نشست امنیتی مونیخ بدون حضور جمهوری اسلامی ایران و روسیه برگزار می‌شود

برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از جمله جواد ظریف، پیش از این جزو مدعوین معمول این نشست بودند

نشست مونیخ همه ساله در ماه فوریه در هتل بایریشر هوف این شهر برگزار می‌شود- THOMAS KIENZLE / AFP

در حالیکه حدود دو هفته تا آغاز نشست امنیتی مونیخ باقی مانده است، مسئولان برگزاری آن تاکید کردند که امسال مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و دولت روسیه جایی در آن نخواهند داشت و از آن‌ها دعوت نمی‌شود.

نشست مونیخ همه ساله در ماه فوریه در هتل بایریشر هوف این شهر برگزار می‌شود و از مهمترین مجامع جهانی برای گفت‌وگوهای امنیتی است. این نشست امسال با حضور ۴۰ رئیس دولت و حکومت، ۹۰ وزیر و شماری از روسای سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌شود. از جمله مهم‌ترین چهره‌های اروپایی حاضر دراین  نشست، می‌توان به امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه، اورزولا فون در لا‌ین، رئیس کمیسیون اروپا، و ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو، اشاره کرد.

تصمیم نشست مونیخ برای دعوت نکردن از روسیه، چند ماه پیش اعلام شده بود. کریستوف هوسگن، مدیر این همایش، نوامبر ۲۰۲۲ در توییتر نوشت: «مقام‌های روسیه به نشست مونیخ دعوت نشده‌اند. ما به آن‌ها فضا نخواهیم داد تا تبلیغاتشان را پخش کنند. ما می‌خواهیم آینده روسیه را با رهبران اپوزیسیون روسیه و مردم تبعیدی این کشور به گفت‌وگو بگذاریم. صداهای آن‌ها است که می‌بایست شنیده و پخش شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های آلمان در روزهای گذشته تاکید کرده‌اند که این تصمیم همچنان پابرجا است و جمهوری اسلامی ایران را نیز شامل می‌شود. هنوز معلوم نیست که آیا از چهره‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران هم برای شرکت در نشست مونیخ دعوت شده است، یا خیر. 

در سال‌های گذشته، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، مانند جواد ظریف، وزیر خارجه دوران روحانی، حضوری ثابت در این نشست داشتند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز از چهره‌های آشنای نشست مونیخ بود. فو، رئیس ‌جمهوری روسیه، در سال ۲۰۰۷ حضور به یادماندنی در این نشست داشت. 

نشست مونیخ در سال ۱۹۶۳ آغاز شد و در این سال‌ها به بزرگ‌ترین گردهمایی در نوع خود در جهان بدل شده است. نشست امسال از ۱۷ تا ۱۹ فوریه برگزار خواهد شد.