پیروزی چشمگیر طرفداران دموکراسی در هنگ‌ کنگ

نادیده گرفتن خواسته‌های مردم، همه شهروندان هنگ‌کنگ را بیدار کرد تا بیرون بیایند

دولت باید بداند که اگر خواست های ما را برآورده نکند،اعتراض ها پایان نخواهد گرفت/ISAAC LAWRENCE / AFP

به نظر می‌رسد به دنبال اعتراض‌های مخالف دولت، طرفداران دموکراسی در انتخابات محلی هنگ کنگ به یک پیروزی چشمگیر دست یافته‌اند.

تعداد شهروندانی که به پای صندوق های رای گیری رفتند، بی‌سابقه بوده است. این انتخابات به عنوان آزمایشی برای حمایت (یا عدم حمایت) از «کری لَم»، به‌شمار می‌رود.

نتایج مقدماتی، به گفته رسانه های محلی،  حاکی از آن است که تا ۶ دقیقه پس از نیمه شب به وقت محلی (۲۳ به وقت اروپا) نامزدهای طرفدار دولت از مجموع ۴۵۷ کرسی شورا‌های محلی، تنها به ۴۱ کرسی دست یافته بودند، در حالی که بنظر می رسد طرفداران دموکراسی موفق به دستیابی به ۳۰۰ کرسی شده اند.

شوراهای ناحیه ای هنگ کنگ کنترل بخشی از بودجه و هزینه های محلی را در دست دارند و نیز می توانند در مورد مسائلی از جمله بهداشت عمومی و بازیافت زباله تصمیم گیری کنند.

اگر کمپ طرفدار دموکراسی پیروز شود، می تواند نمایندگانش را در شش کرسی شورای قانونگذاری نیمه خودمختار هنگ کنگ و ۱۱۷ کرسی از هیئت ۱۲۰۰ نفره ای که رئیس اجرایی شهر را انتخاب می کند، جای دهد.

تامی چونگ، رهبر سابق دانشجویان معترض که کرسی شورای ناحیه «یوئن لانگ» در نزدیکی مرز با چین را به خود اختصاص داده می گوید:«این قدرت دموکراسی است. این یک سونامی دموکراتیک است.»

اندرو لی، دانشجوی ۲۲ ساله ای که به یکی از نامزدهای طرفدار دموکراسی رای داده هم می گوید:«عملکرد کمپ طرفدار دموکراسی، حاوی یک پیام به پکن است. نادیده گرفتن تقاضاهای مردم، تمام شهروندان هنگ کنگ را بیدار کرد  تا بیرون بیایند و رای بدهند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بارنابوس فونگ، رئیس ناظر بر روند انتخابات، پس از بسته شدن حوزه های انتخاباتی در ساعت ده و نیم به وقت محلی، گفت دستکم ۹۴/۲ میلیون نفر  پای صندوق های رای گیری رفته بوده اند که به معنی آن است که ۷۱ درصد جمعیت هنگ کنگ و دو برابر دور انتخابات چهار سال پیش، در رای گیری شرکت کرده اند. 

در میان نامزدهای پیروز کمپ طرفدار دموکراسی «لِستر شوم» یکی از رهبران سابق جنبش موسوم به«چتر» در سال ۲۰۱۴ و «کِلوین لم» است که در ممنوعیت «جاشوا وانگ» از شرکت در انتخابات، جایگزین او شد.

به رغم حملات اخیر علیه نامزدهای انتخاباتی از جمله «جونیوس هوُ»، نامزد طرفدار پکن که در اوایل ماه جاری با ضربات چاقو مجروح شد، در روز انتخابات، هیچ واقعه ای که روند آن را مختل کند، رخ نداد. آقای هوُ در مبارزات انتخاباتی از رقیبش که در کمپ طرفداران دموکراسی بود، شکست خورد.

اما، محاصره دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ توسط پلیس همچنان ادامه دارد.

یک طرفدار ۲۶ ساله طرفدار دموکراسی به نام «سدا» گفت:«دولت باید بداند که اگر خواست های ما را برآورده نکند، ما همچنان به تقاضاهایمان ادامه می دهیم و اعتراض ها پایان نخواهد گرفت.»

اعتراض های مخالف دولت در هنگ کنگ شش ماه پیش در ارتباط با لایحه ای که اجازه می داد شهروندان هنگ کنگ برای محاکمه به چین منتقل شوند، آغاز شد.

هرچند این لایحه بازپس خوانده شد، اما معترضان از بابت آنچه بی رحمی پلیس می خوانند خشمگین اند. آن ها همچنین به تلاش پکن برای تجاوز به آزادی هایی که چین وعده حفظ آن را در جریان بازپس گرفتن این مستعمره سابق بریتانیا در سال ۱۹۹۷ داده بود، ناخشنودند.   

خانم لم، حین انداختن رای اش به صندوق انتخابات، وعده داد دولتش بیشتر به نظرات شوراهای محلی گوش خواهد کرد.

او گفت:«امیدوارم این ثبات و آرامش تنها به امروز محدود نشود، بلکه نشان دهد که همه نمی خواهند هنگ کنگ بار دیگر دستخوش هرج و مرج شود.»

© The Independent