هفته مد فاخر پاریس: واقعی اما غیرواقعی

گل سینه‌ای به بزرگی سر یک شیر، پیراهن‌هایی نپوشیده بر تن و خیزش انقلابی ایران در قلب پاریس

رزبری با طراحی یک گل سینه‌ به شکل سر یک شیر و نصب آن بر بالاتنه پیراهن مشکی و بلند کایلی جنر این اثر مفهومی را به نمایش گذاشت-AFP/Schiaparelli/Fendi

هفته مد فاخر (اوت کوتور) پاریس، رویدادی که هواداران صنعت مد با اشتیاق به رویارویی با پدیده‌های نو می‌روند، از ۱۷ تا ۲۲ ژانویه برگزار شد. پارچه‌های بی‌بدیل که در ظریف‌ترین و زیباترین شکل بر صحنه نمایش این رویداد مهم هنری بر تن مدل‌ها می‌درخشیدند و نوآوری‌ها و لحظاتی که مختص این رویداد بود، تا ماه‌‌ها در خاطر هواداران مد خواهد ماند. پیراهن‌های وارونه بر بدن مدل‌ها و خلاقیت دوباره ویکتور و رالف هلندی، ۳۰ هزار نگین کریستالی قرمز اناری از نشان سواروفسکی بر سروصورت و بدن رپر آمریکایی، گل سینه‌ای به بزرگی سر یک شیر و طنین صدای شروین حاجی‌پور و آهنگ «برای…» در نمایش مدی که حیدر اکرمن آن را به صحنه برد، از جذاب‌ترین‌های این هفته بود.

دقیقا ۵۰ سال از اولین هفته مد فاخر پاریس می‌گذرد. رویدادی که سالی دو بار در پاریس برای نمایش جدیدترین طراحی‌ها و گرایش‌های مد برگزار می‌شود که همسو با نگاه فرا واقع‌گرایی طراحان خلاق، سعی در پیوند میان خیال و واقعیت دارد. مد و طراحی لباس در این رویداد با پیوندی عامدانه میان خیال و واقعیت، به یک نمایش خیال‌انگیز تبدیل می‌شود.

خیال! گرایش مشترک مد و فرا واقع‌گرایی.

طراحی‌های ویکتور و رالف، چالشی برای مد سنتی!

در هفته مد فاخر پاریس دو طراح فرا واقع‌گرای (سورئالیست) هلندی، ویکتور و رالف، با مجموعه‌ای عجیب به روی صحنه نمایش مد آمدند. مدل‌هایی که تنها یک‌ لایه زیرپیراهنی بر تن داشتند، در حالی روی صحنه قدم می‌زدند که پیراهن‌ها از تن آن‌ها جدا بود و به‌مثابه یک اثر هنری به نمایش گذاشته شد؛ این چیزی است که این دو طراح در آن مهارت دارند: «پوشیدن هنر» بدون نظر گرفتن الگو‌های متعارف در دنیای مد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویکتور و رالف به استفاده از اشیا مختلف در طرح‌های خود مشهور‌ند. فابریانو فابری (Fabriano Fabbri) پژوهشگر ایتالیایی و استاد مد معاصر در دانشگاه بولونیا در کتاب «افق رویداد» (The event horizon) که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، در فصلی با عنوان «زیبایی هیولایی» درباره نشان تجاری ویکتور و رالف این‌گونه می‌نویسد: «این دو طراح با وجود الهامی که از نشان‌های تجاری مطرحی همچون شانل، بالنسیاگا و دیور می‌گیرند، هم‌زمان شیوه طراحی سنتی و فن خیاطی که در آثار آن‌ها دیده شده است را به چالش می‌کشند و تلاش دارند نگاه کلاسیک به کمد لباس مردانه و زنانه را تغییر دهند.»

