هک گسترده هزاران شبکه کامپیوتری در چند کشور اروپایی و آمریکای شمالی 

سازمان امنیت سایبری ملی ایتالیا گفت که سرورهای ایتالیا، فرانسه و فنلاند و نیز ایالات متحده آمریکا و کانادا هم هدف حمله قرار گرفته‌اند

هنوز مشخص نیست که حمله از سوی چه گروهی صورت گرفته است- Damien MEYER / AFP

سازمان امنیت سایبری ملی ایتالیا روز یکشنبه، پنجم فوریه (۱۶ بهمن)، اعلام کرد که هزاران سرور کامپیوتری در سراسر جهان هدف حمله هکری یک باج‌افزار قرار گرفته‌اند و به سازمان‌های مربوطه هشدار داد که برای محافظت از سامانه‌ها و شبکه‌های خود اقدام کنند.

روبرتو بالدونی، مدیرکل سازمان امنیت سایبری ملی ایتالیا، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که این حمله هکری با سوءاستفاده از یک آسیب‌پذیری نرم‌افزاری و در یک مقیاس گسترده صورت گرفته است. 

خبرگزاری ایتالیایی آنسا به نقل از سازمان امنیت سایبری ملی این کشور گزارش داد که سرورهای شماری دیگر از کشورهای اروپا، از جمله فرانسه و فنلاند، و نیز ایالات متحده آمریکا و کانادا هم هدف حمله قرار گرفته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمالا ده‌ها سازمان ایتالیایی تحت تاثیر حمله سایبری این بدافزار قرار گرفته‌اند و به سازمان‌ها و نهادهای زیادی هشدار داده شده است که برای جلوگیری از قفل شدن سیستم‌های خود اقدام کنند. 

پیش‌تر در روز یکشنبه، مشتریان شرکت «تلکام ایتالیا» از برخی مشکلات مربوط به اتصال اینترنت شکایت کرده بودند، اما به گفته مسئولان،  این مشکلات ربطی به حمله سایبری ندارد. 

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله اخیر را برعهده نگرفته است. 

دو روز قبل از این حمله، هکرهایی که مسئولیت حمله سایبری به داده‌های شرکت مالی «آی‌او‌ان» را در بریتانیا برعهده گرفته بودند، اعلام کردند که باجی که درخواست کرده بودند، پرداخت شده است. آنان رقم این باج‌خواهی را اعلام نکردند و شواهدی نیز  مبنی بر دریافت پول ارائه ندادند.

کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند که پرداخت باج به هکرها معجزه نمی‌کند و بلافاصله پس از آن، سیستم‌های کامپیوتری احیا نمی‌شوند و این احیا ممکن است چند ماه طول بکشد. 

بیشتر از جهان