پیامدهای تشدید تنش بین ایران و اسرائیل

احتمال می‌رود تهران در آینده موشک‌های خود را نیز به روسیه عرضه کند

در پی حمله به کارخانه تولید و توسعه موشک در اصفهان و حمله به دو کاروان در مرز عراق و سوریه که بر اساس گزارش‌ها، به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و محافظان او منجر شد، سطح تنش میان ایران و اسرائیل بالا گرفت.

در اولین خبرهای مرتبط به این رخدادها، تلاش شد حملات به آمریکا نسبت داده شود. در حالی‌ که در سیاست واشنگتن چنین کاری معمول نیست و اگر آمریکا چنین اقدامی انجام دهد، در گام نخست خود آن را اعلام می‌کند. سپس مقام‌های آمریکایی به‌سرعت فاش کردند که بر اساس براورد آن‌ها، حملات یادشده را اسرائیل انجام داده و آمریکا در هیچ‌یک از دو حادثه مزبور از جمله هدف قرار دادن کامیون‌ها در مرز عراق و سوریه دخالتی نداشته است. در نتیجه، ایران با متهم کردن اسرائیل به این حمله تهدید کرد پاسخ شدیدی به آن خواهد داد.

این حملات در پی مجموعه‌ای از تحولات از جمله تداوم عرضه پهپادهای ایران به روسیه صورت گرفت. افزون بر این، احتمال می‌رود تهران در آینده موشک‌های خود را نیز به روسیه عرضه کند. از سوی دیگر، به دنبال تلاش‌های اخیر به منظور تقویت روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل، تنش بین تهران و باکو شدت گرفت. سفر مقام‌های ارشد ایالات متحده به اسرائيل از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز به افزایش تنش بین ایران و اسرائیل منجر شد. البته تحولات یادشده باعث شدند پرونده ایران در اولویت و در راس برنامه‌ دیدارهای مقام‌های آمریکایی از اسرائیل قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل می‌داند که ایران واکنش‌های احتمالی را بررسی می‌کند و آن‌ها را بر اساس عواقبی که به دنبال دارند و توانایی که ایران برای اجرای آن‌ها دارد، ارزیابی می‌کند. به لحاظ نظری، ابزارهای ایران برای پاسخ به اسرائیل عبارت‌اند از حمله به سوریه، لبنان، عراق و حتی یمن؛ اما هر منطقه به دلایل متعدد، پیچیدگی‌های خود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به برتری نظامی اسرائیل در سوریه، تمایل نداشتن حزب‌الله به پیچیده‌تر کردن وضعیت آشفته کنونی لبنان و تمایل نداشتن عراق به تبدیل شدن به میدان نبرد تهران و تل‌آویو اشاره کرد.

با این حال، تهران در حوزه سایبری گزینه‌هایی دارد که تاکنون کارایی محدودی داشته‌اند؛ از جمله حملات سایبری به برخی از کشتی‌ها در خلیج فارس یا سایت‌ها و شخصیت‌های اسرائیلی و یهودی. تردیدی نیست که موفقیت ایران در افزایش میزان حملات سایبری می‌تواند به تشدید تنش در منطقه منجر شود.

با این حال آمریکا در تلاش است این تنش بالقوه را مهار کند. به همین دلیل مقام‌های ارشد دولت آمریکا برای اولین بار از زمان تحلیف دولت جدید نتانیاهو، از تل‌آویو دیدن کردند. این دیدارها ممکن است فرصت‌های متعددی در زمینه روابط دوجانبه دو کشور به همراه داشته باشد. در جریان این دیدارها، درباره پیش‌نویس یک برنامه اقدام‌مشترک اما چالش‌برانگیز که اسرائیل را ملزم می‌کند به منظور اطمینان دادن از تضعیف نشدن روابط مستحکم دوجانبه بین اورشلیم و واشنگتن، به‌ویژه در مورد پرونده فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان، به شماری از مسائل دشوار رسیدگی کند، بحث خواهد شد. این دیدارها علاوه بر سفر احتمالی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به واشنگتن، فرصتی برای دو طرف فراهم خواهد کرد تا سیاست‌های خود برای ایجاد راهبردی مشترک را که هدف از آن هماهنگی در برخورد با ایران باشد، بررسی کنند.

در نتیجه، چنین به نظر می‌رسد ایران که کنترل امور آن را سپاه پاسداران در دست دارد و اسرائیل که یک دولت دست‌راستی آن را رهبری می‌کند، منطقه را به سمت بی‌ثباتی سوق خواهند داد و ممکن است هر یک از دو کشور یادشده بحران‌های داخلی خود را به خارج صادر کنند تا از میزان توجه به آشفتگی‌های داخلی بکاهند. در چنین شرایطی، منطقه تنش‌های بسیاری را در زمینه‌های مرتبط با منافع ایران و اسرائیل و همچنین در عرصه سایبری شاهد خواهد بود؛ زیرا هدف تل‌آویو تنها به برنامه هسته‌ای ایران محدود نمی‌شود، بلکه رفتار منطقه‌ای تهران و سامانه موشک‌های بالیستیک آن را نیز در برمی‌گیرد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه