طالبان وب‌سایت‌ صدای آمریکا و رادیو آزادی را در افغانستان مسدود کردند

این اقدام بر اساس دستور شفاهی ملا هبت‌الله آخوندزاده صورت گرفت

در نامه وزارت مخابرات طالبان آمده است که رادیو آزادی و صدای آمریکا در خبرها و مطالبی که منتشر می‌کنند، بی‌طرف نیستندــ وب‌سایت رادیو آزادی و صدای آمریکا

بر اساس دستور ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، که روز یکشنبه ۱۶ بهمن از طریق وزارت مخابرات و تکنولوژی افغانستان به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و مخابراتی ابلاغ شد، وب‌سایت‌ رادیو آزادی و صدای آمریکا در افغانستان مسدود شدند.

یک منبع مطلع در وزارت مخابرات افغانستان تحت کنترل طالبان به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت: «دستور مسدود کردن وب‌سایت‌های رادیو آزادی و صدای آمریکا بر اساس فرمان شفاهی ملا هبت‌الله آخوندزاده صادر شد.»

در نامه وزارت مخابرات طالبان آمده است که رادیو آزادی و صدای آمریکا در خبرها و مطالبی که منتشر می‌کنند، بی‌طرف نیستند و مطالبشان بر اساس «موضوع‌های پوچ و تبلیغات» تهیه می‌شود.

در این نامه که به امضای مولوی سید برات شاه آغا ندیم، رئیس اداره خدمات مخابراتی وزارت مخابرات و تکنولوژی (اترا) رسیده، آمده است که رهبری امارت طالبان به دلیل محتوای مطالب‌منتشرشده در سایت‌های رادیو آزادی و صدای آمریکا، دستور قطع دسترسی به وب‌سایت‌های این دو رسانه را صادر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام طالبان به تمامی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی و اینترنتی در افغانستان دستور داده وب‌‎سایت‌های دو رسانه مذکور را ببندند و در گزارشی به وزارت مخابرات، از اجرایی شدن این دستور اطمینان دهند.

مولوی سید برات شاه آغا ندیم به این شرکت‌ها هشدار داده که اجرا نکردن این دستور برای آنان پیامدهایی خواهد داشت.

با صدور این دستور، وب‌سایت‌های رادیو آزادی و صدای آمریکا در افغانستان از عصر یک‎شنبه از دسترس خارج شدند و اکنون دسترسی به این وب‌سایت‌ها تنها با فیلترشکن ممکن است.

مدیران رادیو آزادی و صدای آمریکا و سخنگویان رسمی طالبان تاکنون در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در آذر ۱۴۰۱، پخش تصویری صدای آمریکا و رادیو آزادی را در افغانستان متوقف کرد. در آن زمان، عبدالحق حماد، یک مقام طالبان در وزارت اطلاعات و فرهنگ، ادعا کرد که این دو رسانه اصل بی‌طرفی را رعایت نمی‌کنند و موضوع‌هایی علیه طالبان پخش می‌کنند. 

صدای آمریکا و رادیو آزادی در ۲۰ سال حاکمیت دولت‌های جمهوری در افغانستان، دفاتری در کابل و شماری از شهرهای افغانستان داشتند و ده‌ها خبرنگار در سراسر افغانستان برای این دو رسانه کار می‌کردند.

طالبان در ۱۸ ماه سلطه بر افغانستان، محدودیت‌های فراوانی برای رسانه‌های آزاد وضع کردند. به همین دلیل بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی و آزاد هم‌زمان با فروپاشی دولت جمهوری، دفاتر خود در کابل و سایر شهرهای افغانستان را بستند و کارمندان خود را از افغانستان خارج کردند.

بیشتر از جهان