کشف یک سیاره جدید در فاصله ۳۱ سال نوری

این سیاره سنگی با جرمی مشابه زمین ممکن است جو نیز داشته باشد

این سیاره یکی از معدود «سوژه‌های امیدوارکننده» برای جست‌وجوی نشانه‌هایی از شرایط سازگار با حیات است - Nasa

بر اساس یک مطالعه جدید، یک سیاره سنگی به اندازه زمین که به تازگی در فاصله ۳۱ سال نوری از ما کشف شده است، ممکن است برای جست‌وجوی نشانه‌هایی از حیات فرازمینی، «سوژه‌ای امیدوارکننده» باشد.

این تحقیق که اخیرا در مجله «اخترشناسی و اخترفیزیک» (Astronomy & Astrophysics) منتشر شد، سیاره‌ای را توصیف می‌کند که به دور ستاره اصلی خود -کوتوله سرخ ولف ۱۰۶۹ - در ناحیه زیست‌پذیری می‌چرخد که ممکن است برای وجود آب مایع در سطح سیاره مساعد باشد.

پژوهشگران از جمله محققان مرکز نجوم موسسه ماکس پلانک در آلمان می‌گویند این سیاره یک سیاره سنگی با جرمی مشابه زمین است که ممکن است جو نیز داشته باشد.

آن‌ها می‌گویند این ویژگی‌ها، این سیاره را به یکی از معدود «سوژه‌های امیدوارکننده» برای جست‌وجوی نشانه‌هایی از شرایط سازگار با حیات و نیز مولکول‌هایی که رد پای حیات دارند، تبدیل می‌کند.

دانشمندان برای تجسم دورنمای این کشف جدید توضیح می‌دهند که تنها ده‌ها سیاره از میان بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی که در حال حاضر برای ستاره‌شناسان شناخته شده‌اند، جرمی مشابه زمین دارند و همچنین در ناحیه زیست‌پذیری قرار دارند که آب می‌تواند به شکل مایع وجود داشته باشد.

دیانا کوساکوفسکی، یکی از نویسندگان این مقاله، طی سخنانی گفت: «هنگامی که ما داده‌های ستاره ولف ۱۰۶۹ را تجزیه‌وتحلیل کردیم، یک سیگنال واضح و با دامنه کم از چیزی که به نظر می‌رسد سیاره‌ای با جرم تقریبا برابر با جرم زمین باشد، کشف کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کوساکوفسکی توضیح داد: «این ستاره در مدت ۱۵.۶ روز در فاصله‌ای برابر با یک‌پانزدهم فاصله میان زمین و خورشید به دور ستاره می‌گردد.»

با وجود فاصله نزدیک این سیاره از ستاره کوتوله سرخ  در مرکز، این سیاره تنها حدود ۶۵ درصد از پرتو انرژی تابشی از آنچه زمین از خورشید می‌گیرد، دریافت می‌کند.

دانشمندان می‌گویند همچنین این ستاره «نسبتا سرد» است و به رنگ نارنجی مایل به سرخ به نظر می‌رسد. موضوعی که سبب می‌شود که ناحیه اصطلاحا زیست‌پذیر در این منظومه ستاره‌ای به سمت داخل جابه‌جا شود و تغییر کند.

پژوهشگران با توجه به این «شرایط خاص»، می‌گویند سیار‌ه‌های پیرامون ستاره‌های کوتوله سرخ نظیر ولف ۱۰۶۹ ممکن است به صورت بالقوه با حیات سازگار باشند.

دانشمندان گمان می‌کنند که این ستاره کوتوله سرخ و سیاره ممکن است قفل کشندی شده باشند، به این معنی که ستاره ممکن است همواره رو به یک سمت سیاره باشد - مشابه اینکه زمین همیشه با یک سمت ماه روبرو می‌شود.

آن‌ها حدس می‌زنند که دمای متوسط در این سیاره سنگی حتی در سمتی که رو به ستاره است، ممکن است حدود منفی ۲۳ درجه سانتیگراد باشد.

پژوهشگران بر اساس شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای می‌گویند اگر این سیاره دارای جو باشد، دمای آن ممکن است تا ۱۳+ درجه سانتیگراد باشد.

دانشمندان می‌گویند در این شرایط، آب می‌تواند مایع بماند و شرایطی سازگار با حیات بر روی این سیاره حاکم شود.

ستاره‌شناسان بر اساس این عوامل می‌گویند این سیاره «سوژه‌ای بسیار امیدوارکننده برای مدل‌های آب‌وهوایی سه بعدی آینده به منظور بررسی موارد مختلف زیست‌پذیری است».

هرچند، دانشمندان می‌گویند در حال حاضر، جست‌وجو در پی نشانه‌هایی از حیات در این سیاره سنگی در فاصله ۳۱ سال نوری، فراتر از توانایی‌های تحقیقات نجومی است.

دکتر کوساکوفسکی گفت: «احتمالا مجبور خواهیم بود ۱۰ سال دیگر برای این کار صبر کنیم.»

© The Independent

بیشتر از علوم