ماریا گرازیا کیوری: اولین زن مدیر خلاق نشان دیور

بازگشتی تمثیلی به سال ۱۹۲۰ میلادی

به‌عنوان اولین مدیر خلاق زن نشان تجاری دیور، توانمندسازی زنان موضوعی قدیمی در طراحی‌های ماریا گرازیا کیوری بوده است. کیوری در هفته مد فاخر پاریس، در مجموعه‌ای که با الهام از مدل موی خواننده و رقصنده فرانسوی، جوزفین بیکر، طراحی شده بود، تلاش داشت تا جذابیت مد قرن بیستم را به شکلی تازه نمایش دهد. این مدل مو که به «فرهای بوسه» معروف است، در زمان خودش نشانه‌ای تمثیلی از تعداد بوسه‌هایی است که مردان بر صورت زن کاشته‌اند! هر طره فر مو روی پیشانی، یک بوسه بر صورت زن.

عروس شانل از یک فیل بیرون آمد!

حیوانات، تم اصلی نمایش مد شانل در هفته مد فاخر پاریس بودند.

نمایش مد نشان تجاری شانل با حضور حیواناتی ساخته ‌شده از مقوا و در اندازه واقعی که با همکاری ویرجینی ویارد، مدیر خلاق نشان تجاری شانل و خاویر ویلان، هنرمند فرانسوی انجام شده بود، به صحنه‌ آمد. در بخشی از این نمایش مد، مدلی با پیراهن کوتاه سفید عروس از یک در مخفی از مجسمه فیل بیرون آمد. ظرافت در تور و پیراهن عروس که با گلدوزی از کبوتران سفید تزیین شده بود و پاپیون سفید دور گردن که زیر تور گلدوزی شده خودنمایی می‌کرد، نشان‌دهنده لحظه‌ای سبک، ساده و جذاب بود که با فضای هنری نمایش کاملا در تعامل بود.

دلقک شیک در نمایش مد جورجو آرمانی

طرح لوزی یکی از نقوش محبوب در طراحی پارچه است که تاریخ مفصلی دارد و نقشی است که مایه الهام جورجو آرمانی در هفته مد فاخر پاریس شد. الهام از پوشش دلقک‌های قرن ۱۶ اروپا و نمایش‌های کمدیا دل‌آرته ایتالیایی، آمیختگی رنگ‌ها و دقت در مجموعه عظیم آرمانی، به نمایش لباس‌های بهاری براق و بسیار درخشان منجر شد. در حالی که طرح دلقکی اغلب به‌صورت تک‌رنگ، خشن و تیره دیده می‌شود، آرمانی از پالت ملایم‌تری از بنفش یاسی و سبز خاکستری که به سبز مریم‌گلی مشهور است، استفاده کرد.

استفاده از تنها یک طرح پارچه برای یک نمایش مد، بسیار سخت و مخاطره‌انگیز است، اما آرمانی توانست با طراحی ۷۷ لباس مختلف و استفاده از این طرح هندسی، نمایش مد را به بهترین شکل برگزار کند.

رد پای حضور تور به‌جای خز حیوانی در نمایش مد فندی

در مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۳ نشان تجاری فندی به‌ندرت از خز استفاده شد. کیم جونز، مدیر هنری نشان فندی، با تمرکز قوی بر نوع بافت و رویکرد کاربری تور تلاش کرد که از خز، کمترین استفاده را در این نمایش مد ببرد. در لباس‌های طراحی شده یک‌ لایه چرمی با برش‌های پیچیده یا مهره‌های ریز، به‌گونه‌ای با دقت به هم متصل شده بودند که شبیه توری به نظر برسد.

واقعی، اما غیرواقعی!

