. او در عین حال گفت که تخلفات در حوزه تجهیزات پزشکی زیاد است و نمی‌توان تمام آن‌ها را رسانه‌‌ای کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با گذشت حدود یک ماه از انتشار این گزارش، حالا روزنامه فرهیختگان پیگیر این تخلف شده و در شماره سه‌شنبه ۱۸ بهمن، نوشته است: «مسئولان سازمان غذا و دارو توانسته‌اند این موضوع را در سایه مشکلات دارو پنهان کنند.»

این روزنامه می‌افزاید: «موضوعی که مهم است، تعداد کیت‌های آزمایشگاهی تقلبی در بازار است و معلوم نیست جواب آزمایش چند نفر از بیماران صحیح نیست و روند درمان و بهبودی آن‌ها دچار اختلال شده است.»

آن‌طور که این روزنامه نوشته، سازمان غذا و دارو حاضر نیست در این‌ باره توضیحی دهد و روابط عمومی این سازمان هم پیگیری این مسئله از سوی رسانه‌ها را «مشکوک» دانسته است. رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت نیز توپ را در زمین سازمان غذا و دارو و اداره تجهیزات پزشکی انداخته است اما این نهاد‌ها هم حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند.

این روزنامه در عین حال به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «ممکن است برای کیت‌های بدون پروانه ساخت مجوز صادر شود تا مدیرعامل شرکت که با رئیس اداره تجهیزات پزشکی رابطه خوبی دارد، از پرداخت جریمه میلیاردی رهایی پیدا کند.»

از زمانی که موضوع فرزند‌آوری و افزایش جمعیت مورد توجه و خواست علی خامنه‌ای قرار گرفت، اخبار و گزارش‌های متعددی در این حوزه به گوش می‌رسد. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند هر جور شده، مردم ایران را به فرزند‌آوری مجبور کنند و در این زمینه از تشویق‌ مالی تا اعمال انواع محدودیت‌ها ابایی ندارند. تولید و توزیع کیت‌های آزمایشگاهی بدون مجوز هم می‌تواند تازه‌ترین این اقدام‌ها محسوب شود که هیچ نهاد، سازمان یا تشکیلاتی حاضر نیست درباره آن شفاف‌سازی کند.

بیشتر از بهداشت و درمان