کارمندان سفارت عربستان کابل را ترک کردند

مقام‌های عربستان سعودی هنوز در این باره اظهارنظر نکرده‌اند

پیشتر گزارش‌های مبنی بر خروج دیپلمات‌های سفارت عربستان سعودی در کابل منتشر شده بود- YASIN AKGUL / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز یکشنبه، ۱۶ بهمن (۵ فوریه) گفت که دپیلمات‌های سفارت عربستان سعودی کابل را ترک کردند. 

طلوع‌نیوز به نقل از ذبیح‌الله مجاهد گزارش داد که کارمندان این سفارت به ‌زودی به کابل برخواهند گشت.

به گزارش طلوع‌نیوز، ذبیح‌الله مجاهد گفت: «بسته شدن سفارتخانه عربستان سعودی درست نیست، بل دیپلمات‌های آن‌ برای آموزش یک هفته به عربستان [سعودی] فراخوانده شده‌اند و سپس برمی‌گردند و شایعات دیگر در این راستا درست نیست.»

پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر خروج دیپلمات‌های سفارت عربستان سعودی در کابل منتشر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های عربستان سعودی هنوز در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

با سرنگونی حکومت افغانستان، عربستان سعودی همه دیپلمات‌های خود را از سفارت خود در کابل خارج کرد و سپس در نوامبر ۲۰۲۱، دوباره خدمات کنسولی خود را در افغانستان از سر گرفت.

عربستان سعودی در کنار صدور ویزا برای شهروندان افغانستان، کمک‌های بشردوستانه نیز برای نیازمندان توزیع می‌کند.

ریاض در ژوئن سال گذشته میلادی، ۳۰ میلیون دلار به حساب «صندوق کمک‌های مالی بشردوستانه أفغانستان» در بانک توسعه اسلامی واریز کرد.

شماری از شهروندان افغانستان در عربستان سعودی به فعالیت‌های اقتصادی مشغول‌اند و توقف فعالیت یا تعطیل شدن سفارت ریاض در کابل، باعث نگرانی آنان شده است.

عربستان سعودی از کشورهای پرنفوذ در میان کشورهای اسلامی است. پیش‌تر، ریاض از حکومت طالبان خواسته بود که ممنوعیت کار و آموزش زنان را لغو کند، و بر ضرورت تامین صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرده بود.

اما طالبان به درخواست ریاض و جامعه جهانی برای لغو ممنوعیت بر کار و آموزش زنان و دختران، اعتنایی نکردند.

با گذشت یک سال و نیم از حکومت طالبان بر افغانستان، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است و بیشتر نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای خارجی در افغانستان، تعطیل شده‌اند. با این حال، سفارتخانه‌‌های ایران، پاکستان، چین، روسیه، ترکیه، قطر و شماری از دیگر کشورها، هنوز در کابل حضور و فعالیت دارند.

در کابل، پایتخت أفغانستان، تهدیدات امنیتی افزایش یافته است و شاخه خراسان گروه «دولت اسلامی» (داعش)، تهدیدی جدی برای فعالیت‌های دیپلماتیک در حکومت طالبان به شمار می‌رود.

گروه داعش خراسان در دسامبر ۲۰۲۲ مسئولیت حمله به سفارت پاکستان را پذیرفت. در این حمله، نگهبان این سفارت زخمی شد. داعش در بیانیه‌ای، عبیدالرحمن نظامانی، سفیر پاکستان در کابل، را «مرتد» خطاب کرده بود. 

پیش از این رویداد، در سپتامبر ۲۰۲۲ نیز گروه داعش مسئولیت حمله به سفارت روسیه را در کابل پذیرفت که در آن شش نفر، از جمله دو دیپلمات ارشد روس، کشته شدند.

بیشتر از جهان