سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار آزادی خبرنگار افغان‌ــ‌فرانسوی از زندان طالبان شد

مرتضی بهبودی ۷ ژانویه در کابل بازداشت شد

الکساندرا مستواجا، همسر مرتضی بهبودی، در پیامی در فیس‌بوک نوشت که مرتضی بهبودی در زندان طالبان است اما طالبان بازداشت او را انکار می‌کنندــensolmajeur/Twitter@

سازمان گزارشگران بدون مرز و ۱۴ سازمان رسانه‌ای فرانسوی روز دوشنبه ۱۷ بهمن (۶ فوریه) با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی، خواستار آزادی مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان‌ــ‌فرانسوی از زندان طالبان شدند. بر اساس این بیانیه که در وب‌سایت سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شده، مرتضی بهبودی ۷ ژانویه و در جریان سفر به افغانستان به اتهام جاسوسی بازداشت و زندانی شده است.

در این بیانیه آمده است: «امروز به جهانیان اطلاع می‌دهیم که مرتضی بهبودی یک ماه پیش، ۷ ژانویه، در کابل دستگیر شد. طی یک ماه گذشته، ما به این امید که هرچه سریع‌تر آزاد شود و بتواند به فرانسه بازگردد، هر کاری که ممکن بود انجام دادیم. زندانی شدن او واقعا پوچ و بی‌معنی است.»

در این بیانیه توضیح داده شده که این خبرنگار ۵ ژانویه وارد کابل شده و ۴۸ ساعت بعد، در حالی که قصد داشته است برای فعالیت رسانه‌ای خود مجوز بگیرد، بازداشت و زندانی شده است. سازمان گزارشگران بدون مرز ۱۵ ژانویه پیامی از شماره مرتضی بهبودی دریافت کرد، اما مشخص نیست این پیام را خود مرتضی فرستاده است یا زندانبانانی که به گوشی همراه او دسترسی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان بازداشت مرتضی بهبودی، تماس او با همکاران و خانواده‌اش قطع شده است و از سرنوشتش هیچ اطلاعی در دست نیست.

سازمان گزارشگران مرز می‌گوید اتهام واردشده به مرتضی بهبودی «جاسوسی» است، در حالی که او یک خبرنگار است و برای تهیه گزارش به افغانستان رفته است. این سازمان می‌افزاید: «ما از حکومت طالبان می‌خواهیم که به این وضعیت بیهوده پایان دهد. مرتضی بهبودی روزنامه‌نگاری شناخته‌شده‌ و مورد احترام همکاران رسانه‌ای است. ما امیدواریم که پیام ما به پایتخت افغانستان برسد و در دفاتر مقام‌هایی که برای دستگیری او تصمیم گرفته‌اند و کلید آزادی او را در دست دارند، شنیده شود.»

الکساندرا مستواجا، همسر مرتضی بهبودی، در پیامی در فیس‌بوک نوشت که مرتضی بهبودی در زندان طالبان است اما طالبان بازداشت او را انکار می‌کنند. همسر مرتضی بهبودی از همه خواست که برای آزادی او از زندان طالبان تلاش کنند.

طالبان در ۱۸ماه سلطه خود بر افغانستان، ده‌ها خبرنگار آزاد از جمله خبرنگاران خارجی را بازداشت و زندانی کرده‌اند. این گروه فعالیت شماری از رسانه‎‌های آزاد را متوقف و جواز کار خبرنگاران خارجی را که برای پوشش اوضاع افغانستان به آن کشور سفر کرده بودند، لغو کرده است.

بر اساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان درباره موارد نقض آزادی رسانه‌ها، سال ۲۰۲۲ در افغانستان، ۲۶۰ مورد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران ثبت شده و میزان خشونت و محدودیت علیه رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان در این سال نسبت به سال ۲۰۲۱، حدود ۱۳۸ درصد افزایش یافته است.