انقراض گونه کم‌یابی از کرگدن در مالزی

بعد از مرگ آخرین کرگدن ماده سوماترایی نسل این حیوان منقرض شد

کرگدن سوماترایی، کوچک‌ترین کرگدن دنیا بود که در مالزی می‌زیستGOH CHAI HIN / AFP

به گفته جانورشناسان، کرگدن سوماترایی، کوچک‌ترین کرگدن دنیا، بعد از مرگ آخرین کرگدن باقی‌مانده در اسارت، در مالزی منقرض شد.

اداره حیات وحش در شرق ایالت «ساباح» در جزیره «بورنئو» اظهار داشت این کرگدن که «ایمان» نام داشت روز شنبه بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. این کرگدن ماده از زمان اسیر شدن در ماه مارس ۲۰۱۴ به تومور رحم مبتلا بود.

در حال حاضر تخمین زده می‌شود حدود ۱۰۰ کرگدن سوماترایی در سراسر حیات وحش وجود داشته باشند و حتی به تخمین بعضی این رقم خیلی کمتر و حدود ۳۰ کرگدن است؛ چرا که شکار غیرقانونی و جنگل‌زدایی صنعتی باعث ویرانی زیست‌بوم طبیعی آنها، که در گذشته در آن چرا می‌کردند، شده است.

آگوستین توگا، دبیر اداره حیات وحش، در بیانیه‌ای گفت «ایمان» که ظاهرا ۲۵ سال داشته است از درد شدیدی به خاطر رشد غده‌ها و فشار به مثانه‌اش رنج‌ می‌برده است ولی مرگ او زودتر از زمان مورد انتظار سر رسید.

مرگ ایمان درست شش ماه بعد از مرگ آخرین کرگدن نر کشور اتفاق افتاد. همچنین کرگدن ماده دیگری نیز در سال ۲۰۱۷ در ایالت «ساباح» در اسارت درگذشت.

تلاش برای بارور کردن «ایمان» ناکام ماند ولی مقامات این ایالت از سلول‌های او را کرده‌اند تا در بازتولید احتمالی این کرگدن به کار گرفته شود.

کریستینا لیو، قائم‌مقام وزیر کل «ساباح» و وزیر محیط‌زیست این ایالت  گفت: «با وجود این که انتظار ‌داشتیم این اتفاق دیر یا زود بیفتد، به شدت از شنیدن این خبر غمگین شدیم».

خانم لیو گفت «ایمان» در طول چند سال گذشته به خاطر از دست دادن خون فراوان چندین بار از چنگال مرگ گریخته بود و مقامات حیات وحش توانسته بودند او را مداوا کرده و سلول‌های تخمک وی را بردارند تا طی همکاری احتمالی با اندونزی، این حیوان به شدت در معرض انقراض را از طریق لقاح مصنوعی مجددا احیا کنند.

کرگدن سوماترایی کوچک‌ترین گونه از پنج گونه کرگدن موجود در دنیاست و زمانی در سراسر شرق آسیا  تا هند پرسه می‌زده است؛ اما آمار آنها به خاطر شکار غیرقانونی و جنگل‌زدایی که مناطق کمی را برای زندگی آنها باقی گذاشته، به شدت کاهش یافته است.

گروه حفاظت از حیات وحش، صندوق جهانی طبیعت، تخمین می‌زند اکنون تنها حدود ۸۰ کرگدن سوماترایی باقی مانده که بیشتر آنها در طبعیت سوماترا و بورنئو در اندونزی زندگی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سر و کله کرگدن سوماترایی اخیر در برنامه «هفت جهان یک سیاره» بی‌بی‌سی که توسط «سر دیوید اتنبرو» روایت می‌شود نیز پیدا شد. این برنامه سعی داشت توجهات را به وضعیت این گونه معطوف کند که به خاطر افزایش تقاضا برای روغن نخل ارزان، بسیاری از زیست‌بوم‌های‌شان در جنگل‌های بارانی اندونزی و مالزی برای کاشت مزارع نخل جنگل‌زدایی شده است.

اتحادیه بین‌المللی برای حافظت از طبیعت کرگدن‌های سوماترایی را در کنار کرگدن‌های سیاه و جاوه‌ای از گونه‌های به شدت‌ در حال انقراض اعلام کرده است.

هر دو کرگدن‌های آفریقایی و سوماترایی دو شاخ دارند در حالی که سایر کرگدن‌ها تک‌شاخ هستند.

به گفته اتحادیه بین‌المللی برای حافظت از طبیعت تنها حدود ۲۴ هزار و پانصد کرگدن در طبیعت و حدود 1250 کرگدن در اسارت در سراسر دنیا وجود دارد. از این تعداد، بیش از ۲/۳ کرگدن‌های سفید هستند.

کرگدن‌ها برای شاخ‌شان کشته می‌شوند که از کراتین ساخته شده است، جنسی شبیه مو و ناخن انسان که در بعضی از نقاط آسیا برای استفاده در طب سنتی به شدت ارزشمند تلقی می‌شود.

در ۵۰ سال گذشته حیات وحش در سراسر دنیا حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است. این روند شدید انقراض، از زمان مرگ دایناسورها تا پیش از این دیده نشده است.

© The Independent

بیشتر از جهان