اولین سالگرد جنگ؛ اوکراین برای حمله جدید روسیه مهیا می‌شود

وزیر می‌گوید کی‌یف پیش‌بینی می‌کند مسکو به دلایل «نمادین» و به‌رغم نداشتن آمادگی نظامی، حمله جدیدی را آغاز کند

اولکسی رزنیکف، وزیر دفاع در حال کناره‌گیری کی‌یف، گفت در صورتی که ولادیمیر پوتین در سالروز تهاجم روسیه، حمله بزرگی را آغاز کند، اوکراین «آماده» و قادر به دفاع از خود است.

رزنیکف به خبرنگاران گفت با آنکه تازه‌ترین تدارکات نظامی غربی همگی به‌موقع و در روز ۲۴ فوریه به کی‌یف نخواهند رسید، کی‌یف برای پس زدن نیروهای مسکو نیروهای ذخیره را فراهم کرده است.

اما یکی از همپیمانان ارشد رئیس‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی چند ساعت پس از آن، در یک اقدام ناگهانی شخصی بی‌رحمانه‌،  نشان داد تلاش اوکراین برای تقویت قوای دفاعی‌اش برکناری خود رزنیکف را هم شامل می‌شود. این مقام اعلام کرد قصد دارد یکی از روسای بخش جاسوسی را جانشین او کند.

دیوید آراخامیا، رهبر حزب خادم ملت، حزب متبوع زلنسکی، گفت انتصاب یک مقام اطلاعاتی و امنیتی به جای این سیاستمدار «در دوره جنگ، کاملا منطقی است» و افزود: «دشمن آماده پیشروی می‌شود. ما هم به نوبه خود مهیای دفاع از خود و پیشروی می‌شویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات آراخامیا در مورد لزوم «تقویت و گروه‌بندی مجدد» تکرار اظهارات روز یکشنبه خود وزیر دفاع بود؛ وزیری که آینده‌‌ او از اواخر ژانویه، وقتی اتهام‌های فساد در وزارتخانه‌‌اش نخستین بار در رسانه‌های اوکراین مطرح شد، موضوع گمانه‌زنی‌‌های بسیار داغ بوده است.

او گفت: «با همه این‌ها، انتظار داریم روسیه در ماه فوریه حمله کند. این فقط از منظر نمادگرایی است، ولی از دیدگاه نظامی منطقی نیست؛ زیرا همه منابع و امکاناتشان مهیا نیست. با این حال دارند این کار را می‌کنند.»

رزنیکف گفت که این حمله احتمالا از شرق آغاز خواهد شد چون روسیه امیدوار است نهایتا کل منطقه دونباس را تصرف کند، اما ظاهرا همچنان تلفات سنگینی می‌دهد و نمی‌تواند پیشروی قابل‌توجهی داشته باشد. شاید هم حمله را از جنوب آغاز کند، زیرا پوتین می‌خواهد کریدور زمینی خود به سوی کریمه را گسترده‌تر کند.

طبق براورد او، روسیه در پایگاه‌های نظامی بلاروس ۱۲ هزار نیروی نظامی دارد که برای حمله‌ای بزرگ از بلاروس به شمال اوکراین و گشودن جبهه‌ای جدید کافی نیست.

در کنار هشدارهای اوکراین مبنی بر در شرف وقوع بودن تهاجم روسیه و باور داشتن به قابلیت خود کی‌یف در شکست دادن و عقب راندن نیروهای روسیه از خاک اوکراین با شروع آب شدن یخ‌ها در میدان‌های نبرد، سران غرب نیز اعطای کمک‌های نظامی از جمله تانک و سیستم‌های دفاع هوایی به ارزش میلیاردها پوند را وعده داده‌اند.

رزنیکوف گفت: «تمام تسلیحات غرب به‌موقع نمی‌رسند اما ما آماده‌ایم. منابع و قوای ذخیره خودمان را فراهم کرده‌ایم و می‌توانیم اعزام کنیم. می‌توانیم حمله را دفع کنیم.»

کرملین ادعا کرده است عرضه کردن تسلیحات پیشرفته‌تر فقط جنگ را طولانی خواهد کرد و ناتو را به حضور مستقیم در جنگ متهم کرد. در حالی که اعضای محفل خودی‌های پوتین با یک‌رشته تهدیدهای هسته‌ای واکنش نشان داده‌اند.

رزنیکوف روز یکشنبه در اظهارنظرهایی که احتمالا با نیم‌نگاهی به سابقه‌اش در وزارت دفاع بیان شدند، با دامن زدن به لفاظی‌ها گفت: «با کمال شهامت ادعا می‌کنم کشور ما عضو بالفعل ناتو شده و فقط اجرای روال قانونی باقی مانده است.»

او ماه پیش هم در مصاحبه با بی‌بی‌سی چنین ادعایی را مطرح کرد و در ادامه گفت: «چرا مناقشه‌انگیز باشد؟ یک حقیقت است. یک واقعیت است. مطمئنم در آینده نزدیک عضو قانونی ناتو خواهیم بود.»

گزارش تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان