یک کارشناس هلندی زلزله ترکیه را سه روز قبل از وقوع پیش‌بینی کرده بود

فرانک هوگربیتس، پژوهشگری که در سازمان سنجش هندسه منظومه شمسی هلند کار می‌کند، سه روز پیش در توییتی از وقوع زمین‌لرزه در ترکیه خبر داده بود

در نخستین ساعات روز دوشنبه ۶ فوریه (۱۷ بهمن) زلزله‌ای به بزرگای ۷.۸ جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. بر اساس تازه‌ترین آمار، دست‌کم ۱۶۰۰ نفر کشته و چند هزار نفر زخمی شده‌اند. جست‌و‌جوی آوار ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود این رقم افزایش پیدا کند.

کانون این زلزله در شهر غازی‌عنتب در ۹۰ کیلومتری مرز سوریه بود و شدت آن به حدی بود که حتی تا قاهره نیز احساس شد.

غازی‌عنتب حدود ۱۲ ساعت با دریای مرمره فاصله دارد، که به گزارش دیلی صباح ترکیه، یک کارشناس زلزله در دسامبر ۲۰۲۲، وقوع یک زمین‌لرزه شدید در این منطقه را پیش‌بینی کرده بود.

فرانک هوگربیتس، پژوهشگری که در سازمان سنجش هندسه منظومه شمسی (SSGEOS) در هلند کار می‌کند، نیز در ۳ فوریه ۲۰۲۳، زلزله ترکیه را سه روز قبل از وقوع پیش‌بینی کرده بود.

هوگربیتس در صفحه توییترش نوشت: «دیر یا زود زلزله‌ای به بزرگای ۷.۵ در این منطقه (جنوب به مرکز ترکیه، اردن، سوریه، لبنان) رخ خواهد داد.»

اس‌اس‌جی‌ئی‌او‌اس خود را موسسه‌ای پژوهشی معرفی می‌کند که هندسه میان اجرام آسمانی مرتبط با فعالیت‌های زلزله‌ای را رصد می‌کند.

قضیه این پیش‌بینی چیست؟

پس از اینکه پیش‌بینی فرانک هوگربیتس در رسانه‌های اجتماعی به‌طور گسترده منتشر شد، او در واکنش به زلزله‌ای که در ۶ فوریه در ترکیه رخ داد، نوشت: «همان‌طور که پیش‌تر گفتم، دیر یا زود در این منطقه رخ می‌داد، مشابه سال‌های ۱۱۵ و ۵۲۶. همیشه پیش از این زمین‌لرزه‌ها یک هندسه سیاره‌ای مهم مشاهده می‌شود، همان‌طور که در ۴ و ۵ فوریه دیدیم.»

در پیش‌بینی دیگری، سرکان ایچلی، کارشناس زمین‌شناسی معدن، علوم زمین و زمین‌لرزه، در دسامبر ۲۰۲۲، به روزنامه دیلی صباح ترکیه گفت زلزله بزرگی در منطقه دریای مرمره رخ می‌دهد.

ایچلی پیش‌بینی کرده بود که این زمین‌لرزه استانبول و منطقه اژه را تکان خواهد داد. اما او گفته بود بزرگای این زلزله بیش از ۷ نخواهد بود زیرا زمین‌لرزه‌های گولجوک در سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۹۹ از فشار و تنش زمین در منطقه مرمره به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاسته است.

او در گفت‌و‌گو با دیلی صباح توضیح داد برای اندازه‌گیری شدت زمین‌لرزه، «باید میزان لغزش سالانه گسل، دوره تکرار زمین‌لرزه و بزرگ‌ترین زلزله‌ای را که ایجاد کرده است بدانید، و آن را با فرمول‌های مختلف تجزیه و تحلیل کنید».

هندسه سیاره چه می‌گوید؟

سازمان سنجش هندسه منظومه شمسی (SSGEOS)  تقارن‌های سیاره‌ای را با زمین‌لرزه مرتبط می‌داند و در این زمینه می‌گوید: «اولین نشانه که هندسه‌ای خاص در منظومه شمسی ممکن است زمین‌لرزه‌های بزرگ‌تری ایجاد کند در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۴ به دست آمد، وقتی سه زلزله به بزرگای ۶ در جنوب اقیانوس آرام رخ داد و در پی آن سه زلزله دیگر که بزرگ‌ترین آن‌ها به ۷.۹ رسید در شمال اقیانوس آرام به وقوع پیوست، و همه آن‌ها به فاصله چند ساعت اتفاق افتاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موسسه در ادامه می‌افزاید: «این افزایش فعالیت‌های لرزه‌ای در ماهی به‌نسبت آرام بود. با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی منظومه شمسی، به نظر می‌رسد در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۴، شش جرم آسمانی در تقارن سیاره‌ای قرار گرفتند که در مثلثی نزدیک با یکدیگر تلاقی داشتند.»

در وب‌سایت اس‌اس‌جی‌ئی‌او‌اس آمده است هندسه سیاره‌ای، یا هندسه قمری اگر ماه نیز دخیل باشد، به هندسه منحصربه‌فرد میان اجرام آسمانی اشاره دارد که با زمین‌لرزه‌های بزرگ مرتبط است.

این سازمان در ادامه می‌افزاید البته گاهی اندکی افزایش در فعالیت لرزه‌ای به بروز زلزله‌هایی به بزرگای ۶ منجر می‌شود و در برخی موارد، به نظر می‌رسد هیچ گونه افزایش فعالیت لرزه‌ای رخ نداده است.

اس‌اس‌جی‌ئی‌او‌اس در پایان می‌نویسد: «با این حساب، می‌توانیم نتیجه بگیریم که وضعیت پوسته زمین، به‌خصوص تنش میان صفحات زمین‌ساخت و اینکه آیا گسلی به آستانه کشش رسیده است، عواملی مهم و حیاتی‌اند. این مسئله حاکی از وجود ارتباط میان بار الکترومغناطیسی میان هندسه سیاره‌ای و ایجاد فشار در پوسته زمین است.»

بیشتر از جهان