فوت دو شهروند دیگر در خوی به‌ دلیل ضعف امدادرسانی؛ رئیسی می‌گوید شایعه است

ابراهیم رئیسی ساعاتی پس از مرگ دو تن دیگر از زلزله‌زدگان در خوی به دلیل نبود امکانات گرمایشی، ضعف امدادرسانی را «شایعه» خواند

 دو نفر دیگر از اهالی خوی به دلیل ضعف امدادرسانی پس از زلزله جان باختندــ رویترز

در حالی که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، صبح یکشنبه ۱۶ بهمن به شهر زلزله‌زده خوی در استان آذربایجان غربی سفر کرده است، خبرها از ادامه وضعیت وخیم زلزله‌زدگان در این شهر و نبود اماکن امن برای اسکان موقت مردم زلزله‌زده حکایت دارد.

در تازه‌ترین مورد، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان غربی خبر داد که شامگاه شنبه ۱۵ بهمن یک زن ۸۰ ساله و پسر ۵۵ ساله او بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن ناشی از احتراق زغال در داخل چادر، در روستای فیرورق از توابع خوی جان خود را از دست داده‌اند.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد که در روزهای اخیر، بیش از ۱۴۰ نفر دیگر هم بر اثر گازگرفتگی در چادرهای موقت اسکان زلزله‌زدگان در خوی مسموم شده‌اند. در نتیجه آمار تلفات زلزله خوی به بزرگی ۵.۹ در تاریخ هشتم بهمن‌ماه، تاکنون به پنج مورد فوت و دست‌کم یک هزار و ۳۵۰ مصدوم رسیده است.

احسان ریخته‌گر، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، علت مسمومیت صدها شهروند زلزله‌زده در چادرها را رعایت نکردن نکات ایمنی هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی یا گازی اعلام کرد، اما توضیح نداد در شرایطی که ساختمان‌ها و سازه‌های امن حکومتی و دولتی برای اسکان موقت زلزله‌زدگان اختصاص داده نمی‌شود، روستاییان چگونه باید در دمای زیر صفر چادرهای موقتی را گرم نگه دارند.

طی روزهای اخیر برخی از زلزله‌زدگان در گفت‌وگو با خبرنگاران محلی و مددکاران اجتماعی، از باز نشدن درهای مساجد و ساختمان‌های دولتی و حکومتی به روی آنان گلایه کرده بودند.

ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در خوی ادعا کرد: «آنچه از من بر بیاید پیگیری می‌کنم، اما مردم منطقه هم با صبوری شایعات را پشت سر بگذارند و به این شایعات که می‌خواهد دل مردم را خالی کند، توجه نکنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری ایران در حالی ضعف امدادرسانی به زلزله‌زدگان و کمبود اقلام بهداشتی، گرمایشی و غذایی را «شایعه» خواند که علاوه بر انتشار خبر مرگ دو شهروند دیگر به دلیل کمبود امکانات، روز شنبه یکی از فعالان اجتماعی حاضر در خوی نیز در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، از حمایت ضعیف دولت و حکومت از زلزله‌زدگان و همچنین «ایجاد مزاحمت نیروهای حکومتی برای فعالان اجتماعی مستقل» انتقاد کرده بود.

این ورزشکار و فعال اجتماعی ضمن اشاره به اینکه اقلام ضروری‌ مورد‌نیاز زلزله‌زدگان در حال حاضر وسایل گرمایشی و اقلام بهداشتی‌اند، گفته بود: «میزان کمک‌های دولتی و حکومتی تاکنون بسیار ناچیز بوده است و اگر کمک‌های مردمی نبود، بی‌شک ده‌ها نفر بر اثر گرسنگی و سرما جان خود را از دست می‌دادند. نکته عجیب برای ما این بود که نیروهای سپاه پاسداران و جمعیت هلال‌احمر که در منطقه حاضرند، با تهدید می‌خواستند وسایلی را که برای زلزله‌زدگان آوردیم از ما بگیرند و گفتند خودمان آن‌ها را به مردم می‌دهیم! اما ما مقاومت کردیم و پاسخ دادیم که به آن‌ها اعتماد نداریم، چون در زلزله‌های قبلی دیدیم و شنیدیم که اقلام ارسالی مردم به زلزله‌زدگان در بازار آزاد به فروش رفته است. در نهایت، توانستیم به بسیاری از روستاهای اطراف خوی هم سر بزنیم و در حد توان خود به هموطنانمان کمک کنیم.»

روزنامه اعتماد نیز روز یکشنبه ۱۶ بهمن در گزارشی میدانی از وضعیت زلزله‌زدگان در خوی، از استقرار گسترده «نيروهای ضدشورش» با «صورت‌های پوشيده و اسلحه به دست» در میدان‌ها و مناطق مختلف خوی خبر داد و نوشت: «اینجا مسئولی نيست. بوده‌اند؛ آمده‌اند اما سرک كشيده و رفته‌اند. قول‌هایی داده‌اند و رفته‌اند پی كارشان. مردم می‌گويند هنوز نماینده شهرشان نيامده است كه ببيند مردم چه حال و روزی دارند.»

در روزی که خبر حقوق ماهانه ۱۳۰۰ دلاری نیروهای حزب‌الله لبنان از جمهوری اسلامی منتشر شد و در شرایطی که در بودجه دولت ابراهیم رئیسی برای سال ۱۴۰۲ بودجه نهادهای حکومتی و عقیدتی با افزایش‌ چشمگیر ۱۰ تا ۴۰۰ درصدی مواجه شده است، بی‌توجهی دولت و حکومت جمهوری اسلامی به مردم نیازمند و زلزله‌زده در خوی و «شایعه» خواندن مشکلات و فوتی‌ها، بی‌شک علامت سوال بزرگی در اذهان ایجاد خواهد کرد.