دوجا کت: انسان و جهنم دانته / کایلی جنر و گل سینه‌ای به بزرگی سر یک شیر

دوجا کت و کایلی جنر با ظاهری متفاوت که تحسین و انتقاد بسیاری از مخاطبان را به همراه داشت، در هفته مد فاخر پاریس حضور داشتند. خانه مد اسکیاپارلی توانست مهمانان این نمایش مد را حیرت‌زده کند. دنیل رزبری در طراحی‌ خود برای این مجموعه از کتاب دوزخ یا جهنم «کمدی الهی»، سه‌گانه شعر دانته آلیگیری، شاعر اهل فلورانس، الهام گرفته بود. رزبری با طراحی یک گل سینه‌ به شکل سر یک شیر و نصب آن بر بالاتنه پیراهن مشکی و بلند کایلی جنر این اثر مفهومی را به نمایش گذاشت.

نائومی کمبل، مدل اهل بریتانیا هم با گل سینه‌ای به شکل سر یک گرگ روی پیراهن بلندش در این نمایش دیده شد. با اینکه اعلام شده بود این حیوانات، ساختگی و مصنوعی است، اما فعالان حقوق حیوانات همچنان موجی از انتقاد را به سمت این طراح روانه کردند. سازمان جهانی حفاظت از حیوانات ایالات متحده امریکا از این طرح‌‌ها انتقاد کرد و در توییتی نوشت: «طرح‌‌های تکان‌دهنده سر حیوانات در پاریس اعتراض شدید در فضای مجازی را برانگیخته است. مردم به‌حق از طرح‌‌هایی که تداعی‌کننده عمل عمیقا بی‌رحمانه یادگاری شکار است، ناراحت‌اند.»

در همین هفته دوجا کت، خواننده سبک رپ آمریکایی که سال ۲۰۲۲ را با موفقیتی چشمگیر در صنعت موسیقی به پایان رساند، در کنار پیراهن و گل سینه‌های پرحاشیه، در مجموعه بهار و تابستان خانه مد اسکیاپارلی در حالی که از سرتا پا، با ۳۰ هزار نگین کریستالی سواروفسکی که زیر نظر هنرمند آرایش معروف، پت مک‌‌گرث (Pat McGrath) پوشانده شده بود، حضور پر‌رنگ و خوش‌رنگی داشت.

طنین یک خیزش انقلابی در قلب پاریس!

عناصر موسیقی در یک نمایش مد می‌توانند باعث پیروزی یا شکست یک رویداد شوند. موسیقی در هر نمایش مد، یکی از مهم‌ترین ابزار برای ترجمه هم‌زمان احساس طراح است. هر نمایش مدی با توجه به مفهوم درونی که طراح در آثارش آن را به نمایش می‌گذارد، موسیقی مرتبط با خودش را می‌طلبد.

تک آهنگ «برای…» ساخته شروین حاجی‌پورکه به‌نوعی آغازگر موج موسیقی اعتراضی در خیزش انقلابی ایران بود، به شکل گسترده‌ای در دنیا شناخته شد تا جایی که راه خود را بر فرش مد فاخر پاریس هم باز کرد. حیدر اکرمن، طراح فرانسوی-کلمبیایی که نمایش مد «ژان پل گوتیه» را روی صحنه برد، می‌گوید هدفش رساندن یک «پیام انسانی» است. بسیاری از کاربران فضای مجازی از این حرکت که به شنیده شدن صدای زنان ایرانی منجر شد، استقبال کردند.

مد، آیینه‌ جامعه است. در هیچ نمایش مدی نیست که رگه‌ای از زندگی بیرون اتاق نمایش در آن دیده و احساس نشود، حتی اگر قرار است به عجیب‌ترین شکل ممکن خلق ‌شود، یا از دل یک اسطوره کهن برآمده باشد. این احساس به آزادی عمل و اندیشه‌ای منجر می‌شود که با خلاقیت می‌تواند پیامی را اعلام کند، یا شروع یک تغییر باشد. نشانه‌ای مبتکرانه برای فرا واقع‌گرایی در زندگی معمول! دلیل ماندگاری هفته‌های مد همین خلاقیت بی‌نهایت است.

بیشتر از مُد و زیبایی