فقط مردان به هیات تعامل فمینیسم در پاکستان دعوت شدند

گزارش فروم جهانی اقتصاد در مورد تساوی زن و مرد در۱۴۹ کشور جهان ، پاکستان را در مقام ۱۴۸ قرار داد

فعالان مدنی پاکستان در حمایت از حقوق زنان در روز جهانی زن، ۸ مارس ۲۰۱۹/AAMIR QURESHI / AFP

شورای هنری پاکستان ناچار شد در رویداد مربوط به بحث پیرامون فمینیسم تغییراتی ایجاد کند، چون تمام اعضای هیئت تعامل مرد بودند. 

جنجال در شبکه های اجتماعی این شورای هنری را مجبور کرد دو مهمان زن را در هیئت مباحثات این رویداد که روز ۲۲ نوامبر در کراچی برگزار شد، بگنجاند.

نام این رویداد همچنین از «فمینیسم: چشم اندازی دیگر» به «درک فمینیسم» تغییر داده شد.

یک کاربر در توئیتر نوشت:«این وحشتناک است. پیش از آن که فمینیست‌های زن سکویی برای ابراز نظراتشان داشته باشند، مردها از پیش خودشان را (به این سکوها) دعوت می کنند. این ضد فمینیسم است.»

ایمان رِضوی، نویسنده فمینیست افزود:«این مردها می خواهند "چشم اندازی دیگر" به فمینیسم بدهند.

«شاید اینجا هدف این باشد که از موقعیتشان برای این آرمان استفاده کنند، اما اتحاد اینگونه کار نمی کند. اما این، اقدامی در راستای اشغال جایگاه؛ و همچنین سوءاستفاده مردها از فمینیسم برای تقویت موضع خودشان است.»

اما افزودن «مهتاب اکبر راشدی» فعال آرمان فمینیسم و «کواترینا حسین» خبرنگار، به اعضای هیئت، همچنان به معنی آن است که تعداد مهمانان زن در این تعامل کمتر از نیمی از مهمانان مرد بوده است. 

در ابتدا، شورای هنری پاکستان از پنج مرد دعوت کرد در این رویداد سخنرانی کنند تا به گفته برگزارکنندگان آن، نظراتشان را درباره فمینیسم با دیگران به اشتراک بگذارند.»

عظما الکریم، میزبان این تعامل، به بخش اردوی بی بی سی گفت:«هدف ما شنیدن درک فمینیسم از طرف مردان پرنفوذ و نیز مردهایی بود که در رسانه های عمده در مقام تصمیم گیری هستند.»

«ما می خواستیم درک آن ها را (از فمینیسم) بدانیم چون آن ها در موقعیتی هستند که می توانند افکار عمومی را شکل دهند. به همین دلیل این رویداد را "چشم اندازی دیگر" خواندیم.»

اما جبران ناصر، فعال حقوق بشر و یکی از سخنرانان این هیئت، می گوید به او در مورد هدف این رویداد اطلاعات نادرست داده بوده‌اند.

"نام این رویداد منحرف کننده است و من از سازمان دهندگان آن خواستهام آن را تغییر دهند. به من اطلاع داده شد که هیئت شرکتکننده در بحث، مردهایی هستند که با دیگر مردها در مورد برخوردی دوباره به اصل مردانگی تعامل می کنند و این که چرا مردها به فمینیسم نیازمندند. این درباره توضیح فمینیسم یا بحث در مورد زنان توسط مردها نبود".

- ام. جبران ناصر (@ام جبران ناصر)

۱۹ نوامبر ۲۰۱۹

ناصر در توئیتی گفت:«به من گفته بودند این هیئت از مردانی تشکیل شده که با مردهای دیگر درباره برخوردی دیگر با مردانگی و دلیل این که چرا (ما) مردها به فمینیسم نیازمندیم ، تعامل میکنند.»

«قرار نبود این رویداد فمینیسم را توضیح دهد یا مردها در مورد مسائل زنان صحبت کنند.»

پاکستان در ارتباط با تساوی مرد و زن در میان کشورهای جهان در پایین‌ترین رده ها قرار دارد.

گزارش سال گذشته فروم جهانی اقتصاد در مورد تساوی میان زن و مرد در۱۴۹ کشور جهان ، پاکستان را در مقام ۱۴۸ قرار داده است.

اما تلاش برای کسب تساوی در پاکستان به آرامی در جریان است. نسبت به گذشته، زنان بیشتری در دو سال اخیر، در کارزار برای احراز مقام‌های سیاسی شرکت کرده و شاخص آموزش زنان افزایش یافته است.  

© The Independent

بیشتر از جهان