مانور صادرات دولتی‌ها قیمت پیاز را از پنج هزار تومان به ۴۰ هزار تومان رساند

دولت برای جبران شکست این مانور مجوز واردات دست‌کم ۵۰ هزار تن پیاز را صادر کرد

مصرف ماهانه پیاز در ایران ۱۵۰ هزار تن و میزان تولید آن ۲۵۰ هزار تن اعلام شده است‌ــ ایسنا

دولت ابراهیم رئیسی که می‌خواست با پیاز قدرت و توان صادرات ایران را به رخ حریفان خارجی و منتقدان داخلی بکشد، بازار این محصول را چنان متلاطم کرد که نرخ پیاز از پنج هزار تومان به ۴۰ هزار تومان رسید و دولت مجبور شد ۵۰ هزار تن پیاز وارد کند.

وزارت جهاد کشاورزی در آبان ماه، عوارض صادرات پیاز را در استان‌ هرمزگان و جنوب کرمان، به عنوان قطب‌های تولید این محصول، از ۱۲۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش داد تا نشان دهد ظرفیت تولید پیاز در ایران چنان بالا است که امکان صادرات هم دارد؛ اما هنوز دو ماه از این سیاست نگذشته بود که قیمت پیاز در هر کیلو با شش برابر رشد، به ۳۰ هزار تومان رسید و نیمه نخست بهمن ماه هم تا ۴۰ هزار تومان افزایش یافت. وزارت جهاد‌ کشاورزی که تازه فهمید چه کرده است، عوارض صادرات را به ۱۰۰ درصد افزایش داد اما پیازها بازهم صادر شدند تا اینکه بالاخره نرخ این عوارض را ۱۸۰ درصد تعیین کرد تا بازار کمی آرام بگیرد.

از طرف دیگر، پاکستان به عنوان یکی از صادرکنندگان پیاز در خاورمیانه، به دلیل سرمای هوا با کمبود پیاز مواجه شد و این کمبود را از طریق واردات از ایران جبران کرد. این مسئله نیز به کمبود و گرانی این محصول در بازار‌های داخلی دامن زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکبر یاوری، عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه بارفروشان، با اعلام این مطلب گفت: «هجوم پاکستانی‌ها برای تهیه پیاز موجودی پیاز انبارهای ما را خالی کرده است.» یاوری در گفت‌وگو با سایت نود اقتصادی، تولید‌کنندگان را عامل کمبود و گرانی پیاز در ایران معرفی و اضافه کرد که آن‌ها «برای کسب سود بیشتر» به جای بازار داخل پیازهای خود را به پاکستان فروختند.

او از اینکه دولت بازار را رها کرده و بر حجم صادرات نظارت نمی‌کند انتقاد کرد و گفت با وجود تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی، صادرات پیاز همچنان سود داشت تا اینکه این تعرفه به ۱۸۰ درصد افزایش یافت و صادرات را متعادل کرد.

به گفته این مقام، قیمت پیاز بر اثر «صادرات بی‌رویه و احتکار» تنها در طول پنج ماه، از پنج هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت.

علیرضا مهاجر، معاون وزیر جهاد کشاورزی هم با تایید این موضوع گفت که افزایش قیمت ارز به افزایش تمایل به صادرات منجر می‌شود و این مسئله بازار‌های داخلی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حسین اصغری، مدیرکل دفتر امور سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی، می‌گوید برای حل این بحران  مقداری پیاز وارد شده که در حال حاضر در بندر جاسک است. مسعود امراللهی، مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، مقدار پیازی را که قرار است وارد شود، ۵۰ هزار تن اعلام کرد.

بر اساس آمار‌های رسمی، مصرف ماهانه پیاز در ایران ۱۵۰ هزار تن و تولید آن ۲۵۰ هزار تن است که به دلیل این شیوه مدیریت دولتی‌ها، در ایران کمیاب شده است.

بیشتر از اقتصاد