بایدن استعفا کند؛ درخواست جمهوری‌خواهان پس از پرواز بالن جاسوسی چین در آسمان آمریکا

انهدام بالن جاسوسی چین که چهار روز در آسمان آمریکا پرواز کرد، جمهوری‌خواهان کنگره را به لزوم استعفای بایدن متقاعد کرد 

برخی از جمهوری‌خواهان کنگره ایالات متحده می‌گویند جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، باید استعفا کند. آن‌ها دلیل اصلی این مطالبه خود را فقدان واکنش به‌موقع کاخ سفید به پرواز بالن جاسوسی چینی بر فراز آسمان آمریکا اعلام کردند.

پنتاگون این بالن را شنبه شب، چهار روز پس از رصد شدن در آسمان، هدف قرار داد. جمهوری‌خواهان می‌گویند جو بایدن برای نابود کردن این بالن جاسوسی بسیار دیر تصمیم گرفته است.

جو ویلسون، نماینده جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی و برخی هم‌حزبی‌های او در مصاحبه‌ها و رسانه‌های اجتماعی درخواست استعفای رئیس‌جمهوری و معاونش را مطرح کردند. جو ویلسون شنبه شب در توییتی نوشت: «نمایش مضحک مقابله با بالن جاسوسی چینی به‌وضوح خانواده‌های آمریکایی را از آلاسکا تا محله من در کارولینای جنوبی تهدید کرده است. بایدن و معاون رئیس‌‌جمهوری هریس باید استعفا کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو ویسلون پیش‌تر در اوت ۲۰۲۱ و در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم چنین درخواستی را مطرح کرده بود. او در آن زمان در توییتی نوشت: «افغانستان از این پس پناهگاهی امن برای تروریست‌ها و حمله به خانواده‌های آمریکایی در سراسر جهان خواهد شد.»

ویلسون درباره درخواست اخیرش برای استعفای بایدن نوشت: «برای خانواده‌های آمریکایی مهم نیست کدام حزب در قدرت است. زیرا اولین معیار یک رهبر باید توانایی او باشد، فارغ از حزب و متاسفانه بایدن و هریس شکست خورده‌اند.»

به گفته کاخ سفید، بایدن از همان روز چهارشنبه که این بالن جاسوسی رصد شد، از وزارت دفاع خواست آن را نابود کند اما مقام‌های پنتاگون از او خواستند برای هدف قرار دادن بالن کمی صبر کند. پنتاگون می‌گوید این بالن یک تهدید فیزیکی یا نظامی نبود و مقام‌های این وزارتخانه بارها اعلام کردند به دلیل عواقب احتمالی، انفجار بالن را به تعویق انداختند. این بالن نهایتا زمانی که بر فراز اقیانوس در پرواز بود، هدف گرفته شد.

انتقادها از جو بایدن در حالی است که شبکه فاکس‌نیوز به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد بالن‌های جاسوسی چینی در دوره دونالد ترامپ هم دست‌کم دو بار به محدوده هوایی ایالات متحده تجاوز کرده‌اند. این بالن‌های جاسوسی بر فراز آسمان ایالات فلوریدا و تگزاس مشاهده شدند.

این شبکه همچنین ادعا می‌کند به اطلاعاتی دست‌یافته که نشان می‌دهد یک بالن جاسوسی دیگر چین هم چهار ماه پیش برفراز آسمان هاوایی در اقیانوس آرام منهدم شده است.

بیشتر از جهان