شمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۲۳۰۰ نفر افزایش یافت

دست‌کم ۱۴۹۸ نفر در ۱۰ استان ترکیه و دست‌کم ۸۱۰ نفر نیز در سوریه جان‌ خود را از دست داده‌اند

به گزارش اسوشیتدپرس، در پی وقوع یکی از شدیدترین زلزله‌های نزدیک به یک قرن اخیر در منطقه، مجموع کشته‌شدگان در ترکیه و سوریه به بیش از ۲۳۰۰ نفر افزایش یافت.

زلزله شدیدی به بزرگی ۷.۸ روز دوشنبه، ششم فوریه (۱۷ بهمن)، رخ داد و تاکنون دست‌کم ۱۴۹۸ نفر در ۱۰ استان ترکیه جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۷۶۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند. همچنین، به گزارش خبرگزاری فرانسه، دست‌کم ۸۱۰ نفر نیز در سوریه جان‌باخته‌اند و مجموعه کشته‌شدگان تاکنون به ۲۳۰۸ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی،  تعداد زخمی‌ها به ۷۶۳۴ تن رسیده است و ۲۸۳۴ ساختمان نیز تخریب شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامداد روز دوشنبه، ششم فوریه (۱۷ بهمن)، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ مناطق وسیعی از ترکیه و سوریه را لرزاند. ساعاتی بعد، دومین زمین‌لرزه به بزرگی ۷.۶ درجه ریشتر در عمق هفت کیلومتری زمین رخ داد که منطقه «قهرمان‌ماراش» در جنوب شرقی ترکیه را لرزاند و باعث خسارت در دست‌کم ۱۰ استان دیگر ترکیه شد. این زلزله همچنین در کشورهای همجوار، مانند عراق، سوریه و لبنان نیز حس شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سپیده‌دم دوشنبه، پس از وقوع زمین‌لرزه، مردم در شهر غازی‌عنتاب در جنوب ترکیه و حدود ۴۰ کیلومتری مرز سوریه، وحشتزده از خانه‌ها بیرون زدند.

گروه‌های امداد و نجات در مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال سوریه می‌گویند که ممکن است تلفات زلزله در شمال سوریه بیشتر باشد، زیرا هنوز «صدها خانواده هنوز زیر آوارند».

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بالاس اوجواری، از سخنگویان کمیسیون اتحادیه اروپا، در نشست خبری روزانه خود از اعزام تیم‌های امداد و نجات از ۱۳ کشور عضو اتحادیه اروپا، شامل بلغارستان، کرواسی، چک، فرانسه، یونان، هلند، لهستان، رومانی، مجارستان، ایتالیا، اسپانیا، مالت و اسلواکی، خبر داد.

اوجواری همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپا سیستم ماهواره‌ای کوپرنیک را نیز برای ارائه خدمات نقشه‌برداری اضطراری به مقام‌های ترکیه، فعال کرده است.

رهبران ده‌ها کشور با ابراز همدردی با مردم و دولت ترکیه، آمادگی خود را برای کمک به این کشور اعلام کردند. جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا، در توییتی نوشت: «از تلفات جانی و ویرانی‌های ناشی از زلزله در ترکیه و سوریه عمیقا متاسفم و به تیم خود دستور داده‌ام تا هر نوع کمک را ارائه کنند.»

همچنین کاخ سفید اعلام کرد که سازمان‌های امدادرسان مورد حمایت آمریکا پس از زلزله در سوریه مشغول به کارند. کاخ سفید همچنین اعلام کرد  که در حال هماهنگی با ترکیه‌ایم تا کمک‌های لازم را ارسال کنیم و تیم‌های امداد و نجات آمریکایی آماده اعزام به ترکیه برای کمک به زلزله‌زدگانند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماسی تلفنی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه وعده داد که امدادگران را برای کمک به زلزله‌زدگان به هر دو کشور بفرستد.

کرملین روز دوشنبه اعلام کرد در چند ساعت آینده، امدادگران وزارت اورژانس روسیه به سوریه پرواز خواهند کرد. مسکو همچنین در پیامی جداگانه اعلام کرد که پوتین با اردوغان صحبت کرد و رئیس‌جمهور ترکیه کمک امدادگران روس را پذیرفت.

امارات متحده عربی روز دوشنبه متعهد شد که در پی زلزله شدید در بخش‌هایی از ترکیه و سوریه، کمک‌های بشردوستانه به ارزش حدود ۱۳.۶ میلیون دلار  به سوریه بفرستد. به گزارش  خبرگزاری امارات، شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، نخست‌وزیر امارات فرستادن این کمک‌های بشردوستانه فوری را هدایت می‌کند.

از سوی دیگر مجمع عمومی سالمان ملل متحد روز دوشنبه برای ادای احترام به قربانیان زلزله ویرانگر در ترکیه و سوریه، یک دقیقه سکوت اعلام کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سالمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت که تیم‌های ما در محل حضور دارند و نیازها را ارزیابی‌ و کمک ارائه می‌کنند. وی گفت که ما روی جامعه بین‌المللی برای کمک به هزاران خانواده‌آی که در این فاجعه آسیب دیده‌اند، حساب می‌کنیم.

به گزارش آناتولی، «اتحادیه جهانی علمای مسلمان» نیز با انتشار بیانیه‌ای، از جهان اسلام خواست که برای کمک به مردم زلزله‌زده در ترکیه و سوریه، کمک فوری ارسال کنند.

بیشتر از جهان