محمد اسلامی: فوت کوزه‌گری هسته‌ای را یاد گرفته‌ایم

جمهوری اسلامی می‌‌خواهد ۵۰ میلیارد دلار دیگر برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید هزینه کند

در میانه نگرانی‌ها از توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران، مدعی شد جمهوری اسلامی تمامی «فوت کوزه‌گری هسته‌ای» را فرا گرفته است و بدون نیاز به هیچ کشوری، خودش به تنهایی می‌تواند «کیک زرد» درست کند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران روز شنبه چهارم فوریه (۱۵ بهمن‌ماه)، به‌نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران، نوشتند: «در جهان، این طور نیست که همه سرفصل‌های انرژی اتمی، توسط یک کشور انجام شود.»

به‌ گفته محمد اسلامی، زنجیره تولید انرژی هسته‌ای در جهان، بین کشورها و شرکت‌های مختلف تقسیم شده است. اما در ایران، از استخراج و اکتشاف معدن گرفته تا رسیدن به «کیک زرد» و تولید سوخت برای نیروگاه‌ها، همگی در داخل کشور، به دست نیروهای ایرانی انجام می‌شود.

محمد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره توان هسته‌ای نظام جمهوری اسلامی گفت: «امروز دیگر قطار هسته‌ای ایران در حرکت است و فقط بلیطش در دست آن‌ها است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تمامی سال‌های گذشته، مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی مدعی بودند که برنامه هسته‌ای ایران کاملا «غیرنظامی» است و صرفا برای تولید انرژی یا کاربردهای پزشکی توسعه یافته است.

با این همه، گزارش‌های فراوانی منتشر شده که نشان می‌دهد حکومت ایران در ارائه اطلاعات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شفاف عمل نکرده و به‌موقع، اطلاعات لازم را ارائه نداده است.

از سوی دیگر، به‌رغم صرف میلیاردها دلار در صنایع هسته‌ای، در حال حاضر، کمتر از پنج درصد از برق کشور در نیروگاه هسته‌ای بوشهر تامین می‌شود.

با این همه، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌‌خواهند ده‌‌ها میلیارد دلار دیگر برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، با هدف تولید برق، هزینه کنند.

به‌گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، هم‌اکنون سه نیروگاه هسته‌ای دیگر، با اعتبار ۵۰ میلیارد دلار، برای تامین برق هسته‌ای تا ۲۰ هزار مگاوات در حال برنامه‌ریزی و ساخت است.