عکس‌های ماهواره‌ای آسیب‌‌های مجتمع نظامی اصفهان را نشان داد

گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره هدف حمله و ماهیت فعالیت‌های مجتمع نظامی اصفهان مطرح است

تصاویر ماهواره‌ای‌ شرکت «پلنت لبز» نشان می‌دهد مجتمع نظامی اصفهان در جریان حمله پهپادی شامگاه شنبه آسیب دیده است. بر اساس این تصاویر، دو شکاف بزرگ در سقف این مجتمع نظامی-صنعتی ایجاد شده است.

تنها ساعتی بعد از انجام این حمله هوایی، وزارت دفاع دولت ابراهیم رئیسی، با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد در جریان «حمله ناموفق» دو «ریزپرنده» به مجتمع نظامی اصفهان، تنها «خسارت جزیی» به سقف کارگاه وارد شده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه سوم فوریه (۱۴ بهمن‌ماه) در گزارشی ضمن انتشار این عکس‌ها نوشت بر اساس بررسی‌ها و ارزیابی‌های این خبرگزاری از تصاویر ماهواره‌ای شرکت «پلنت لبز»، مجتمع نظامی اصفهان آسیب دیده است.

گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره هدف این حمله هوایی یا ماهیت فعالیت‌های مجتمع نظامی اصفهان مطرح شده است.

وزارت دفاع یا سایر منابع نظامی حکومت ایران هنوز به‌طور مشخص درباره فعالیت‌های این مجتمع نظامی اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

«اینتلی تایمز»، بامداد پنجشنبه در گزارشی به‌نقل از منابعی که نام آنها را ذکر نکرده است، نوشت: فعالیت مجتمع نظامی وزارت دفاع در اصفهان، مشخصا با برنامه هسته‌ای حکومت ایران مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش، مجتمع نظامی اصفهان «کارگاه متالورژی» مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم معرفی شده است. همچنین این امکان مطرح شده است که در این مجتمع نظامی، فعالیت‌هایی در زمینه ساخت کلاهک‌ هسته‌ای با قابلیت حمل موشک‌ شهاب۳ انجام شده است.

روزنامه‌های نیویورک‌تایمز هم طی روزهای گذشته در چند گزارش، به‌نقل از منابعش روی فعالیت‌های موشکی حکومت در اصفهان تاکید کرده است. نیویورک‌تایمز این فرض را مطرح کرده است که احتمالا مجتمع نظامی اصفهان فعالیت‌هایی در زمینه برنامه موشکی حکومت ایران داشته است.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز هرچند هنوز هدف حمله به مرکز نظامی اصفهان روشن نیست، اما اصفهان مرکز تولید، تحقیق و توسعه برنامه موشکی حکومت ایران، از جمله مونتاژ موشک‌های بالستیک «شهاب» است که می‌تواند به اسرائیل و فراتر از آن برسد.

هرچند درباره ماهیت فعالیت‌های مجتمع نظامی آسیب‌دیده اصفهان، گزارش‌های متفاوتی وجود دارد، اما درباره عامل حمله به‌نوعی اتفاق‌نظر وجود دارد و بیشتر رسانه‌های بین‌المللی، از جمله وال‌استریت‌ژورنال و نیویورک‌تایمز، به‌نقل از منابع و تحلیل‌گرانشان، دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائيل را به‌عنوان عامل حمله معرفی کرده‌اند.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود، ضمن اشاره به بازگشت دوباره بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به قدرت، رویکرد سرسخت دولت نتانیاهو در قبال حکومت ایران را برجسته کرده است.

نتانیاهو تاکید کرده است که حکومت ایران همچنان بزرگ‌ترین تهدید امنیتی اسرائيل است و او هرگز اجازه نمی‌دهد که حکومت ایران به تسلیحات اتمی دست یابد.

بیشتر از جهان