مشاور نظامی صدراعظم سابق آلمان: امیدوارم غرب جت‌های جنگی به اوکراین ندهد

اریک فاد بر این باور است که کشورهای غربی توان شکست دادن روسیه را ندارند و باید رویکردی اتخاذ کنند تا جلوی وقوع جنگ جهانی سوم را بگیرد

پس از تصمیم اخیر دولت فدرال آلمان مبنی بر صدور مجوز ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین، اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، اعلام کرد این کشور جت‌های جنگنده خود را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد. صدر اعظم آلمان در گفتگویی که هفته جاری با یکی از نشریات آلمانی داشت اعلام کرد موضوع ارسال جت‌های جنگی آلمان به اوکراین حتی مطرح نیز نشده و در عین‌حال آلمان بر این باور است که موضوع ارسال جنگ‌افزار به اوکراین را نباید به‌صورت نوعی «مزایده» دید.

صدر اعظم آلمان در حالی چنین اظهاراتی را بیان کرد که همزمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نیز گفت ایالات متحده جت‌های جنگی اف – ۱۶ خود را در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد.

شبکه خبری اسکای‌نیوز نیز بر پایه این اظهارات، در گفتگویی با اریک فاد، مشاور نظامی صدر اعظم سابق آلمان، سئوالاتی مرتبط با حمایت نظامی کشورهای غربی از اوکراین و نتایج محتمل ناشی از آن مطرح کرد.

به‌گزارش اسکای‌نیوز، فاد بر این باور است که کشورهای غربی توان شکست دادن روسیه را ندارند و باید رویکردی اتخاذ کنند تا جلوی وقوع جنگ جهانی سوم را بگیرد. به‌باور این کارشناس مسائل نظامی، روسیه در حال حاضر یک «ابر قدرت» به‌حساب می‌آید و کشورهای غربی باید مسکو را به مرور از جنگ‌افروزی منصرف کنند و راهی به‌منظور همزیستی مسالمت‌آمیز با روسیه بیابند.

اسکای‌نیوز از قول اریک فاد چنین نوشت:«اوکراین باید حمایت شود [اما] در عین‌حال باید اطمینان حاصل کرد که [جنگ اوکراین] به سمت یک جنگ هسته‌ای یا جنگ جهانی سوم نلغزد.»

مقام‌های کرملین، در قریب به یک‌سالی که از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد، بارها اوکراین و متحدان غربی این کشور را به استفاده از تسلیحات هسته‌ای تهدید کرده‌اند. آخرین نمونه در این مورد به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در روز پنجشنبه، ۲ فوریه ۲۰۲۳، برمی‌گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت، همانطور که پیش از این هم بارها تاکید کرده است، آمادگی دارد تا از تمام ظرفیت زرادخانه روسیه، از جمله تسلیحات اتمی این کشور، در جنگ اوکراین استفاده کند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین در بخش دیگری از این سخنرانی با لحنی تهدیدآمیز گفت کشورهایی که بار دیگر آلمان را وارد جنگی جدید با روسیه کرده‌اند، «و انتظار دارند [آلمان] در این نبرد بر روسیه پیروز شود»، از تبعات جنگ جدید با روسیه بی‌اطلاع‌اند.

پوتین در توضیح این ادعای خود گفت روسیه در پاسخ به آلمان تانک‌های خود را به مرزهای این کشور نمی‌فرستد اما «ابزاری برای پاسخ دارد» که امیدوار است کشورهای غربی نسبت به آن آگاه باشند.

از این‌رو اریک فاد نیز به اسکای‌نیوز گفت هدف حمایت آلمان و دیگر کشورهای غربی از اوکراین باید معطوف به یافتن مسیرهایی به‌منظور مذاکره با روسیه باشد و نه تشدید کردن جنگ جاری در این کشور.

به‌گزارش اسکای‌نیوز، فاد در ادامه اظهاراتش تاکید کرد از نظر او ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین تغییری جدی در موازنه جنگ به‌وجود نمی‌آورد، چون روسیه به‌لحاظ تجهیزات نظامی دست بالا را در میدان نبرد دارد.

فاد همچنین اقدام روسیه در اشغال بخش‌هایی از خاک اوکراین و الصاق این مناطق به خاک روسیه را یکی از موانع جدی در مسیر تحقق مذاکرات صلح میان مسکو و کی‌یف دانست و تاکید کرد در شرایط فعلی اگر مذاکرات صلح برگزار نشود، جایگزین آن ادامه دادن جنگ است که از نظر او خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت.

او همچنین در انتهای گفتگوی خود با اسکای‌نیوز اظهار امیدواری کرد که کشورهای غربی، خاصه ایالات متحده و آلمان، با ارسال جت‌های جنگی و موشک‌های دوربرد به اوکراین موافقت نکنند.

بیشتر از جهان