گل‌های خوراکی علاوه بر زیبایی فایده هم دارند

اسطوخودوس یک گل بنفش خوشبوست که به صورت تازه و خشک قابل خوردن است

استفاده از گل‌های خوراکی در تزئین میز شام یک هنر کلاسیک است، اما گاهی اوقات این گل‌ها در بشقاب شام شما نیز ظاهر می‌شوند.

اگر چه گل‌های خوراکی در بسیاری از سبک‌های مختلف آشپزی استفاده می‌شوند، اما باید به این نکته توجه کنیم که خوردن همه گل‌ها بی‌خطر نیست. تعداد محدودی از انواع گل‌ها را می‌توان در سالاد، سس، نوشیدنی و خوراکی‌ها استفاده کرد، که در برخی موارد فواید سلامتی نیز دارند.

۱- هیبیسکوس یا رز چینی

گیاه هیبیکسوس با شکوفه‌های بزرگی که تولید می‌کند، معمولا در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. محبوب‌ترین نوع خوراکی این گیاه به نام رزل یا هیبیسکوس سابداریفا شناخته می‌شود. این گل‌ها در رنگ‌های قرمز، سفید، زرد و صورتی‌های مختلف یافت می‌شوند.

هرچند هیبیسکوس را می‌توان به راحتی خورد، اما معمولا از آن برای چای، مربا یا سالاد استفاده می‌شود.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که هیبیسکوس ممکن است به کاهش فشار خون و سطح کلسترول کمک کنند.  


۲- قاصدک


اغلب اوقات قاصدک‌ها را به عنوان علف هزر در نظر می‌گیرند، اما آنها یکی از انواع گل‌های خوراکی مغذی‌اند که می‌توان پخته یا خام آنها را در تهیه خوراکی‌هایی مثل ژله و شراب استفاده کرد. در تحقیقی که گروه غدد درون ریز و پزشکی داخلی بیمارستان آرهوس دانمارک انجام دادند، این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و برای درمان دیابت نوع دوم کابرد دارد.


۳- اسطوخودوس


اسطوخودوس یک گل بنفش خوشبوست که به صورت تازه و خشک قابل خوردن است. طبق تحقیقی که بین گروهی از دانشمندان ایرانی و آلمانی انجام شده است گیاه اسطوخودوس خاصیت آرام بخش دارد و به خاطر رنگ و عطری که دارد، در غذاهای متنوعی استفاده می‌شود.

۴- پیچ امین الدوله


پیچ امین الدوله یک گل معطر است که به خاطر عطر متمایز و طعم شیرینش شناخته شده است. تقریبا ۲۰۰ گونه پیچ امین الدوله وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرن‌هاست پیچ امین الدوله در طب سنتی چینی تاثیر حیاتی دارد و گروهی از دانشمندان چینی در تحقیقی به نقش آن در بهبود سلول‌های سرطانی ریه در انسان پرداختند.

در دنیای آشپزی می‌توانید آن را در چای، لیموناد، ماست و یا شربت‌ها استفاده کنید.


۵- گل گاوزبان

گل گاوزبان گیاهی با گل‌های کوچک آبی و ستاره‌ای شکل است که در آشپزی و طب سنتی کاربرد دارد.
هرچند تحقیقات در مورد اثر درمانی گل‌گاوزبان کامل نیست، اما در طب گیاهی از این گیاه برای درمان بیماری‌های خفیفی مثل گلودرد یا سرفه استفاده می‌شود.


از آنجایی که هم گل و هم برگ‌های این گیاه قابل خوردن است، راه‌های استفاده از آن در آشپزخانه بسیار متنوع است. می‌توانید گل گاوزبان تازه را در سالاد، یا کوکتل‌های نوشیدنی استفاده کنید، و یا در سوپ یا سس ماکارونی آن را بپزید.

۶- خرفه


خرفه نوعی ساکولنت با گل‌های ریز و زرد و برگ‌های ضخیم و گوشتی است که هم به صورت خام و هم پخته قابل استفاده است.
خرفه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست، اما معروف‌ترین خاصیت تغذیه‌ای آن این است که سرشار از امگا ۳ است. در واقع در تحقیق مشترکی که دانشمندان مالزیایی و بنگلادشی منتشر کرده‌اند یکی از مهمترین منابع گیاهی امگا ۳ است.

۷- گل بابونه


بابونه را شاید بتوان یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین گل‌هایی دانست که در آشپزی و طب سنتی استفاده می‌شود. از نظر دارویی، بابونه برای کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب مصرف می‌شود.

در آشپزخانه نیز می‌توان از آن برای چای بابونه، شربت و یا سایر دمنوش‌ها استفاده کرد. پخته شده گیاه بابونه نیز در انواع اسموتی (نوشیدنی یخ‌زده) و دسرها کاربرد دارد.

در پایان این نکته را یادآوری می‌کنیم که مصرف برخی از ترکیبات گیاهی به دستورالعمل‌های خاصی نیاز دارد. بنابراین پیش از مصرف هر کدام از این موارد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر از زندگی