تلفات سرما در افغانستان به ۱۷۵ تن رسید

افغانستان یکی از سردترین زمستان‌ها سپری می‌کند

در فصل سرما ۱۰ میلیون شهروند افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند- WAKIL KOHSAR / AFP

مقام‌های طالبان روز یکشنبه،۱۶ بهمن (۵ فوریه) گفتند که براثر بارش برف، سرمای شدید و گازگرفتگی، ۱۷۵ تن از شهروندان افغانستان جان باختند و حدود ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش تلویزیون ملی افغانستان که برنامه‌های آن زیر نظر طالبان تولید می‌شود، مطیع‌الله خالص، رئیس جمعیت هلال احمر، گفت که در آغاز زمستان حدود ۸۰ هزار دام نیز تلف شده است.

او افزود که در فصل سرما ۱۰ میلیون شهروند افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.

او گفت: «لازم است که جامعه جهانی و نهادهای امدادرسان برای کمک به افراد آسیب‌پذیر اقدام کنند تا جلو بروز فاجعه انسانی در افغانستان گرفته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان یکی از سردترین زمستان‌ها را طی سال‌ جاری سپری می‌کند. بخش زیادی از شهروندان افغان به دامداری و کشاورزی اشتغال دارند و از دست دادن دام‌ها، ادامه زندگی آن‌ها را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

بارش برف در هفته جاری باعث مسدود شدن برخی از بزرگراه‌های ارتباطی استان‌های افغانستان شده است.

لال محمد یوسفی، رئیس اداره «فواید عامه» (خدمات عمومی) طالبان در استان دایکندی، گفت که بارش برف سنگین باعث مسدود شدن بزرگراه کابل – دایکندی در ناحیه کوتل قوناق شده است.

وزارت فواید عامه طالبان اعلام کرد که در طول هفته گذشته صدها کیلومتر شاهراه را در سراسر کشور از برف پاکسازی کرده است.

این وزارت بر بازگشایی مجدد این شاهراه‌ها تاکید کرده است.

این دومین زمستان زیر حاکمیت طالبان در افغانستان است و با سلطه‌ آنان بر کشور، کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان کاهش یافته است.

پیش‌تر، نهادهای امدادرسان هشدار داده بودند که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در زمستان امسال با گرسنگی مواجه‌ خواهند بود و بیش از سه میلیون کودک به سوء‌تغذیه دچارند.

افغانستان در حالی سردترین زمستان را در چند سال اخیر از سر می‌گذراند که به‌ دلیل فرمان وزارت اقتصاد طالبان مبنی بر ممنوع شدن کار زنان در نهادهای غیردولتی، فعالیت چندین نهاد امدادرسان به حالت تعلیق درآمده است.

تعلیق فعالیت این نهادها، زمستان را برای بسیاری از شهروندان‌ افغانستان دشوارتر خواهد کرد، اما طالبان با بی‌اعتنایی به درخواست‌های مکرر نهادههای بین‌المللی، موضع خود را در مورد ممنوعیت کار زنان در نهادهای امدادرسان تغییر ندادند.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر، چندین هیات سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان با مقام‌های ارشد طالبان صحبت کردند و خواستار لغو ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی شدند.

تشکیل ندادن حکومت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن در افغانستان و صدور دستورهای زن‌ستیزانه، از جمله دلایل به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان است و این امر باعث شده است که کشورهای کمک‌کننده، کمک‌های خود را در اختیار حکومت طالبان نگذارند.

بیشتر از جهان