آمریکا بالن جاسوسی چین را روی اقیانوس اطلس سرنگون کرد  

یک جت جنگنده آمریکایی به بالن شلیک کرد؛ انفجاری رخ نداد و بالن سقوط کرد

بالن چینی که از چند روز پیش از کانادا وارد حریم هوایی ایالات متحده آمریکا شده است، روز شنبه در مسیر اقیانوس اطلس بر فراز کارولینا مشاهده شد- Chase DOAK / AFP

به گزارش منابع خبری آمریکایی، ارتش ایالات متحده بعد از ظهر شنبه چهارم فوریه، بالن غول‌پیکر جاسوسی چینی را بر فراز اقیانوس در خط ساحلی کارولینای جنوبی سرنگون کرد. 

این تازه‌ترین تحول در روابط پرتلاطم آمریکا و چین به حساب می‌رود.

خبرگزاری رویترز نوشته است که یک جت جنگنده آمریکایی به بالن شلیک کرد. عکاس خبرگزاری رویترز گفته است که انفجاری رخ نداد و بالن پس از این شلیک شروع به سقوط کرد.

پیشتر رسانه‌ها اعلام کردند که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، چراغ سبز اقدام نظامی و منهدم کردن بالن را به مقامات نظامی داده است و ارتش گزینه منهدم و ساقط کردن بالن را به اجرا می‌گذارد.

پنتاگون گفت که بایدن روز چهارشنبه دستور ساقط کردن بالن را به ارتش داد و گفت که عملیات سرنگون کردن آن در اولین فرصتی که خطری علیه جان شهروندان نداشته باشد صورت گیرد. پنتاگون پیشنهاد کرده بود که عملیات روی آب انجام شود. 

وزارت دفاع آمریکا گفت که چین از این بالن برای نظارت بر اماکن استراتژیک در ایالات متحده آمریکا استفاده کرده است. 

ساعتی پیش از این سازمان فدرال هوانوردی ایالات متحده آمریکا از تعطیلی موقت سه فرودگاه در کارولینای جنوبی و شمالی خبر داد و پرواز هواپیماهایی غیرنظامی در شعاع ۱۰۰ مایلی خط ساحلی کارولینای جنوبی بر فراز اقیانوس اطلس را ممنوع اعلام کرد و هشدار داد که در صورت نقض این مقررات، نیروهای ارتش مجاز به استفاده از قوه قهریه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان و تحلیلگران گفته بودند که این اقدام آمریکا زمینه‌ساز اجرای تصمیم دولت بایدن در منهدم کردن بالن بر فراز اقیانوس است تا برای مردم روی زمین خطر نداشته باشد و امکان جمع‌آوری بقایای آن روی آب فراهم باشد. شبکه خبری فاکس نیز به نقل از یک مقام ارشد دولتی نوشت که امکان بازیابی بالن پس از فرود آوردن آن روی آب، وجود دارد. 

جو بایدن ساعاتی قبل در روز شنبه، در پاسخ به خبرنگاری که درباره اقدام دولت در مورد بالن چینی سوال کرد، گفت: «به آن رسیدگی خواهیم کرد.»  

بالن چینی که از چند روز پیش از کانادا وارد حریم هوایی ایالات متحده آمریکا شد و به عمق این کشور نفوذ کرد، روز شنبه در مسیر اقیانوس اطلس بر فراز کارولینا مشاهده شد. وزارت دفاع آمریکا گفته بود که پرواز بالن جاسوسی چین در حریم هوایی آمریکا «نقض فاحش» حاکمیت ایالات متحده است و سخنگوی پنتاگون روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که کارشناسان نظامی در حال بررسی خطرات و ریسک‌های بالقوه منهدم کردن بالن هستند و تصریح کرد که پرواز آن بر فراز ایالت‌های آمریکا خطری برای مردم روی زمین ندارد. 

مقامات ارتش ضمن ابراز اطمینان از این که بالن تجسسی متعلق به چین است، گفته بودند که حجم محموله آن برابر با حدود دو تا سه اتوبوس است. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه سفر از پیش تعیین‌شده خود به پکن را به دلیل مسئله بالن جاسوسی چین در آمریکا به بعد موکول کرد. 

بیشتر از جهان